170 0

M. C. 에셔의 인지적 착시(多시점)가 TV광고에 나타난 표현특성에 관한 연구

Title
M. C. 에셔의 인지적 착시(多시점)가 TV광고에 나타난 표현특성에 관한 연구
Other Titles
A Study on the characteristics of expression on M. C. Escher's cognitive illusions in TV commercials
Author
김헌
Keywords
Cognitive illusions; Optical illusion; M. C. Escher
Issue Date
2013-06
Publisher
한국디자인지식학회
Citation
디자인지식저널, v. 26, Page. 11-20
Abstract
TV광고에 시각적 기법으로 나타난 인지적 착시(多시점)는 광고의 내용을 구성하고 광고가 표출하고자하는 의미를 소구 대상에게 전달하기 위한 시도로 활용되어지고 있다. 이처럼 인지적 착시가 어떠한 활용 유형을 가지고 그 역할을 수행하고 있는가를 살펴보는 것이다. 인지적 착시가 어떠한 역할을 수행하고 있는가 하는 점을 보다 체계적으로 검증하기 위해서 선행되어야 할 과제가 인지적 착시의 유형별 분류이다. 에셔의 작품은 틀 제거, 반사상, 규칙적인 분할, 불가능한 도형으로 분류될 수 있다. 먼저, 틀 제거를 통해 실제의 공간과 복제된 공간의 경계를 제거시켜서 차원을 이탈시키고, 두 공간이 공존하도록 하여 시각적 모순성을 극대화 시킨다. 이는 초현실적 공간으로의 이동을 의미한다. 반사상은 나는 여기 있고, 또 다른 내가 저기에 있다는 공간의 모순성을 내포하고 있다. 이는 자아분열적 인물 또는 대상을 의미한다. 규칙적인 분할은 하나의 경계선을 윤곽선으로 보는 것이 아니고, 또 하나의 그림으로 보는 것이다. 경계는 또 다른 창조의 시발점으로 보며, 기존 틀에서 벗어나는 것을 의미한다. 불가능한 도형은 현재와 과거, 미래를 넘나들며 또 다른 공간속으로 재창조되었다. 이는 현실과 단절된 공간이 아닌 불교에서 말하는 윤회사상처럼 돌고 도는 순환속에서 창조되는 세상을 의미한다. 이와 같이 TV 광고에서 틀 제거는 초현실적 공간 이동, 초월적인 존재, 문제해결자를 암시하며, 반사상은 자아의 분열, 현실에서의 희망, 멘토를 암시한다. 규칙적인 분할은 새로움의 발견, 통찰력, 창조의 시발점, 문제에서의 탈피를 암시하며, 불가능한 도형은 갈등 해결, 가상과 현실의 공존, 시공간의 순환을 암시한다.;Cognitive illusions have been utilized in an attempt to deliver the means to organize and express the contents of the advertisements. Understanding perform any type and role of cognitive illusions. Know how to perform any role with the classification of types of cognitive illusions. Escher"s work can be classified into the removal of frame, Reflective image, rules split, impossible shapes. First, the removal of frame maximizing the visual contradiction to the coexistence of two spaces by removing the boundaries of the physical space and the replicated space. This refers to the movement of the surreal space. The reflected image implies a contradiction of the space I have here and that I"m there. Splitting rules will not see the boundaries of a single contour, see picture. Boundary means that deviates from the starting point for the creation of another reality. The impossible shapes across present and the past and the future, and has been recreated into another space. This means the creation of the world in circulation, as the reincarnation of Buddhist Thought. Removal of frame on the TV commercials suggest surreal space, a transcendental existence, the problem resolver. Reflective image suggest a fragmentation of the self, the hope in reality, a mentor. Rules split suggest the newness of discovery, a insight, the starting point for the creation, a escape of the problem. Impossible shapes suggest the conflict Resolution, the coexistence of virtual and real, a circulation of the space-time.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE02196835https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185476
ISSN
2092-7045
DOI
10.17246/jkdk.2013..26.002
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE