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기억 연상작용이 브랜드 충성도에 미치는 영향에 관한 연구

Title
기억 연상작용이 브랜드 충성도에 미치는 영향에 관한 연구
Author
CHOI ALBERT YOUNG
Keywords
메모리; 연상. 기억장치; 브랜드 충성도; Memory; Association. Mnemonic Device; Brand loyalty
Issue Date
2005-12
Publisher
사단법인 한국브랜드디자인학회
Citation
브랜드디자인학연구, v. 3, NO. 2, Page. 25-41
Abstract
특정 브랜드가 소비자의 기억 속에 저장되어 있지 않거나 저장되어 있더라도 구매결정 과정 시 회상되지 않는다면, 그 브랜드는 선택되어질 수 없을 것이다, 그러므로 브랜드 자산 구축의 첫 번째 단계는 소비자에게 자사의 브랜드를 인식시키는 활동일 것이다. 즉,브랜드를 관리한다는 것은 인지도와 연상을 관리하는 것이다. Storage Bn Nfodd에 의하면, 맨 처음 들어온 정보가 핵심 속성의 역할을 하고 이후에 들어오는 정보는 첫 정보와 통합의 과정을 거치면서 기억에 저장된다. 따라서 브랜드 입장에서는 맨 처음에 제공되는 정보를 매우 신중하게 선택해야 하고,이를 중심으로 소비자의 기억이 구성되도록 해야 한다. 이처럼 소비자에게 브랜드가 기억되고 그럼으로써 브랜드의 이미지가 만들어 지고 마지막 으로 소비자가 그 브랜드를 선택하여 구매하는 브랜드 충성도로 이어지는 것이다. 브랜드 아이덴티티는 브랜드 전략가가 창조,유지하고자 하는 이미지목표 즉 브랜드 연상이미지들의 묶음이다. 이 연상이미지들은 기업이 고객에게 제시하는 약속을 포함하고 있다. 본 연구는 스포츠의류의 B.I(브랜드 아이덴티티)에서 기억연상의 중요성과 필요성을 제시하고 기억연상에서 브랜드 중성도로 이어지는 관계에 관하여 연구를 하였다.;Even if specification brand is not stored in consumer's memory or is stored, if is not recollection at purchasing decision process, the brand may not be selected. Therefore, first stage of brand property construction may be activity that make recognize subsidiary company's brand to consumer. That is, it manages Cognition degree and association that manage brand. According to Storage Bin Model, information that enter first acts role of point attribute and enters after is stored in memory passing through process of first information and integration. Therefore, brand situation must select information that is supplied at first very circumspectly, and must do so that consumer's memory may be consisted on this. In this way, brand is remembered to consumer and image of brand is made so that. And 社nally,is connected by brand loyalty that consumer selects and buys the brand. It is bundle of image target that is brand association images which brand strategist wishes to create and keep brand identity. These association images include promise that corporation presents to customer. This research studied about relation that present heft and necessity of memory association in B.I (brand identity) of sports clothing and is connected by brand loyalty in memory association. |
URI
http://www.earticle.net/Article.aspx?sn=34500https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185469
ISSN
1738-0863
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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