143 0

박물관 문화상품의 동향과 대응책에 관한 연구 -계량서지학적 분석을 중심으로-

Title
박물관 문화상품의 동향과 대응책에 관한 연구 -계량서지학적 분석을 중심으로-
Other Titles
A Study on the Trends and Development Strategies of Museums Cultural Products -Focusing on Quantitative Bibliographic Analysis-
Author
한정완
Keywords
Museum Cultural Products(박물관 문화상품); Development Trends(발전 주세); Development Strategies(발전 전략); Design Strategies(디자인 전략); Bibliometrics(계량서지학)
Issue Date
2022-12
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 28, NO. 4, Page. 367-381
Abstract
디지털 정보화 시대에 과학 기술의 혁신과 사회 경제의 발전으로 박물관의 기능과 소비자의 요구가 더욱 풍부해지고 다양해졌으며 박물관 문화 보급의 중요한 매개체 중 하나인 박물관 문화상품의 종류와 기능도 변화하였다. 본 연구는 Web of Science 논문 데이터베이스에 수록된 최근 3년간의 박물관 문화상품과 관련된 5,000편의 문헌을 기반으로 수집 후CiteSpace 과학문헌 시각화 분석 소프트웨어를 이용하여 키워드, 빈도, 중심도, 클러스터링 등 체계적인분석연구를 수행하였으며, 시각화 맵 비교 분석을 진행하여 박물관 문화상품의 연구 이슈와 발전 동향을정리하였다. 연구에 따르면 향후 4가지 주요 개발 동향은 디지털화, 상호 작용 경험성, 전파 일상화 및 개성화 맞춤이다. 마지막으로 이러한 추세에 따라 구체적인 사례 분석과결합하여 해당 디지털 제품 확장 및상호 경험 최적화 설계와 같은 개발 전략 및 설계 전략을 제안하고자 한다. 박물관 문화상품의 발전 추세를 분석하여 관련 종사자에게 참고 자료를 제공할 수있으며, 박물관이 효과적인 운영 및 관리에 도움을 줄수 있으며, 소비자의 소비 요구를 충족시킴과 동시에디자이너에게 혁신적인 아이디어와 방향을 제공하여문화의 지속 가능한 발전과 경제 활력 향상에 도움이될 것으로 사료된다.;In the era of digital information, with the innovation of science and technology and the development of the social economy, the functions of museums and the needs of consumers have become more and more diverse. As one of the important carriers of museum cultural dissemination, the types and functions of museum cultural commodities has changed. This study is based on 5,000 journal documents related to museum cultural commodities collected in the Web of Science paper database in the past three years. After deduplication and screening, the CiteSpace scientific literature visualization analysis software was used to analyze the keyword co-occurrence, frequency, centrality, systematic analysis and research of keyword clustering and scientific knowledge map, using the visual map comparative analysis method, summarizes the research hotspots and development trends of museum cultural commodities. The research shows that the four major development trends in the future are: digitalization, focus on interactive experience, daily communication, and personalized customization. Finally, in response to these trends, combined with specific case analysis, corresponding development strategies and design strategies such as digital product category expansion and innovation, interactive experience optimization design, and differentiated services for different consumer groups are proposed. Analyzing the development trend of cultural commodities in museums will help to provide references for relevant practitioners, help museums to better manage operations, help meet consumer demand, provide designers with innovative ideas and directions, and help Sustainable development of culture and increased economic vitality.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE11185618https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185288
ISSN
1598-6497
DOI
10.18208/ksdc.2022.28.4.367
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE