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브랜드 인지도 제고를 위한 전칠(田七) 한방치약 패키지디자인 리뉴얼 제안

Title
브랜드 인지도 제고를 위한 전칠(田七) 한방치약 패키지디자인 리뉴얼 제안
Other Titles
A Proposal on the Renewal of Tianqi Herbal Toothpaste Package Design for Raise Brand Awareness
Author
송민정
Keywords
브랜드 인지도; 치약 패키지; 패키지디자인 리뉴얼; Brand Awareness; Toothpaste Package; Package Design Renewal
Issue Date
2022-12
Publisher
사단법인 한국브랜드디자인학회
Citation
브랜드디자인학연구, v. 20, NO. 4, Page. 135-146
Abstract
나날이 커지고 있는 치약 시장에서 각 브랜드 간의 경쟁이 심화하고 있다. 전칠(田七) 치약은 70여 년의 역사를 자랑하는 중국 치약 브랜드이다. 하지만 전칠 브랜드는 패키지디자인의 관리가 열악하여 타 브랜드와의 차별화 경쟁에서 뒤처져있으며, 브랜드 인지도가 갈수록 하락하고 있는 추세이다. 본 연구는 치약 패키지디자인 리뉴얼에 관한 작품 논문으로, 브랜드 인지도 제고를 위한 전칠 한방치약 패키지디자인 리뉴얼 시안을 제안하는 데 목적이 있다. 연구 방법으로는 먼저 이론적 고찰을 진행하였다. 그 후, 3가지 콘셉트를 도출하여 이를 중심으로 디자인을 제안하였으며, 3개의 시안을 최종적으로 결정하여 제시하였다. 시안 A는 전칠삼의 꽃인 전칠화의 이미지를 이용하여 자연물의 감성을 표현하였다. 시안 B는 전칠삼과 전칠화의 조형미를 이용하여 감성적으로 디자인하였다. 시안 C는 사실적인 일러스트레이션 표현 기법을 사용하여 전칠삼이 주는 감성을 직접적으로 전달하였다. 설문조사를 실시한 후, 다속성 비교분석법을 이용하여 리뉴얼 전과 시안을 비교·분석한 결과, 디자인 시안은 리뉴얼 전에 비해 브랜드 인지도에 영향을 미치는 5개 키워드 평가에서 더 높은 평가를 받았다. 특히 시안 B는 평균점 3.46점으로 리뉴얼 전 2.62점에 비해 0.84점 상승을 보였는데, 이는 리뉴얼을 통해 이전의 약점을 확실히 보완한 것을 보여준다.;In the ever-growing toothpaste market, competition between each brand is intensifying. Tianqi toothpaste is a Chinese toothpaste brand with a history of more than 70 years. However, the Tianqi brand is lagging behind in the differentiation competition with other brands due to poor package design management, and the brand awareness is gradually declining. This study is a work thesis on toothpaste package design renewal, and the purpose is to propose a package design renewal plan for Tianqi herbal toothpaste to enhance brand awareness. As a research method, a theoretical review was conducted first. After that, 3 concepts were derived and a design was proposed based on them, and 3 drafts were finally decided and presented. Proposal A expressed the sensibility of natural objects by using the image of Jeonchihwa, the flower of Pannax Notoginseng. Proposal B was emotionally designed using the formative beauty of Pannax Notoginseng and Pannax Notoginseng flower. Proposal C directly conveyed the sensibility of Pannax Notoginseng by using a realistic illustration expression technique. After conducting a survey, the results of comparing and analyzing the proposal before and after the renewal using the multi-attribute comparative analysis method showed that the design proposal received a higher evaluation in five keyword evaluations that affect brand awareness than before the renewal. In particular, Proposal B's average score was 3.46 points, an increase of 0.84 points compared to 2.62 points before renewal, which shows that the previous weaknesses were clearly compensated through renewal.
URI
https://www.earticle.net/Article/A424311https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185399
ISSN
1738-0863
DOI
10.18852/bdak.2022.20.4.135
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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