90 0

로보틱 퍼니처 디자인 품질유형이 소비가치와 이용의도에 미치는 영향 연구

Title
로보틱 퍼니처 디자인 품질유형이 소비가치와 이용의도에 미치는 영향 연구
Other Titles
A Study on the Influence of Robotic Furniture Design Quality Type on the Intent of Consumption Value
Author
송지성
Keywords
Robotic Furniture Design; Consumption Value; Intention for Use; 로보틱 퍼니처 디자인; 소비가치; 이용의도
Issue Date
2019-06
Publisher
사단법인 한국브랜드디자인학회
Citation
브랜드디자인학연구, v. 17, NO. 2, Page. 227-236
Abstract
4차 산업혁명 시대에 도래한 지금 개인의 라이프 스타일은 더욱 개성화 되고 나를 위해 적극적인 소비를 하는 ‘포미(Forme)’족이 증가하고 있다. 로보틱 퍼니처 디자인은(Robotic Furniture Design) 로보틱 가구 시스템이라고도 하며, 좁은 공간을 넓게 활용한다는 의미가 크다. 침대, 옷장 등 수납함이 천장이나 다른 공간에서 오르내리며 숨어있는 공간이 새로운 공간이 되는 가구 시스템을 말한다. 또한 최첨단 시스템을 도입하여 생활의 편리함을 주어 혁신적인 가구 디자인 산업으로 떠오르고 있다. 이에 본 연구에서는 생활방식의 변화에 따른 로보틱 퍼니처 디자인의 사례를 살펴보고 디자인 품질 유형인 진귀적 가치, 감정적 가치, 기능적 가치로써의 소비자 이용의도를 위한 방안을 모색하는데 목적이 있다. 실험연구로는 아트 퍼니처와 로보틱 퍼니처 디자인의 소비자 이용의도의 차이를 알아보기 위한 차이 분석으로 진행된다. 설문지를 통한 자료는 SPSS 24.0 프로그램을 이용한 빈도분석, 독립표본 t-검증, 다중회귀분석을 실시하여 본 연구의 타당성을 입증하였다. 결론은 로보틱 퍼니처 디자인에 있어 소비자의 가치 중 진귀적 가치는 자아실현을 대표하는 의미를 담고 있다. 최근의 소비자는 지적인 호기심이나, 새로움, 신기함, 개인성향에 맞는 톡특함이 소비가치를 움직이고 나아가 브랜드 가치를 높이는데 중요한 요소로 작용한다. 그런 의미에서 퍼니처 디자인 환경에서의 로보틱 퍼니처 디자인 연구는 그 의미가 크며, 나아가 차별화된 브랜드 전략 역할을 할 것이며 향후 연구가 계속 되어야 한다.;Now that the era of the fourth industrial revolution has arrived, the lifestyle of individuals is becoming more individualized and a growing number of "forme" who actively spend for me. Robotic Furniture Design is also known as a robotic furniture system and it is meaningful that it uses a small space. A furniture system in which storage compartments, such as beds and closets, move up and down from the ceiling or other spaces, and hide-out spaces become new spaces. It is also emerging as an innovative furniture design industry by introducing state-of-the-art systems, giving convenience to living. In this study, the purpose of this study is to look at examples of robotic Furniture Design according to changes in lifestyle and to explore ways for consumer use as a type of design Rarity value, emotional value, and functional value. Experimental research will be conducted by analyzing differences in consumer usage between Art Furniture and Robotic Furniture Design. Data from the questionnaire were validated by frequency analysis, independent sample t-verification, and multiple return analysis using the SPSS 24.0 program. The conclusion is that in robotic Furniture design, the rarity value of consumers' value represents self-realization. The latest consumer is intelligent curiosity, novelty, novelty, and personality traits that are important factors in moving consumption value and further enhancing brand value. In this sense, robotic Furniture design research in the Furniture Design environment is significant, and will further serve as a differentiated brand strategy and should continue to be studied in the future.
URI
https://www.earticle.net/Article/A357031https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/184864
ISSN
1738-0863
DOI
10.18852/bdak.2019.17.2.227
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE