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컴포넌트화 웹 컨텐츠의 사용자 인지행동 분석을 통한 최적화 멘탈유형 연구

Title
컴포넌트화 웹 컨텐츠의 사용자 인지행동 분석을 통한 최적화 멘탈유형 연구
Other Titles
Study on the Optimized Mental Types through Componentized Web Contents Users' Cognitive Behavior Analysis
Author
김성훈
Keywords
componentized web contents environment; user's cognitive behavior analysis; optimized mental types
Issue Date
2011-10
Publisher
한국디지털디자인학회
Citation
디지털디자인학연구, v. 11, NO. 4, Page. 357-368
Abstract
본 연구의 목적은 개인화 서비스 환경으로 진화되고 있는 컴포넌트화 웹 컨텐츠 환경에서 나타나는 사용자의 행태와 문제점을 인지행동 분석 및 평가를 통해 최적화된 사용자 멘탈유형을 도출하는 것이다. 또한, 컴포넌트화 웹 컨텐츠 환경뿐만 아니라 웹 환경을 기반으로 한 디자인 개발연구에 실질적으로 활용될 수 있는 최적화 멘탈유형 결과를 제시하는 것이다. 이에 선행연구 및 이론적 고찰을 통해 컴포넌트화 웹 컨텐츠 환경의 구성요소와 사용자의 사고와 행동을 결정하는 요인들을 추출하였으며, 이러한 결과를 토대로 최적화 멘탈유형 도출을 위한 사용자 인지행동 분석 및 평가를 실시하였다. 사용자의 인지행동을 기반으로 한 그룹 분석과 표준화 검증을 위한 Mouse Tracking 분석을 실시한 결과, 성별/연령별/직업별에 따라 차이가 나타나는 컴포넌트화 웹 컨텐츠 환경에서의 사용자 멘탈유형을 확인할 수 있었다. 특히, 연령과 직업에 따른 사용자의 인지행동의 차이가 뚜렷하게 나타나는 것은 컴포넌트화 웹 컨텐츠 환경에서 제공되는 서비스가 사용자 유형에 따라 일반적인 형태와 함께 각 유형에 맞는 다른 서비스가 제공되어야 함을 의미한다. 이러한 본 연구에서의 멘탈유형 결과들을 바탕으로 개인화 웹 컨텐츠 인터페이스 및 인포메이션 디자인 측면에서도 멘탈유형이 다름을 확인하고, 이에 따라 제공되는 서비스뿐만 아니라 웹 환경 구축이나 디자인 개발단계에서도 다르게 적용되어야 할 것이다. 향후 본 연구결과가 학술적 차원의 기초 이론으로 활용되고, 다른 형태의 계속적인 최적화 멘탈유형에 대한 연구가 진행되기를 기대한다.;The purpose of this study is to draw the optimized mental types of a user regarding the conducts and problems caused by componentized web contents environment which has evolved into personalized service environment, analyzing and assessing users’ cognitive behavior. In addition, the purpose is to suggest the optimized mental types of a user that can be utilized for design R&D based on web environment as well as componentized web contents environment. This study has drawn the factors which determine the constituents of componentized web contents environment and users’ thinking and behavior through precedent studies and theoretical reviews and analyzed and assessed users’ cognitive behaviors for the purpose of drawing the optimized mental types based on such factors. As a result of conducting Mouse Tracking Analysis to analyze groups based on users’ cognitive behaviors and verify standardization, it showed that user’s mental types under componentized web contents environment varied in accordance with sex, age and an occupation. Especially, what the difference on users’ cognitive behaviors according to age and an occupation was clear means that the services supplied under componentized web contents environment should be differently supplied in accordance with each user type together with a common service type. On the basis of such results for the mental types, it should check that a mental types varies even in the field of personalized web contents interface and information design, and a mental types should be differently applied in web environment establishment or design development as well as web services supplied thereunder. Hereafter, other types of the optimized mental types should be constantly examined and studied, and it is expected that these results hereof will be utilized as a fundamental theory for scientific researches.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE01713037https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/183956
ISSN
1598-2319
DOI
10.17280/jdd.2011.11.4.035
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ETC
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