HCI 이론을 적용한 앱 게임 핵심디자인요소의 사용성 만족도 평가
- Title
- HCI 이론을 적용한 앱 게임 핵심디자인요소의 사용성 만족도 평가
- Other Titles
- Applying the theory of HCI Usability App game satisfaction of the key design elements
- Author
- 한정완
- Keywords
- HCI(Human Computer Interaction); Game(App Game)-Play; Customer Satisfaction
- Issue Date
- 2011-10
- Publisher
- 한국디지털디자인학회
- Citation
- 디지털디자인학연구, v. 11, NO. 4, Page. 469-477
- Abstract
- 무선 인터넷 기술 보급이후 가장 큰 성장을 넘어서 혁명이라 불리우는 시장의 중심에는 스마트폰이 있었다. 스마트폰 출시이후 그 혁명적인 사장형성의 주도적 역할에는 앱(App)이라 불리우는 애플리케이션(Application)이 있다. 앱은 앱스토어(App store)라는 특수한 유통구조로 혁신적인 시장 네트워크로 성장의 기반을 이끌어내고 있다. 그 중에서 가장 다운로드가 많은 앱은 당연 게임이다. 스마트폰의 특징인 확장성, 플랫폼의 동일성, 편의성으로 파생된 앱게임의 성공은 모바일의 개발기준으로는 해결하지 못하는 상황이 되었고 인간과 컴퓨터, 인간과 가상환경의 상호작용을 연구하는 HCI(Human Computer Interaction) 이론은 인간공학, 디자인, 심리학 등에서도 활발한 연구가 진행되어 왔고 스마트폰의 등장에 따라 기존의 모바일과는 달리 심도 있는 연구의 주체가 되었다.
수많은 게임 중에서 성공적인 게임이 되려면 사용자의 선호, 필요, 기대에 대한 대응만족과 같은 성공요인을 갖추어야 하고 사용자가 게임 플레이시 충족되어야 할 사용성에 관한 만족도 요인을 갖추어야 한다.
따라서 게임을 개발함에 있어 게임개발자, 게임디자이너는 사용성 만족도에 대한 성공요인을 추출하여 핵심디자인요소를 선정하기 위해 HCI(Human Computer Interaction) 이론을 적용하도록 한다. HCI이론에서 제시하는 3영역, 즉 유용성, 사용성, 감성의 영역에 대한 게임플레이에 있어 핵심디자인요소로 추출된 요인인 총 11가지(목표, 학습, 보상, 도전감, 압박감/속도감, 재접속, 감정이입, 공정성, 난이도, 밸런스, 지각운동스킬)을 통해 앱게임의 성공요인인 고객만족도의 요인인 오락성, 도전성, 상호작용성, 현실성과의 상관관계를 통해 사용성 만족도 평가를 하고자 하며 향후 앱게임 개발에 있어 게임 인터페이스나 게임 캐릭터, 아이템, 배경 등과 같은 게임디자인에서 추출된 요인에 대한 연구를 통해 사용자가 게임 플레이상에서 만족하는 게임을 개발함에 있어 기초연구로 활용되었으면 한다.;The President formed a revolutionary smart phone since its launch in the leading role of the app (App), called the application (Application) has. App Store App (App store) as a special distribution system as a growing network of innovative market-based and is leading. Some of the most downloaded game is a lot of apps, of course. Smartphone featuring scalability, the platform’s identity, derived ease aepgeimui successful development of a mobile basis, does not resolve the situation and the emergence of HCI research in accordance with the existing mobile phone, unlike in-depth became the subject of the study. Of many games to become a successful game user preferences, needs, expectations, satisfaction with the response and the user must meet the same success factors that must be met during game play experience on the usability factor should have. Thus, the theory presented in HCI to 3 areas: the usefulness, usability, and for the realm of emotion, the key design elements of gameplay total of 11 factors derived factor GPCR customer satisfaction through the success of the entertainment factor, conductive, cross-functional, the relationship between reality and to evaluate usability and satisfaction in the development of future games aepgeim interface and game characters, items, game design, such as background research on factors extracted from gameplay on user satisfaction with in developing a game that has been used as the basis to study.
- URI
- https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE01713048https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185300
- ISSN
- 1598-2319
- DOI
- 10.17280/jdd.2011.11.4.046
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- COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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