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모바일 쇼핑몰의 소비자 제품 구매 의도 및 구매 행동요인 연구

Title
모바일 쇼핑몰의 소비자 제품 구매 의도 및 구매 행동요인 연구
Other Titles
A Study on Purchase Intention and Buying Behavior Factors of Mobile Shopping Mall
Author
이재환
Keywords
Mobile Shopping Mall(모바일 쇼핑몰); Purchase Intent(구매의도); Usability(사용성); Theory of Reasoned Action (TRA-합리적 행동이론); Theory of Planned Behavior (TPB-계획적 행동이론)
Issue Date
2019-09
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 25, NO. 3, Page. 547-559
Abstract
본 연구는 소프트웨어 측면에서 모바일 쇼핑몰을이용하는 소비자의 제품 구매 의도 과정 및 구매 경험에 관하여 조사 분석을 하였다. 또한 소비자의 구매의도, 사용성 이론 및 계획적 행동이론과 관련성 있는연구를 찾기 쉽지 않다. 소비자가 모바일 쇼핑의 구매의도를 결정하기 전후의 과정에서 구매 행태 요인이 무엇인지 알아보는 것이다. 연구 방법은 20~30대, 40 대 이상 중장년층 대상으로 하였다. 쇼핑몰 및 제품가전 판매 관련 카페에서 온라인 설문조사를 실시했으며, 총 200명에게 설문지를 배포한 후, 최종 응답수는 127명을 얻었다. 설문지의 구성은 리커트 5점 척도와 인구통계학적 설문으로 구성하였다. 수집된 설문을 바탕으로 가설을 검증한다. 이후, 연구가설이 부합하는지 요인분석, 신뢰도 분석, 기술통계 분석, 상관분석, 회귀분석을 SPSS Win 12.0을 이용하였다. 본 연구의 결론 및 시사점은 모바일 쇼핑 시, 소비자에게특정 브랜드 혹은 타 브랜드 제품을 구매해도 과거및 현재의 구매 경험을 떠올리면서 제품을 어떻게 사용했는가에 대한 내면, 심리와 연관을 하지 않는다는것이다. 시간을 정하여 구매 경험을 특정하고 연구에임했다는 것이 아니다. 앞서 이론적 배경에 설명했듯이, 소비자의 심리적인 요인이 어느 정도는 작용할 수있기 때문이다. 본 연구결과를 토대로 논의해보면 사용성, 구매 경험과 구매 의도의 영향요인인 유용성 및편의성은 구매 의도로 연결될 수 없음을 알 수 있다. 하지만 개인의 편차에 따른 제품 구매 만족도는 구매의도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 구매 만족도는소비자의 구매 행동요인 중 내적 요인에 해당한다. 결국, 소비자 구매 의도로 연결될 수 있도록 만들기 위해서는 다양한 관점으로 만족도를 충족할 수 있는 소비자에게 필요한 환경을 제공해야 한다는 점을 시사한다. 소비자의 구매 만족도를 적극적으로 반영될 수있도록 고객 서비스 접근의 문제 중심보다 인간 중심방식과 일관성 있는 시스템으로 개선해야 할 것이다.;This study analyzed the product purchase intention process and purchase experience of consumers who use mobile shopping malls in software. Also, it is not easy to find a study related to consumer’s purchase intention, usability theory and planned behavior theory. The purpose of this study is to examine the factors of purchase behavior in the process before and after the consumer decides the purchase intention of mobile shopping. The research method was for middle aged people in their 20s and 30s and over 40s. The online survey was conducted at shopping malls and cafes selling home appliances. After distributing the survey to a total of 200 people, the final number of responses was 127. The survey consisted of a Likert 5-point scale and a demographic questionnaire. Test your hypothesis based on the collected survey. Then, SPSS Win 12.0 was used for factor analysis, reliability analysis, descriptive statistics analysis, correlation analysis, and regression analysis. The conclusions and implications of this study are that mobile shopping, when purchasing a specific brand or other brand products to consumers, does not relate to the inner and psychological aspects of how the products were used while recalling past and present purchase experiences. It’s not that you set the time to identify your purchasing experience and work on research. As explained in the theoretical background, consumer psychological factors may work to some extent. Based on the results of this study, it can be seen that the usability, convenience, and usability, which are factors of purchase experience and purchase intention, cannot be linked to purchase intention. However, it was found that the satisfaction of purchasing a product due to individual variation has an influence on purchase intention. Purchasing satisfaction is an internal factor among consumer’s purchasing factors. In conclusion, in order to be connected to the intention of consumer purchase, it is necessary to provide a necessary environment for consumers who can satisfy satisfaction from various viewpoints. In order to actively reflect consumer’s purchasing satisfaction, it should be improved to a system that is human-centered and consistent rather than problem-oriented in customer service approach.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE09216644https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/184816
ISSN
1598-6497
DOI
10.18208/ksdc.2019.25.3.547
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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