159 0

공간과 시간의 매개체로서의 이차프레임 - 피에로 델라 프란체스카의 ˂그리스도의 채찍질˃을 중심으로

Title
공간과 시간의 매개체로서의 이차프레임 - 피에로 델라 프란체스카의 ˂그리스도의 채찍질˃을 중심으로
Other Titles
Second frame as a medium of space and time - Focusing on Flagellation of Christ by Piero della Francesca
Author
김호영
Keywords
이차프레임; 프레임; 그리스도의 채찍질; 피에로 델라 프란체스카; 르네상스 회화; second frame; frame; Flagellation of Christ; Piero della Francesca; Renaissance painting
Issue Date
2022-10
Publisher
비교문화연구소
Citation
비교문화연구, v. 67, Page. 81-110
Abstract
피에로 델라 프란체스카의 ˂그리스도의 채찍질˃(1445-78)은 르네상스 회화 작품들 중에서도 이차프레임의 다양한 의미 작용과 서사적 기능이 가장 돋보이는 작품이라 할 수 있다. 피에로 델라 프란체스카는 정확한 투시법과 교묘한 이차프레임의 배치를 이용해 그림의 공간을 복잡한 기호작용의 공간으로 만들어놓았다. 그림 속에 배치된 다양한 이차프레임들은 원근법이 만들어내는 깊이감과 공간감을 더욱 강화하는 역할을 수행하고, 시각적 경계이자 동시에 조형적 틀로 기능한다. 특히 조형적 틀로서의 이차프레임에 덧붙여지고 새겨지는 고대풍 문양과 모티프들은 르네상스 정신을 나타내는 동시에 그림의 입체감을 강화하는 데 기여한다. 또한 이차프레임은 관객의 시선을 유혹하고 그 내부의 요소들의 의미를 강조하는 역할을 담당한다. 이 그림에서 예수와 빌라도는 그림의 중앙에서 벗어나 좌측 후면에 작은 크기로 배치되어 있지만, 교묘하게 관객의 시선을 유도하는 이차프레임 덕분에 다른 작품에서와 못지않게 그 존재와 특성이 강조된다. 아울러, 이차프레임은 이 그림에서 프레임의 본질적 기능이라 할 수 있는 매개 기능을 수행한다. 그림의 가장 큰 이차프레임인 건물의 주 출입구는 공간적 매개 역할을 담당하는데, 건물의 내부와 외부는 인물들 간의 형태적 유사성을 통해 연결되고 그에 따라 내부와 외부의 두 이질적 사건도 긴밀한 연관관계에 놓이게 된다. 이차프레임은 프레임과 함께 시간적 매개 기능도 수행한다. 이차프레임을 통해 연결되는 서로 다른 시대의 인물들의 시선이 프레임 바깥으로 나아가 그림을 바라보는 미래의 관객의 시선으로까지 이어지기 때문이다.;Piero della Francesca's Flagellation of Christ (1445-78) is the most outstanding work among Renaissance paintings in which the various meanings and narrative functions of the second frame stand out. Piero della Francesca, who is regarded as a true perfectionist of perspective in painting, made painting into a space of complex and exciting sign action by using accurate perspective and clever second frame arrangement. The various second frames arranged in the picture primarily serve to further reinforce the sense of depth and space created by perspective, and function as a visual boundary and a formative frame at the same time. In particular, the ancient-style patterns and motifs added to and engraved on the second frame as a formative frame express the Renaissance spirit of the revival of the ancient Greek and Roman styles, and at the same time contribute to strengthening the ‘three-dimensionality’ of the painting. In addition, the second frame plays a role in attracting the audience's gaze and emphasizing the meaning of the elements inside. In this painting, Jesus Christ and Pontius Pilate were arranged in small sizes on the left rear side away from the center of the painting, but their existence and characteristics were emphasized as much as in other works thanks to the second frame that cleverly induces the viewer's gaze. Furthermore, in this figure, the second frame performs the mediating function, which is an essential function of the frame. The main entrance of the building, which is the largest second frame of the painting, plays a kind of spatial mediating role, and the inside and outside of the building are connected through the morphological similarity between the figures, and thus two heterogeneous events are placed in a close relationship. In addition, the second frame also performs a temporal mediating function together with the frame, because the gaze of the characters who are connected to each other inside and outside the second frame beyond the chronological difference goes outside the frame and leads to the gaze of the future audience looking at the picture.
URI
https://kiss.kstudy.com/Detail/Ar?key=3977233https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/184688
ISSN
1598-0685;2671-9088
Appears in Collections:
COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES[E](국제문화대학) > FRENCH STUDIES(프랑스학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE