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국내 기능성 화장품 산업의 향후 시장 전망에 관한 연구 - 코스메슈디컬 제품을 중심으로 -

Title
국내 기능성 화장품 산업의 향후 시장 전망에 관한 연구 - 코스메슈디컬 제품을 중심으로 -
Other Titles
A Study on the Future Market Prospect of Domestic Functional Cosmetics Industry - Focused on the Cosmeceutical Products -
Author
송지성
Keywords
Cosmeceuticals(코스메슈디컬 제품); Cosmetics(기능성 화장품); Consumer Needs(소비자 선호); Slimming Product(슬리밍 제품); Body Care(바디 케어)
Issue Date
2009-12
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 15, NO. 4, Page. 258-271
Abstract
아름답고 젊어지고 싶어 하는 욕구는 인간의 오래된 꿈 가운데 하나이다. 화장품 산업은 이러한 욕망을 바탕으로 지금까지 지속적으로 발전해 왔다. 최근 화장품 시장에 새로운 변화의 바람은 인간의 이러한 꿈의 실현 가능성을 더욱 높여주고 있다. 첨단 기술에 의해 탄생한 신개념의 기능성 화장품이 속속 등장하면서 기능성 화장품의 전성시대를 맞고 있다. 이러한 움직임은 앞으로도 꾸준히 지속될 것으로 전망된다. 특히, 보다 쉽고 빠르게 다이어트 효과를 내기 위한 아이디어 상품과 제품들이 쏟아져 나오고 있는 가운데, ‘바르면 빠진다’는 바디 슬리밍 제품에 대한 수요도 꾸준히 증가하고 있다. 본 연구에서는 기능성 화장품의 특성과 코스메슈디컬(Cosmeceutical) 제품의 특성을 고찰하고, 현재 국내 기능성 화장품의 광고에 나타난 의학적 성향을 분석하고자 한다. 연구의 주된 범위에서는 국내 시장에 유통, 소비되고 있는 기능성 화장품에 대하여 분석하고, 성형과 관련하여 고기능성을 강조하는 코스메슈디컬(Cosmeceutical) 제품의 개념을 정의, 시장 점유율과 성장세 분석을 통해, 현 시장의 문제점을 진단하였다. 또한 제품 구매 시 효과에 대한 소비자의 불만족도를 해결하고자 가장 문제가 되고 있는 코스메슈디컬(Cosmeceutical) 제품의 용기 특징과 광고 분석이 포함되어 진다. 본 연구의 내용과 결과로서 새로운 개념인 코스메슈디컬(Cosmeceutical) 제품을 이해하기 위한 개념을 정리하고, 이를 통해 향후 고기능성 화장품이 나아갈 개선 방향과 대안을 제시하고자 한다.;For a long time men have had the dream of looking young and beautiful. Beauty products industry, based on the desire, has continual development. Recently the dream has more chance of being come true by new change in the market. Modern high technologies result in the appearance of many types of functional cosmetics and give them their golden days. There is a prospect that this trend will be maintained for some time. With a gush of novelties for the easy and quick efficacy of diet, there is a constant increase in demand for body slimming products with the slogan "Be slim with pasting." This study aims at looking into characteristics of functional cosmetics and Cosmeceutical products as well as analyzing medical features showed on current functional cosmetics advertising. The study consists of analyzing functional cosmetics which have been distributed and consumed in the domestic market, defining the concept of Cosmeceutical products focusing on high functionality related to plastic surgery followed by presenting problems occurred in the current market through the analysis of their market share and growth rate, also including analysis of container features and advertisement of the products considered as the most problematic one in the market to counter customer dissatisfaction over evaluation after purchasing. Based on the results of the study, we intend to define the new concept Cosmeceutical products and present improvements and counter proposals which high functional cosmetics should be taken in the future.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE06542114https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/184896
ISSN
1598-6497
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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