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기업 사보 제작자의 디자인 요소에 대한 흥미 유발 선호도 연구- 실무자의 인식조사를 중심으로 -

Title
기업 사보 제작자의 디자인 요소에 대한 흥미 유발 선호도 연구- 실무자의 인식조사를 중심으로 -
Other Titles
A Study on Preferences about Design Factors to Arouse Reader’s Interest of a Company Magazine Maker - Focusing on perceptions of practitioners -
Author
송지성
Keywords
사보; 소식지; 편집디자인; 흥미; company magazine; newsletter; editorial design; interest
Issue Date
2014-04
Publisher
한국기초조형학회
Citation
기초조형학연구, v. 15, NO. 2, Page. 267-279
Abstract
기업 커뮤니케이션의 툴로써 이용되고 있는 사보는 많은 양의 텍스트와 기사들로 이루어져 있어, 자칫 독자들에게 또 하나의 정보홍수처럼 여겨질 수도 있다. 이에 따라 사보제작자들은 독자들에게 사보 기사를 읽히기 위한 노력을 끊임없이 하고 있다. 편집 디자이너에게 있어 편집디자인 요소 중 어느 요소를 중점으로 사용할 지를 결정하는 것은 디자인 결과물에 결정적인 영향을 끼친다. 더구나 수많은 사보들 중 독자들에게 사랑 받는 사보를 만들기 위해 끊임없이 노력하는 디자이너에게는 매우 중요한 선택이 될 수밖에 없다. 이러한 니즈(Needs)로 사보의 편집디자인 요소로 사용되고 있는 레이아웃, 타이포그래피, 사진, 일러스트, 색채 등에 대해 사보제작에 관여하고 있는 디자이너, 편집기자, 기업체의 사보 담당자들에게 각 요소별 선호도와 흥미유발을 위해 중요하다고 생각하는 요소를 설문을 통해 조사, 정리하였다. 연구 결과, 사보제작자들은 사보의 가독성을 중요한 요소로 보고 있으며, 발행주기는 매월 발간, 발행유형은 인쇄사보의 선호도가 월등히 높았다. 더불어 독자의 흥미유발에 디자인의 비중이 매우 높은 것으로 인식하고 있었으며, 흥미를 유발하는 디자인 요소로는 사진과 레이아웃, 색채 등의 순으로 인식하고 있었다. 또한 사보 디자인 편집 방향은 기업 이미지 제고와 종업원을 대상으로 한 설득커뮤니케이션 기능 제공, 정보 제공 등으로 응답해 사보를 인지함에 있어 사내보의 성격에 상당히 가깝게 인식하고 있었다. 본 연구를 통해 나타난 연구 결과의 함의가 사보의 실무 제작에 종사하는 기획자, 디자이너, 편집기자 등 사보 담당자들이 보다 유익하고 올바른 사보 제작에 도움이 되기를 기대한다.;Company newsletters using as a tool for corporate consists of many texts and articles therefore it can be regarded as an ‘information flood’ by the readers. So the producers try to make more readers read the company newslettersFor editorial designers, deciding which factors to use mainly for design influences on the results of design conclusively. Besides, it has to be very important choice for designers who do their best to make their company newsletters loved by readers. Based on these Needs, regarding the factors of editorial design such as layout, typography, picture, illustration and color etc. designer, reporter and employee in charge of company newsletter were interviewed to know the important factors to make readers get interested and preferences per factor through the questionnaire. As a result of study, the producers of company newsletters regard the readability as the most important factor. For the period of issue, it was “Monthly-issue”. And for the type of issue, it was a printed company news letter. Besides, they regarded the design as a factor to make readers get interested. For the factors of design, there are picture, layout and color. Also, the editing direction of design was to provide persuasive communication and information to the employees therefore they thought the newsletters are more likely the in-house newsletters. Based on this study, I expect that the implications of the study resultscould help planner, designer, editorial reports etc. to make more beneficial and better company newsletters.
URI
https://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3236571https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/184874
ISSN
1598-8635;2713-5993
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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