일반적으로 기업에서는 기존제품이 라이프사이클의 쇠퇴기에 접어들면 제품의 생산량을 감산하고 점진적으로 프로모션을 줄이거나 제한하여 생산라인을 축소하는 경향을 보인다. 그러나 일부 구매를 유지시켜주는 고객층은 충성고객 중심이기 때문에 투자 없이 판매를 강행한다. 하지만 제품이 성숙기에 접어들었을 때 기존상품의 라이프 사이클을 연장하기위한 대책이 마련되어야 하므로 대내외적인 환경변화에 부합하는 소비자요구, 가치관 기호성향에 대응할 수 있는 개선된 디자인 활용이 점점 중요해지고 있다. 이와 같은 문제해결을 위하여 디자인 대안의 평가와 검증을 통해 예측이 가능한 결과물을 제시하려는 것이다.
본 연구에서는 기본도형의 형태변화에 따른 시지각특성을 파악함에 있어서 삼각형과 변형삼각형, 정사각형과 변형사각형, 원과 변형타원의 면적은 동일하게 실험했다. 그 이유는 동일 면적을 가진 도형의 변형을 통해 도형간의 차이에서 느끼는 호-불호의 차원과 쾌-불쾌의 감성차이가 성별, 연령별로 차이가 존재하는지 규명하고자했기 때문이고 도형의 변형방법에 있어서 면적을 모두 동일하게 하여 가로나 세로축으로 변형을 시킨 것은 동일한 물리량을 가짐으로서 제품디자인에 적용함에 있어서 내용물이 동일한 용량만큼 담겨야한다고 가정을 했기 때문이다. 따라서 본 실험을 통해 지금까지 막연하게 접근했던 용기디자인과 같은 기본도형을 응용한 디자인에 있어서 성별 연령별 용기디자인의 접근 방법이나 형태접근에 있어서 최소한의 가이드라인을 제시 할 것이며 제품디자인의 라인업구축 시 성별, 연령별 감성접근에 필요한 기초 연구를 제공하고자 하였다.;Generally, companies tend to reduce outputs of products, do or limit promotion gradually, or do product lines when the existing ones are at the decline phase of life cycles. Because the partial customer base which keeps purchase is loyalty customers, the companies push ahead with sales without any investment. But when products reach maturity, measures should be prepared to extend life cycles of the existing ones. So utilization of improved design which can respond to consumer demand, values, and taste tendency to coincide with internal and external environmental changes gets to be more and more important. To solve the problems like this, this study tries to suggest predictable results through evaluation and verification of design alternatives. This study tested the same area of triangle and modified triangle, square and modified square, and circle and modified circle in understanding visual and perceptual characteristics. It"s because it tries to investigate and reveal if there are the levels of likes and dislikes in the differences between figures and the differences of pleasant and unpleasant emotions by gender and age through modification of the figures with the same area. And the horizontal or vertical axes were modified making all the areas identical in the method to do them because it supposed that the contents of identical capacity should be included in application of product design as it has the same physical quantity. Therefore, it will suggest the minimum guideline in the approach method or pattern approach of container design by gender and age in design which applies basic figures like container design which has been a vague approach until now through this test. And it tried to provide the basic research which is necessary for emotional approach by gender and age in building lineup of product design.