118 0

중국 전통 디자인 정체성에 관한 접근 -“Tiangong kai wu”(天工開物)를 중심으로-

Title
중국 전통 디자인 정체성에 관한 접근 -“Tiangong kai wu”(天工開物)를 중심으로-
Other Titles
An Approach to the Identity of Traditional Chinese Design -Centered on Tiangong Kaiwu-
Author
한정완
Keywords
The Tiangong Kaiwu(<천공개물>); Product Design(제품디자인); Chinese Design Thinking(중국 디자인 사상); Identity(정체성)
Issue Date
2020-09
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 26, NO. 3, Page. 189-200
Abstract
중국 경제의 발전에 따라 세계에서 중국은 디자인의영향력이 점차 커지고 있다. 현대적인 중국 디자인은기본적으로 서양 디자인 시스템을 따르며 전통적인 중국 디자인 사상을 파악하지 못하고 있다.1) 제품 디자인의 경우 중국 디자인 특성이 잘 드러나지 않으며 독창성이 낮아 중국디자인의 본질을 파악하기 힘들다. 이러한 상황을 개선하기 위해서는 중국 전통 문화에서 디자인 주요내용을 파헤쳐야 한다. 따라서 본 논문의 목적은 중국 전통문헌인<천공개물>에 대한 고찰과 분석을 통해 중국 디자인의 정체성을 도출하고자 한다. 연구 방법은 <천공개물>의 발췌 한 분석이며, 10 명의 디자인 전문가와의 FGI 인터뷰를 통해 중국 디자인은 정체성과 디자인사상을 도출하였다. 연구결과 중국 디자인의 정체성에 관한 용어인 규범적 디자인, 사람(人)을 근본으로 하는 철학사상, 재료 질감 철학사상, 실용주의, 유교, 도교, 불교의 삼교합일정신, 디자인의 정교함, 생태주의, 변증 대립 철학사상, 인지제의(각지 실정에 맞게 적절하게 대책을 세우다) 디자인사상이 도출되었다. 전통 중국 디자인 문학 <천공개물>의 연구를 통해 중국 디자인 정체성과디자인 사상를 추출하였다. 그것은 중국 제품 디자인의 기초 이론 시스템의 형성을 기여했다. 본 논문은 디자인 기초성 연구의 일부로서(중국 전통 문헌 3권인 <고공기>, <천공개물>, <장물지>를통해 중국 디자인의 정체성 내용을 확인) 중국의 디자인 정체성 내용을 완전히 대표할 수 없으며, 이후 계속된 연구를 통해 중국 디자인의 정체성을 더욱 확인하고 중국 디자인의 이론적 체계를 보완하여 현대 디자인에 대한 방향성을 제공한다.;China’s growing economy has witnessed the influence of Chinese design expanding worldwide. Most of present-day Chinese designs are those of a kind in line with Western design standards, but not expressions of the spirit of traditional Chinese design system. In terms of product design, the essence of Chinese design is hard to find due to its unclear characteristics and low ingenuity. For improvement, Chinese design thought in traditional culture needs to be extracted. Therefore, this paper is aimed at defining the identity of Chinese design through researches on a traditional Chinese classic, Tiangong Kaiwu (or the Exploitation of the Works of Nature). The identity and thought of traditional Chinese design are clarified by the method of first extracting from and analyzing the text of Tiangong Kaiwu, and then conducting FGI interviews with 10 experts. The results show that the identity of Chinese design includes the following concepts: people-oriented philosophy, pragmatism, ecologicalism, philosophy of material and texture, design to standards, the integration of Confucianism, Buddhism and Taoism, exquisite qualities, dialectical thinking, and adaptations to local conditions. This research, by extracting the Chinese design identity and thought from traditional Chinese design classic Tiangong Kaiwu, provides basic theories for Chinese product design. This paper is part of basic design studies in which the identity of Chinese design is defined. In the studies, three traditional Chinese classics including Kaogong Ji (The Book of Diverse Crafts), Tiangong Kaiwu (The Exploitation of the Works of Nature) and Zhangwu Zhi (A Treatise on Superfluous Things) were drawn on. Therefore, this paper cannot provide the whole information about the identity of Chinese design by itself. Follow-up studies will be needed for further elaboration, thus completing the framework for Chinese design theories and providing road maps for modern design.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002626881https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185290
ISSN
1598-6497
DOI
10.18208/ksdc.2020.26.3.189
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE