177 37

Relation Between Recast and Uptake: A Longitudinal Study in KSL Context

Title
Relation Between Recast and Uptake: A Longitudinal Study in KSL Context
Other Titles
고쳐말하기와 학습자 반응의 관계: KSL 맥락에서의 시‧종단적 연구
Author
이다미
Keywords
corrective feedback; recast; learner uptake; repair; 수정적 피드백; 고쳐말하기; 학습자 반응; 학습자 수정
Issue Date
2015-11
Publisher
이중언어학회
Citation
이중언어학, NO. 61, Page. 191-214
Abstract
This study explored the relationship between NS recasts and learner uptake in relation to the linguistic focus of recasts. The purpose of the study was to examine the extent to which learner noticing was affected by the linguistic target of recasts and to investigate whether learner noticing changes over time. The corpus used was oral interaction data between a naive Korean speaker and two KSL learners, which was collected for seven months. The results showed that phonological recasts yielded higher learner uptake and repair than particle-focused recasts, suggesting that the linguistic focus might affect learner noticing. They also demonstrated that learners’ ability to notice particle-focused recasts, not phonological recasts, tended to gradually increase as L2 proficiency increases, meaning that learners’ proficiency might be an important factor to affect learner noticing. These findings were attributed to the length of recasts and learners’ limited attentional resources.;이다미. 2015. 12. 31. 고쳐말하기와 학습자 반응의 관계: KSL 맥락에서 의 시‧종단적 연구. 이중언어학 61, 191-214. 본 연구는 원어민 화자의 수정적 피드백과 학습자 반응(uptake)의 관계를 7개월간의 시‧종단적 자료를 통해 검토하였다. 연구의 목적은 고쳐말하기(recasts)의 언어적 초점이 학습자 반응에 영향을 미치는지? 또한 학습자의 유창성이 향상됨에 따라 원어민 화자의 고쳐말하기에 대한 학습자 반응이 변화하는지?를 살펴보는 것이었다. 본 연구는 한 명의 한국인 원어민 화자와 두 명의 영어 화자의 대화를 2주에 한 번 7개월 동안 관찰, 녹음하여 이 자료를 분석대상으로 삼았다. 연구 결과는 발음 오류에 관한 고쳐말하기가 조사 오류 고쳐말하기보다 더 많은 학습자 반응(62% vs. 36%)과 수정(47% vs. 24%)을 이끌어 냈다. 한 학습자의 한국어 유창성이 향상됨에 따라 조사 오류 고쳐말하기는 점진적으로 더 많은 학습자 반응과 수정을 불러 일으켰다. 본 연구 결과는 고쳐말하기의 길이와 학습자가 집중할 때 사용할 수 있는 자원 (attentional resources)의 제약으로 설명하였다. (한양대학교)
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART002066035https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185168
ISSN
1229-1757
DOI
10.17296/korbil.2015..61.191
Appears in Collections:
COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES[E](국제문화대학) > ENGLISH LANGUAGE & CULTURE(영미언어·문화학과) > Articles
Files in This Item:
12369_이다미.pdfDownload
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE