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디지털 에듀테인먼트로서의 인터랙티브 인포그래픽 특성 연구

Title
디지털 에듀테인먼트로서의 인터랙티브 인포그래픽 특성 연구
Other Titles
A Study on the Characteristics of Interactive Infographic as a Digital Edutainment
Author
송지성
Keywords
Digital Edutainment(디지털 에듀테인먼트); User Participation (사용자 참여); Interactive Infographic(인터랙티브 인포그래픽)
Issue Date
2014-09
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 20, NO. 3, Page. 101-112
Abstract
인포그래픽은 기억에 남는 매력적인 방법으로 학습자에게 빠르고 간결하게 정확한 정보를 제공하는 훌륭한 학습 툴이다. 특히, 사용자의 직접적 참여가 가능한 인터랙티브 멀티미디어 요소 기반의 인터랙티브인포그래픽은 사용자가 정보를 스스로 탐색하고 조작하여 학습자의 신체적, 정신적 참여를 이끌어낸다는점에서 더 효과적인 교육 툴이 될 수 있다. 이에 본연구는 디지털 에듀테인먼트의 개념과 특성을 기반으로 인포그래픽의 학습도구로써의 가능성을 알아보고,사례 분석을 통해 디지털 에듀테인먼트로서의 인터랙티브 인포그래픽의 특징 및 디자인 고려 사항 분석을목적으로 하였다. 디지털 에듀테인먼트의 핵심 요소는, 오락 요소로써의 엔터테인먼트, 교육, 그리고 참여를 통한 몰입이다. 이들은 인터랙티브 인포그래픽의 주목할 만한 세가지 기능과도 일치한다(데이터의 시각화, 멀티미디어, 인터랙션). 따라서 멀티미디어 모드의 다양한 인터랙티브 요소들은 학습자의 직접적인 참여를 이끌어내어 몰입을 강화시킨다. 교육도구로서의 인터랙티브 인포그래픽이 필요한이유는 다음과 같다. ① 학습세대의 변화, ② 시각화된 정보를 통한 흥미 유발, ③ 인터랙션을 통한 참여에 의해 정보 습득 능력 향상, ④ 웹기반 콘텐츠로서공유와 확산이 용이함, ⑤ 단시간 안에 접근과 사용이가능함, ⑥ 가장 최신 정보를 학습할 수 있다. 인터랙티브 인포그래픽를 통해 정보를 처리하는 일련의 과정은 ‘언제어디서나 놀이를 통한 자기주도적 학습’의디지털 에듀테인먼트가 목적과 부합된다. 마지막으로 본 연구는 교육형 인터랙티브 인포그래픽의 특성을 알아보기 위해 국내 교과과정에 인터랙티브 인포그래픽의 내용이 포함된 사례들을 수집하여유형별로 구별하고 분석하여 다음과 같은 고려사항을제안하였다. 디지털 에듀테인먼트로서의 인터랙티브인포그래픽을 제작할 때는 첫째, 학습대상을 면밀히분석해야 하며, 둘째, 정보의 정확성과 정보전달의 목적을 염두 해야 한다. 셋째, 효과적인 정보전달을 위한 스토리텔링 내러티브 시퀀스를 계획해야 한다. 넷째, 학습자의 참여방식과 참여수준을 설정하는 것으로정보에 따른 적절한 인터랙션이 사용되어야 한다. 마지막으로, 미디어 장치와 교육내용과 학습자의 수준을고려한 인터페이스 디자인을 추구해야 한다. 본 연구는 디지털 에듀테인먼트의 유형 및 특성을기반으로 인터랙티브 인포그래픽의 특성을 분석해보았다. 그러나 디지털 매체의 지속적인 성장과 더불어다양한 인포그래픽 사례들이 선보이고 있는 만큼 향후 연구에서 교육 내용별 적합한 인터랙티브 인포그래픽의 사용자 경험 디자인을 위한 연구가 계속되어야 할 것이다.;Infographics is one of the greatest tools forproviding learners with right information rapidly anddirectly in a more attractive route. Especially,interactive infographic having interactive multimediaelements, which immediately evoke users to participateinto the contents, can be a more effective education toolas users can explore and control the information bythemselves, which drives physical and psychologicalengagement while using interactive infographic. Therefore, the purpose of this study is to explore thepossibilities to use infographic as an educating tool andexamine about the characteristics and design ways,based on the research about a digital edutainment andcollected examples of interactive infographic. The essential elements for digital edutainment areentertainment, education, and immersion. These areexactly matched with three remarkable functions ofinteractive infographic; Data Visualization, Multimedia,Interaction. Then, various interactive components usingmultimedia modes give users great chances to engagewith a content information and strengthen theirimmersion. Accordingly here are some reasons why interactiveinfographic is needed for an education tool; ①learner-generation keeps being changed, ② it canprovoke curiosity by data visualization, ③ it improvesthe abilities to process information using interactiveparticipation, ④ share and spread of it on Web are easy,⑤ users can approach and use it quickly in a short time,and ⑥ it has possibilities to show the latest information. Therefore, user experience for information processingprocess in interactive infographic eventuallycorresponds to the purpose of digital edutainment,‘self-directed learning through play anytime oranywhere.’ Consequently, by the analyzed results ofinteractive infographic as a educating tool, this studysuggested considerable tips for designing aneducational interactive infographic. First, you have toconsider learner’s behavior, information literacy, and soon. Second, check about the authenticity of informationand plan the exact purpose for education. Third, Youcan think about narrative structures referring tostorytelling for effective communication. Fourth, planthe form and level of participation for user interaction. Last, you have to pursue a reasonable interface designconsidering media, information, and learners. Summing up these findings, this researchconsidered conditions of interactive infographic basedon analysis of the categories and characteristics ofdigital edutainment. However, another research inregard to the effective interactive visualizationdepending on education content should be proceededmore to advance to the next level. Because differentinstances of interactive infographic is continuouslyshown according to sustaining growth of digitalmedium.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE06543084https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/184871
ISSN
1598-6497
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