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홈 인테리어 제품디자인에 나타난 콜라보레이션 사례연구

Title
홈 인테리어 제품디자인에 나타난 콜라보레이션 사례연구
Other Titles
A Case Study of Collaboration Applied in Home Interior Product Design
Author
엄경희
Keywords
Collaboration(콜라보레이션); Wallpaper(벽지); Home Interior Product Design(홈 인테리어 제품 디자인); Bedclothes(침구류); Living Room Product(거실제품); Kitchen Appliance(주방용품)
Issue Date
2011-12
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 17, NO. 4, Page. 244-257
Abstract
현대인들이 점차 많은 시간을 가정에서 소비하게되면서 신체적 편안함과 정서적 안정감, 심리적 만족감을 줄 수 있는 홈 인테리어 제품디자인에 대한 관심이 점점 증가되고 있는 실정이다. 기존의 단순한 물리적인 기능의 개념에서 탈피하여 미적인 측면과 함께 사용하는 사람의 감성과 심리적인 측면까지 고려하는 추세로 변화하고 있다. 주거공간의 인테리어 제품디자인은 벽지, 침구류,커튼(Drapery), 소파(Upholstery)와 쿠션(Cushion)을 비롯하여 카펫(Carpet), 테이블웨어(Tableware)등 소품에 이르기까지 실내 곳곳에서 그 활용 범위와 가치가높을 뿐 아니라 소비자들 욕구도 점차 다양하며 고급화되고 있다. 이에 따라 제품디자인에 관한 보다 폭넓고 전문적인 홈 인테리어 제품디자인 분석 연구가 절실히 요구되어지고 있는 실정이다. 이에 본 연구는 홈 인테리어에 적용된 콜라보레이션현황을 조사하고, 제품에 적용된 콜라보레이션 사례를제시하여 연구, 분석함으로써 높아진 소비자 욕구에맞출 수 있는 다양한 홈 인테리어 제품디자인 전개와기업 브랜드이미지를 차별화 시켜 새로운 시장을 개척하는데 도움을 주고자 하는데 그 목적이 있다. 이를 위한 연구 방법은 국내외 문헌 및 인터넷 자료를 중심으로 콜라보레이션의 정의와 유형 및 특성을 고찰 분석하였다. 연구 범위로는 홈 인테리어에 적용된 콜라보레이션 제품디자인을 중심으로 벽지와 침구, 거실제품과 주방용품(Kitchen Appliance)등 제품디자인 사례를 조사 분석하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 벽지제품은 패션 디자이너와의 콜라보레이션사례가 증가하고 있는 경향이 나타났다. 다양한 연령층을 타겟으로 한 심플하면서도 고급스러운 디자인과예술성과 실용성을 지닌 디자인들이 상품화 되어 출시되었다. 이는 중국 등 해외 시장을 공략하는 발판이될 수 있을 것이라고 사료된다. 둘째, 국내 콜라보레이션이 적용된 침구류 사례는 적은편이지만. 해외에서는 눈에 띄게 늘어나고 있는 추세라고 할 수 있다. 국내외 제품디자인 사례는 미흡하였으나, 기존 콜라보레이션이 적용된 제품들 반응은 매우인기가 높았으므로 향후 콜라보레이션이 적용된 침구제품디자인이 점차적으로 증가될 것으로 예측된다. 셋째, 거실제품은 침구류와 마찬가지로 국내의 사례는 그다지 많지 않았으나, 다양한 각도의 창의적인 아이디어 도출로 콜라보레이션 하여 실용성을 가미한독특한 소파가 선보였으며, 디자인 측면에서의 새로운문양과 색상이 연출되어져 있음을 알 수 있었다. 넷째, 주방용품에서는 국내외 디자이너와 기업 간의콜라보레이션 된 제품사례들이 많은 것이 특징이다. 이는 디자이너의 이미지를 살려 기업과 콜라보레이션함으로서 소비자들이 지니고 있는 기존 이미지를 탈피시키는 즉 브랜드 및 기업이미지 마케팅 전략의 수단이라고 할 수 있다. 이러한 콜라보레이션을 통한 홈 인테리어 제품디자인 개발 시도는 새로운 시장 창출과 소비자 타겟 확장을 위한 노력으로 해석할 수 있다. 따라서 본 연구는 미흡한 국내시장은 물론, 해외시장에서의 경쟁력강화와 새로운 시장창출, 매출 증대 향상에 도움이 될것이라 생각되며, 홈 인테리어 관련분야와 기업 및 관련 학계에 새로운 제품디자인 개발의 기초자료로 활용될 수 있을 것이라 사료된다.;As modern people are spending more time at home, there has been increasing interest in home interior product design that can bring physical comfort, emotional stability, and psychological satisfaction. The meaning of function is changing toward broader concept including not only the basic physical features, but also the aesthetic aspects and the emotional and psychological characteristics of users. The home interior product design is widely used throughout living space for products such as wallpaper, bedclothes, drapery, upholstery, cushions, carpets, tableware, and interior accessories, and is important to satisfy the consumers` needs which are getting personalized and classy. Consequently, additional study is urgently required to analyze the home interior product design more specifically and professionally The aim of this study was to give insight for the design development to meet consumer demand and to contribute exploitation of a new market by investigating current state of collaboration applied to the home interior, presenting cases of collaboration of products, and discussing them. By reviewing published literatures and web-based sources, the authors investigated and analyzed the concept, the types, and the characteristics of collaboration. The subjects of our study were collaboration product design applied to home interior products such as wallpaper, bedclothes, living room products, and kitchen appliance. The following conclusions were drawn after researching and analyzing these subjects. First, in the field of wallpaper product it appeared the trend of increasing cases collaborated with fashion designers. The simple and luxury designs for all age groups and the artistic and practical designs were commercialized. These could be footholds to improve the domestic companies` competitiveness in overseas markets such as China. Second, in the field of bedclothes the domestic companies` interest in collaboration was insufficient, but the concern of foreign companies was remarkably increasing. Although were not so many, these collaborated products were very popular, so the number of these collaborated bedclothes design products would be gradually increased from now on. Third, in the field of living room products although there also were not many cases, a unique and practical sofa was created by collaboration with various and creative ideas and the utilization of new patterns and colors were produced. Fourth, in the field of kitchen appliance there were so many products were commercialized. Especially, they were characterized by collaboration between domestic or foreign designers and manufacturing firms. These could be used as marketing strategies to break away from companies` typical images with fresh images of designers-that is the brand marketing strategy to ameliorate corporate image. The attempt to develop home interior product design by these collaborations could be considered as the effort for new market creation and expansion of business target. Therefore, we suggest that this study would help to enhance the competitive power in worldwide market, to pioneer a new market, and to increase sales. And it would be utilized as preliminary data for development of product design by companies and academia related to home interior.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE06542517https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185374
ISSN
1598-6497
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > JEWELRY & FASHION DESIGN(주얼리·패션디자인학과) > Articles
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