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문화콘텐츠 산업 선순환 구조 구축을 위한 담론

Title
문화콘텐츠 산업 선순환 구조 구축을 위한 담론
Other Titles
Discussion For Virtuous Circle Structure of Content Industry
Author
김영재
Keywords
콘텐츠 비즈니스; 해외시장 진출; 비즈니스 모델; 공동브랜드; 혁신; Content Business; Globalization; Business Model; Local co-branding; Innovation
Issue Date
2012-12
Publisher
인문콘텐츠학회
Citation
인문콘텐츠, NO. 27, Page. 27-52
Abstract
한국 문화콘텐츠 산업은 창작과 생산과정의 효율화, 해외시장 진출 등 다양한측면에서 산업화의 틀을 갖추어가고 있다. 그러나 한국 문화콘텐츠 산업이 지속가능한 성장 기반을 구축하기 위해서는 아직 해결해야 하는 많은 과제들이 남아있다. 본고에서는 문화콘텐츠 산업의 선순환 구조 구축을 위한 담론 중에서 문화 콘텐츠 비즈니스와 마케팅 연구 영역에서 최근 연구자들의 관심을 모으고 있는 4개의연구주제를 선정, 국내외 연구 성과와 향후 연구 필요성 및 전망을 논의하였다. 해외 시장 진출을 위한 논의로, 싸이의 해외진출 및 <강남스타일>의 확산 과정이제시한 한류의 다양화, SNS 유통망의 가능성, 미국 시장 진출의 교두보 마련 등과관련된 함의를 확인하고, 글로벌 코드 모색 및 뉴미디어 유통망의 활용과 관련된연구의 필요성을 제기하였다. 또한, 비즈니스 모델 혁신에 관한 국내외 연구자들의다양한 연구 성과를 정리하고, 스마트 미디어 환경에서 새로운 콘텐츠 비즈니스모델 연구의 필요성을 확인하였다. 지역 문화산업의 산업적 가치에 주목하고, 지역문화자원을 활용한 공동 브랜딩 방안 모색을 위해 지역 브랜딩 관련 용어와 개념을확인하였고, 공동브랜드 성과 평가 방식, 지식재산권 전문가 육성 등 공동 브랜딩의 향후 체계적인 연구 방향을 제시하였다. 마지막으로 서비스 혁신의 개념과 관련된 선행 연구 분석 및 콘텐츠 혁신 개념의 재정립을 통해 콘텐츠 융․복합과 소프트혁신 영역의 개발 등 연구의 필요성을 확인하였다.;Korean content industry has been moving forward to the industrialization in many aspects. However, for the Korean content industry to establish itself in the firm basis for sustainable development, there still are many challenges and problems to be resolved. In this article, 4 major issues in content business and marketing research area are selected and discussed for the establishment of content industry structure with virtuous circle. First, for the discussion of globalization of Korean culture content, the success of Psy’s Gangnam Style is discussed as the case which implies the diversification in Hallyu, the potentiality of SNS as the channel to global market, and entrance into North American market. The discussion suggests the need for further research on the global code and utilization of SNS as the content distribution channel. Second, the new content business model in smart media environment is discussed by reviewing the researches on business model innovation, because the creation and capture of value in this rapidly changing media environment are critical for the content industry’s development. Third, while the value of local culture industry draws the attention, discussions on co-branding of local culture resources are reviewed to identify the jargons and concept of local co-branding. The discussion points out the future research direction for systematic development of local co-branding, such as evaluation tool of local co-brand’s performance, and cultivation of local intellectual property expert. Fourth, past researches on concept of service innovation are reviewed to set up the concept of content innovation, and to suggest the direction of further study such as content convergence and development of soft innovation areas.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE02069128https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/184718
ISSN
1975-4469
Appears in Collections:
COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES[E](국제문화대학) > DIGITAL CULTURE & CONTENTS(문화콘텐츠학과) > Articles
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