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A Study on Symbolic Similarity of Icon Shown Web Graphic

Title
A Study on Symbolic Similarity of Icon Shown Web Graphic
Other Titles
웹 그래픽에 나타난 아이콘의 기호학적 유사성에 관한 연구
Author
김성훈
Keywords
은유; 패러다임; 의미작용; 하이퍼텍스트; 그래픽 사용자 공간; Metaphor; aradigm; Signifiication; Hyper Text; GUI; Graphic User Interface
Issue Date
2006-03
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 12, NO. 1, Page. 34-44
Abstract
The user can be satisfied when the visualized icon accurately has the substance of the contents. The purpose of communication design can be transmitted accurately. It is developing the interpreted message, and is drawing out appropriate behavior from the receiver of the message. So, it is very important in visualizing the icon production as a sign. Even the 3 year-old Korean kids participate in internet utilization, so the number designing web site will increase furthermore. If so, it will not provide effective interface also in utilization and will cause confusion and inconvenience, instead. We suggested the check list to deduce effective icons and intend to provide desirous icons in symbolic aspect and satisfy aesthetic feature and perceptual aspects before we provide replenish information. We wish it can perform the assistant role in evaluation which lacked objective basis till now in the judgment of icon similarity of web graphic. So this study is to contribute to the communication participa仕ng in the consciousness structure of the users through icon's symbolic participation, change, classification and paradigm that are shown on the graphic in the web among many symbolic factors and enables the understanding in interactive communication. Moreover, it aims at looking into the icon which shows up on the web graphic as the prestudy to grasp the understanding structures through the utilization of efficient signal system in the web space. With classifying it into the conceptual element and color element, form element and relations element of the icon for basic investigation, we wish it will also help in icon production course. ;시각화된 아이콘은 콘텐츠의 내용을 정확하게 담고 있을 때 사용자가 만족감을 얻게 된다. 커뮤니케이션 디자인의 목적은 정확히 전달될 수 있고 해석되는 메시지를 개발하는 것이며 메시지의 수신자로부터 적절한 행도을 이끌어 내는 것이다. 그러므로 기호로서의 아이콘 제작을 시각화 하는데 그 중요성이 매우 높다. 한국 어린이 만3세의 아동들도 인터넷 활용에 참여하는 만큼 웹 사이트를 디자인하는 그 수도 지금보다 더 많이 늘어날 것으로 보여진다. 그러다보면 활용도면에서나 인터페이스를 효과적으로 제공하지 못하고 사용자에게 오히려 혼란과 불편을 초래하게 될 것이다. 충실한 정보의 제공에 앞서 심미성과 인지적 측면을 만족시켜주고 기호적 측면에서 바람직한 아이콘을 제작하기 위한 의도와 영향력 있는 아이콘 도출을 위하여 체크 리스트를 제시하였다. 본 연구는 쌍방향 커뮤니케이션에 있어 소통을 가능하게 하는 여러 기호요소중에서 웹상에서 그래픽에 나타난 아이콘의 기호적인 관련성과 변화, 분류, 패러다임 등을 통해 사용자들의 의식구조에 관여하여 소통에 기여하고자 하며 웹 공간에서 효율적인 기호체계들의 활용을 통한 소통구조들을 파악하기 위한 선행 연구로 웹그래픽에 나타난 아이콘을 살펴보고 기초 조사를 위해 아이콘의 개념 여소와 색상요소, 형태요소와 관계요소로 구분하여 웹 그래픽의 아이콘 유사성의 판단에 지금까지 객관적 근거가 부족했던 평가에서 보조적인 역할을 수행하기 바라며 아이콘 제작과정에 있어서도 도움이 되길 바란다
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE06541587https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/184988
ISSN
1598-6497
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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