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인터랙티브 미디어의 국내외 연구 동향 - 기술적 배경 분석과 현황을 중심으로 -

Title
인터랙티브 미디어의 국내외 연구 동향 - 기술적 배경 분석과 현황을 중심으로 -
Other Titles
Trends of Studies on Interactive Media in the Country and Foreign Countries - Mainly with Analysis on Technological Background and Present Situation -
Author
한정완
Keywords
Interactive Media; Digital Convergence
Issue Date
2011-10
Publisher
한국디지털디자인학회
Citation
디지털디자인학연구, v. 11, NO. 4, Page. 11-20
Abstract
디지털과 결합한 IT 기술의 발전은 다양한 뉴미디어들을 만들어 냈고 우리의 일상뿐만 아니라 산업·과학·예술 등의 광범위한 분야에 걸쳐 활발한 컨버전스와 혁신적인 변화를 주도하고 있으며 진화의 속도는 날로 빨라지고 있다. 이번 연구는 21세기의 시작과 함께 급격하게 진행되고 있는 인터랙티브 미디어의 미래 융합과 혁신에 관한 연구의 필요성에서 출발하였으며 이를 위해 기술적 배경 분석을 통한 국내외 연구 동향을 파악하여 미래의 인터랙티브 미디어 특성과 융합, 연구 동향을 예측해 보고자 하였다. 문헌 조사와 각종 통계, IT 전문자료 등을 통해 살펴본 인터랙티브 미디어의 국내외 연구 동향은 ‘네트워크(Network)’가 중심이 된 ‘인터넷 시대’에서 ‘모빌리티(Mobility)’가 결합된 ‘유비쿼터스 시대’로, 다시 ‘컨버전스(Convergence)’가 더해진 ‘디지털 컨버전스 시대’로 진화해 왔으며 최근에는 디지털 컨버전스가 확대, 심화되면서 ‘인텔리전트(Intelligent)’가 결합한 ‘스마트 시대’가 도래하고 있는 것으로 파악 되었다. 이는 사람들의 태도 변화를 이끌어내는 새로운 디지털로 협력이 가능한 지능형 미디어로 상호작용이 가능한 융합적 미디어로서의 새로운 패러다임을 제시할 것으로 예상된다. 미래상의 핵심은 끊김이 없는 연결 덕분에 사람들 사이에 언어나 공간의 장벽이 사라지는 것이며 미디어의 진화와 혁신은 그 내부보다는 외부에서 더욱 활발하게 이루어질 것이다.;Development of IT combined with digital have made various new media and take the lead of active convergence and innovative change not only in our daily life but also throughout broad fields such as industry, science and art and the speed of evolution is becoming quicker day by day. The study this time started from the necessity of study on future fusion and innovation of interactive media which are rapidly progressed with the beginning of the 21st century and for this with understanding study trends in the country and outside of the country through technological background analysis it is to predict characteristics, fusion and study trends of interactive media of the future. Study trends in the country and outside of the country of interactive media investigated through literature research, various statistics and IT professional material understands that 'the Internet Age' whose center is Network evolved to 'ubiquitous age' which is combined with 'Mobility' and again to 'Digital Convergence Age' to which Convergence is added; and recently as Digital Convergence are expanded and intensified, it is understood that 'Smart Age' with which Intelligent is combined is coming. It is expected that this is new digital which draws the change of attitude of people and it will suggest new paradigm as intelligent media capable of cooperation and fusion media capable of interaction. The core of an image of the future is that the barriers of language or space among people disappear by virtue of disconnection-free connection and evolution and innovation of media will be further actively achieved in the outside rather than the inside.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART001596453https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185310
ISSN
1598-2319
DOI
10.17280/jdd.2011.11.4.002
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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