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플래그쉽 스토어의 아이덴티티 형성 요인에 관한 연구 -SPA브랜드중심으로-

Title
플래그쉽 스토어의 아이덴티티 형성 요인에 관한 연구 -SPA브랜드중심으로-
Other Titles
A Study on the Formation Elements of the Identity in Flagship Store -Focused on the SPA Brand-
Author
김경숙
Keywords
플래그쉽스토어; SPA브랜드; 브랜드아이덴티티; 브랜드재인; 브랜드회상; Flagship Store; SPA Brand; Brand Identity; Brand Recognition; Brand Recall
Issue Date
2015-02
Publisher
한국기초조형학회
Citation
기초조형학연구, v. 16, NO. 1, Page. 479-490
Abstract
소비자에게 브랜드를 효과적으로 전달하기 위하여, 기업들은 브랜드 이미지를 통한 아이덴티티 형성하는 주요한 요인인 ‘플래그쉽 스토어(Flagship Store)'를 제공하고 있다. 본 연구는 공간마케팅의 핵심인 플래그쉽 스토어 중 SPA브랜드를 중심으로 소비자에게 각인되는 플래그쉽 스토어 이미지의 아이덴티티 형성 요인을 분석하여, 향후 상업공간의브랜드 마케팅에서 플래그쉽 스토어를 통한 공간 디자인의 방향을 모색하는데 있다. 방법은 소비자 리서치를 통해 조사·분석하기로 하며, 플래그쉽 스토어의 개념과 브랜드 아이덴티티 형성 및 소비자 인지요인에 관한 이론고찰을 시행, 사례를 쇼카드로 제시 후 타겟층인 10대-30대의 소비자를 대상으로 설문을 실시하고, 브랜드 회상과 재인의 비교분석을 통해 소비자 인지요인을 분석하였다. 결과는 플래그쉽 스토어가 소비자와 기업이 접점을 이루는 공간 마케팅으로 기억-연상 작용을 일으키는 이미지마케팅은 소비자에게 긍정적으로 인지하게 되어 브랜드의 이윤과 매출성장에많은 영향을 준다. 또한 실내디자인의 브랜드 아이덴티티 요인은 분위기, 색상, 조명으로 공간적 요소를 통해 얼마만큼 편안함과 쾌적함을 제공하는가에 있음을 알 수 있다. 이에 따라 소비자들이 감성으로 공간을 인지하고 있음을 확인할 수 있다. 플래그쉽 스토어가 브랜드 제품에 대한 정체성을 가지고 정확한 타겟층의 니즈를 파악하여 공간요소, 조명, 색상 오브제, 가구 및 세부적인 요소들에 브랜드만의 독특한 문화적인 가치를 담아야 한다는 것이다.;In order to provide a brand effectively to consumers, Companies have to provide is a major factor in identity formation using the brand image 'flagship store (Flagship Store)'. In this study, in the heart of the SPA brand of important flagship store marketing of space, by analyzing the factors of identity formation of the flagship store images that are imprinted on the consumer, the brand marketing of commercial space in the future at it is to seek the direction of the design space through the flagship store. Was decided to research and analysis through the consumer research, to perform theoretical Study of factors is the consumer with the formation of brand identity and concept of the flagship store, presented to show the card case, the method, the target layer the questionnaire was conducted targeting consumers teenage generation is -30, and analyzed factors of whether a consumer through a comparative analysis of Jane brand recollection. The flagship store, research results, remember the marketing of the space in which consumers and businesses makes contact - image marketing that causes an associative effect sales and profit of the brand so as to recognize positively to consumer I give a great influence on the growth of. Factors brand identity interior design of Flagship store, can know that it is to provide comfort and comfort degree through the spatial element atmosphere, color and lighting. This makes it possible to confirm that the consumer is aware of the spatial sensibility. To understand the needs of the exact target audience that has the identity of the brand product flagship store, unless put the cultural value of the brand unique spatial elements, lighting, objects of color, the elements and detailed furniture I hear that not.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART001969763https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/185076
ISSN
1598-8635;2713-5993
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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