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패키지디자인의 넛지 활용 연구-‘재미이론’을 중심으로-

Title
패키지디자인의 넛지 활용 연구-‘재미이론’을 중심으로-
Other Titles
A Study on Application of Nudge in Package Design -With a Focus on ‘Fun Theory’-
Author
김응화
Keywords
Package Design(패키지디자인); Nudge(넛지); Design Conception(디자인발상); Fun Theory(재미이론)
Issue Date
2018-06
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 24, NO. 2, Page. 131-143
Abstract
오늘날 더욱 치열해진 시장경쟁의 심화는 소비자의합리적 소비에서 감정적 소비로 진화하게 하였다. 즉, 소비행동은 단순히 기능적 편익을 위한 것만이 아닌 자신과 사회 나아가 범국가적인 차원에서 공익을 실현하는 계기가 되기도 한다. 넛지의 긍정적 활용은 공공적이익을 실현하는데 유효한 수단이 된다. 패키지디자인도 기업의 이윤을 추구하기 위한 직접적인 물성표현에만 관심을 갖고 디자인되어지기보다 많은 사람이 공유하는 수단으로의 메커니즘이라는 차원에서 재해석되어야 한다. 따라서 패키지디자인을 수행하는 과정 가운데넛지에서 힌트를 얻어 아이디어 스케치 초기 단계에서부터 이론 및 체계적으로 활용한다면 더욱 풍부한 디자인 발상효과를 가져올 수 있다. 이는 현명한 현대 소비자에게 긍정적 의미를 제공하여 공공적 이익은 물론, 기존 제품과도 차별화되는 이미지 창출 및 그에 따른 호감도 있는 이미지 재고에 영향을 주기 때문에 기업의이윤에도 바람직한 영향을 가져다 줄 것이다. 이른바 패키지디자인의 넛지 활용은 이시대의 분위기에 맞는 새로운 win-win효과를 기대할 수 있을 것이다.;The increasing fierce competition in contemporary markets has led to the evolution from rational consumption to emotional one consumption. Under the circumstances, consumption behaviors not only aim to get functional conveniences, but bring a chance to realize public benefits in the level of an individual, a society, or a nation. During the process, nudge marketing may play as a useful instrument to make the idea of public benefits embodied in reality. In this context, package design should be reinterpreted in terms of a mechanism, including tools shared by many people, rather than a result designed only focusing on the physical properties of a product to pursue corporate profits. Therefore, if the inspiration from nudge is theoretically and systematically applied from the early stage of idea sketching, it is expected to draw higher impact from design conception. This process will provide contemporary consumers with positive experiences, and also bring about the desirable effects for corporate profit as it will positively influence on the improvement of images for wise consumers with new images differentiated from existing products and reinforced favorable images will provide positive meanings to wise contemporary consumers while generating images as well as public benefits. Nudge application in package design will enable us to expect new win-win effects that better fit the atmosphere of our time.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07478174https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185388
ISSN
1598-6497
DOI
10.18208/ksdc.2018.24.2.131
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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