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구성주의 학습이론에 기반한 디자인교육 방안 연구

Title
구성주의 학습이론에 기반한 디자인교육 방안 연구
Other Titles
A Study on Design Education Method Based on Constructivist Learning Theory
Author
고은영
Keywords
Constructivist; Design Education
Issue Date
2013-12
Publisher
한국디자인지식학회
Citation
디자인지식저널, v. 28, Page. 185-194
Abstract
이 연구는 교육의 패러다임 변화라는 맥락 안에서 효과적인 디자인교육의 방안을 제안하는데 목적을 두고 있다. 이를 위해 먼저, 21세기 대안적 교육 방법으로 주목받고 있는 구성주의 학습이론을 살펴보았다. 첫째, 지식은 개인과 환경의 상호작용을 통해 능동적으로 구성되는 것이다. 둘째, 학습은 학습자가 주체가 되어 능동적으로 지식을 구축하는 학습자 중심의 환경설계를 중요시 하였다. 셋째, 디자인교육에서 구성주의적 학습환경의 특징은 순환적 전개의 문제해결과정, 학습자 중심, 맥락 중심의 과제, 협동학습, 통합적 접근으로 요약 할 수 있었다. 이를 토대로 교육 프로그램과 구체적인 교수-학습 방안을 제안하였다. 구성주의적 디자인교육 프로그램은 ‘생태계’를 주제로 전통 윷놀이의 유래와 방법을 활용하여 보드게임으로 제작하는 것이다. 프로그램에서 기대하는 효과로 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 프로그램의 놀이적 특성은 능동적으로 문제를 탐구하고 해결하여 주도적인 학습능력과 태도를 가질 수 있다. 둘째, 전통 윷놀이와 현대 생태계의 통합적 접근으로 문제를 해결하여 창의적이고 비판적인 사고를 기를 수 있다. 셋째, 협동하여 완성하는 과정을 통하여 동료와 자연스럽게 소통을 하며 대인관계 형성에 기여할 수 있다. 이 논문은 교육프로그램의 제안으로 마무리 되며, 향후 디자인교육 방법과 교육 프로그램 설계의 기초 자료로 도움이 되기를 기대한다.;The purpose of this study was to examine an effective method of design education in line with the paradigm shift of education. To achieve this goal, constructivist learning theory that was regarded as an alternative educational method were reviewed. First, knowledge is positively constructed through interaction between individuals and environments. Second, learning is considered that learners should construct knowledge actively and environmental design of learner-centered. Third, in terms of design education, the characteristics of constructivist learning environments are as follows: circulatory problem-solving process, learner-centered and context-oriented assignments, cooperative learning and integrative approach. Based on the results of these analyses, an educational program and a detailed lesson plan were suggested. The theme of the constructivist design education program proposed by this study was an eco-system, and the program is to change a traditional game of Yoot into a board game in consideration of its origin. This program is expected to produce the following effects: First, the playful characteristics of the program will enable learners to explore and solve the given problem in a positive way, which will serve, in turn, to boost their self-directed learning capability and learning attitude. Second, the integrative approach that incorporated the traditional play of Yoot and modern eco-system will make it possible for them to foster their problem-solving skills and creative, critical thinking faculty. Third, they will be able to communicate with one another naturally in the course of making something in collaboration. Thus, the educational program was finally suggested in this study. In the future, this study is expected to provide some information on the method of design education and the design of educational programs.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE02311751https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185425
ISSN
2092-7045
DOI
10.17246/jkdk.2013..28.018
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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