반응형 디자인이 온디맨드 서비스의 고객경험(CX)에 미치는 영향

Title
반응형 디자인이 온디맨드 서비스의 고객경험(CX)에 미치는 영향
Other Titles
Impact of Responsive Design on the Customer Experience of On-Demand Services
Author
김성훈
Keywords
온디맨드 서비스; 반응형 디자인; 고객 경험; On-demand Services; Responsive Design; Customer Experience
Issue Date
2020-10
Publisher
(사)한국커뮤니케이션디자인협회 커뮤니케이션디자인학회
Citation
커뮤니케이션디자인학연구, v. 73, Page. 39-50
Abstract
현재 가장 크게 발전하고 있는 산업 모델이 온디맨드 서비스이다. 온디맨드 서비스는 모바일 어플리케이션과 같은 플랫폼 기반 콘텐츠를 이용한다. 그렇기 때문에 콘텐츠의 양질의 사용자 경험이 고객 경험으로 이어진다. 따라서 콘텐츠 UI 디자인 또한 온디맨드 서비스의 고객 경험 향상에 영향을 주는 요소이다. 반응형 디자인은 웹 디자인에서 스크린 사이즈에 반응하는 UI 디자인이다. 하지만 반응형 디자인의 보편화로 인하여 디자인 트랜드가 되었고, 다양한 UI 디자인에서 그리드의 활용, 카드 레이아웃, 메타포 활용 등과 같은 반응형 디자인 트랜드가 적용되고 있다. 이에 따라 본 연구에서는 반응형 디자인 기반 온디맨드 서비스 콘텐츠의 고객 경험 향상에 대해 연구하였다. 전문가 협의회 구성을 통해 온디맨드 서비스의 유형을 제공 방식에 따라 콘텐츠, 고용, 공유, 유통의 4가지로 분류하였고 반응형 디자인은 정렬성, 가독성, 함축성, 가변성의 유형으로 분석되었다. 그리고 설문을 통한 통계적 분석기법을 활용하여 반응형 디자인의 요소들이 온디맨드 서비스 고객 경험 향상에 미치는 영향을 연구하였다. 그 결과 콘텐츠 유형은 가독성, 고용 유형은 함축성, 공유는 정렬성, 유통은 정렬성, 가독서, 함축성이 높은 고객 경험 향상 요소로 도출되었다. 본 연구의 결과는 향후 온디맨드 서비스 관련 콘텐츠 제작의 기초 자료로 활용되길 기대한다.;On-demand service is the industry model that is currently developing the most. On-demand services use content using platforms such as mobile applications. Therefore, a high-quality user experience of content leads to a customer experience. Therefore, content UI design is also a factor influencing the on-demand service customer experience improvement. esponsive design is a UI design that responds to screen size in web design. However, it has become a design trend due to the generalization of responsive design, and responsive design trends such as the use of grids, card layouts, and metaphors are applied in various UI designs. Accordingly, this study studied the improvement of customer experience of responsive design-based on-demand service content. Through the composition of expert councils, the types of on-demand services were categorized into four types: content, employment, sharing, and distribution, and responsive design was analyzed in terms of sortability, readability, implication, and variability. In addition, the effect of the elements of responsive design on improving the customer experience of on-demand service was studied by using the statistical analysis method through a questionnaire. As a result, the content type was readability, the employment type was implied, the sharing was sorted, the distribution was sorted, the readability, and the implied customer experience improvement factors were derived. It is expected that the results of this study will be used as basic data for the production of content related to on-demand services in the future.
URI
https://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3854551https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/184930
ISSN
1976-1562
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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