132 0

체감형 게임에서의 사용자 인터페이스 사례분석 -국내 스크린골프 골프존(GOLFZON) 시뮬레이터를 중심으로-

Title
체감형 게임에서의 사용자 인터페이스 사례분석 -국내 스크린골프 골프존(GOLFZON) 시뮬레이터를 중심으로-
Other Titles
An Analysis of the User Interface in an Interactive Game -Focused on GOLFZON golf simulator-
Author
김헌
Keywords
Golf Simulator; GUI(Graphic User Interface); HCI(Human Computer Interaction)
Issue Date
2012-06
Publisher
한국디자인지식학회
Citation
디자인지식저널, v. 22, Page. 97-106
Abstract
체감형 가상현실 게임은 인터페이스라는 단계를 거쳐 인간의 움직임을 그대로 받아들여 오감을 통해 현실감을 느끼게 하는 게임으로써 이는 이미 스포츠게임 분야에서 개발되어 널리 사용되고 있다. 골프 시뮬레이션 시스템은 스크린에 나타난 골프코스를 3D나 4D 컴퓨터 그래픽(CG)으로 실제와 유사하게 재현하여 가상현실 환경을 구현한 게임이다. 스크린 골프 장비 또한 실제의 라운드에서 사용하는 장비를 그대로 사용하여 골퍼의 목적에 맞게 기획된 게임이다. 최근 골프에 대한 저변인구가 확대됨에 따라 스크린 골프의 수요인구도 증가하고 스크린 골프 산업 또한 지속해서 발전하고 있으나 스크린 골프에 관한 선행연구는 이용 동기 및 경기력에 국한되어 있는 실정이다. 이에 본 연구는 국내 스크린 골프 인터페이스에 대해 HCI(Human Computer Interaction)이론을 적용하여 사례를 분석하였으며, 스포츠과학 및 게임 인터페이스 분야에서 이루어진 선행 연구에 기초하여 국내에서 가장 높은 시장점유율을 차지하고 있는 스크린 골프 시뮬레이터를 인터페이스별로 분류하고 인터페이스의 역할과 중요 요소를 모색하였다. 본 연구를 토대로 스크린골프 게임의 효율성 및 사용자 만족도를 높일 수 있기를 전망한다.;Throughout the game interface, interactive virtual reality games provide a realistic feeling via the five senses. The realistic feeling is accomplished through the game literally retaining human body and sport equipment movements. These games have increased the prominent development of sport games in gaming interface context. Screen golf simulation is designed to create a game environment using a virtual reality, and is a game system that not only designs golf courses based on real situations in 3D and 4D Computer Graphic environments, but also allows the participant to use the same golf equipment for actual golf rounds and/or practices. Though there has been a growing demand for screen golf along with increased golf participation, there have been few research efforts in relation to the interface design of screen golf. Based on literature reviews and case studies, the current study analyzed the golf simulator interface that currently holds the highest market share among golf simulators in Korea using a Human Computer Interaction (HCI) theory. This study reveals support that user efficiency and user satisfaction of the golf simulators would be enhanced by continued research on the interface design of golf simulators using the identified user interface of this study as a guide.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE01895892https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185475
ISSN
2092-7045
DOI
10.17246/jkdk.2012..22.010
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE