218 0

물질적 우주로서의 영화 - 베르토프의 키노- 아이와 몽타주 개념을 중심으로

Title
물질적 우주로서의 영화 - 베르토프의 키노- 아이와 몽타주 개념을 중심으로
Other Titles
The film as a material universe - centering on the concepts Kino-eye and Montage of Dziga Vertov
Author
김호영
Keywords
Dziga Vertov; Kino-eye; montage; material perception; Gilles Deleuze; 지가 베르토프; 키노-아이; 몽타주; 물질적 지각; 질 들뢰즈
Issue Date
2012-05
Publisher
한국외국어대학교 외국문학연구소
Citation
외국문학연구, NO. 46, Page. 253-277
Abstract
본 논문은 베르토프의 핵심적인 영화 개념들 중 ‘키노-아이'와 ‘몽타주’에 대해탐구하면서 그의 영화적 사유가 갖는 독자적 특성들에 대해 고찰하는 것을 목적으로 한다. 키노-아이는 인간의 눈보다 더 많이, 더 잘 기록하고 인간의 시점으로부터 해방돼 자유롭게 세계를 지각하는 영화 카메라의 눈, 즉 기계-눈을 가리킨다. 이 기계-눈은 물질세계를 자유롭게 돌아다니며 사물의 운동과 리듬을 찾아내 있는 그대로 재구성해낼 수 있고, 현실의 조각들을 보다 효과적으로 조직해일상의 배후에 숨어 있는 진실들을 보여줄 수 있다. 또 베르토프에게 있어 몽타주는 일정한 의미 생산을 위해 영화 요소들에 행해지는 단순한 구성 작업을 의미하는 것이 아니라, 사물의 운동과 리듬을 나타내고 물질들의 상호지각작용을 온전하게 구현하기 위해 실천되는 특별한 영화적 작업을 가리킨다. 그의 몽타주는시간과 공간의 제약으로부터 해방돼 자유롭게 세계의 모든 요소들을 연결시키며,각 영화마다 자신만의 고유한 시공간 차원을 갖게 해준다. 나아가 그의 몽타주는인간의 사유 과정이 아니라 물질들의 운동과 상호지각작용을 나타내는 것으로,궁극적으로 각각의 물질들이 서로를 지각하고 서로의 함수로 작용하고 있는 물질적 세계, 모든 시점이 인간이 아닌 물질들 각각에 종속되어 있는 물질적 우주를구현해내는 것을 목표로 삼는다. 이 같은 베르토프의 영화 세계, 즉 물질적 우주는 각각의 이미지가 스스로 부단히 변화하고 있고 모든 이미지들이 자신의 모든부분을 통해 서로 작용, 반작용하고 있는 베르그손의 ‘객관적 이미지의 체계’를상기시킨다. 또 ‘운동-이미지들의 무한 집합’이자 무한한 변화들과 운동들의 끊임없는 연속인 들뢰즈의 ‘내재성의 평면’과도 유사하다.;This paper attempts to look into the film theory of Dziga Vertov, 1920"s russian director, concerning the cinematic concepts Kino-eye and Montage. The concept of Kino-eye is in fact generated by Dziga Vertov in order proclaim the primacy of the Kino-eye (the camera itself) over the human eye. The camera is a machine that can be perfected bit by bit, to seize the material world in its entirety and organize visual chaos into a coherent, objective set of pictures. The concept of Montage in Vertov must be understood to be an attempt which tries to realize the pure perception of the objects. According to Vertov, Kino-eye and Montage can describe the image of the materiel world as it really was. The pure perception is considered as a condition of the concrete perception which perceives the objects centering around human anchorage. Specifically, the montage is the cinematic work that represent the self-movement ant the inter-perception of the materials which preceded human perception and human thinking. Through movies, Vertov attempts to construct the material universe where the materials move themselves and perceive each other. He consider that the film produced by kino-eye and montage can reveal the honest truth of perception, and present the real image of thought in function of the objective and scientific tool of analysis on reality.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE01878753https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/184694
ISSN
1226-444X
Appears in Collections:
COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES[E](국제문화대학) > FRENCH STUDIES(프랑스학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE