Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 오철 | - |
dc.date.accessioned | 2023-07-13T01:46:07Z | - |
dc.date.available | 2023-07-13T01:46:07Z | - |
dc.date.issued | 2008-10 | - |
dc.identifier.citation | 대한교통학회지, v. 26, NO. 5, Page. 51-62 | - |
dc.identifier.issn | 1229-1366 | - |
dc.identifier.uri | https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07500849 | en_US |
dc.identifier.uri | https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/183434 | - |
dc.description.abstract | 최근 각종 센서 및 통신기술의 발달은 다양한 교통류의 정보를 실시간으로 수집하고 관리, 제공 할 수 있는 환경을 제공하게 되었다. 본 연구에서는 이러한 실시간 모니터링 환경에서 차량추종 및 차로변경 이벤트 발생 시 안전도를 평가할 수 있는 방법론을 개발하였다. 이를 위해 이미지 트랙킹을 통해 추출된 개별차량 주행 정보와 기존 교통상충분석기법을 응용하였다. 차량 간 안전거리 개념을 반영한 RSI(Real-time Safety Index)와 첨단안전차량의 효과 및 성능평가 등에 주로 사용되는 TTC(Time-to-Collision), 모멘텀 보존의 법칙을 이용한 충돌에너지 개념을 추출된 개별차량의 주행정보에 적용하여 교통사고 위험도를 분석하였다. 본 연구에서 제시된 방법론은 향후 교통사고 분석 및 실시간 안전평가를 위한 자료수집이 가능한 검지시스템의 개발과 평가 등에 효과적으로 활용될 것으로 기대된다.;An innovative feature of this study is to propose a methodology for evaluating safety performance in real time based on vehicle trajectory data extracted from video images. The essence of evaluating safety performance is to capture unsafe car-following and lane-changing events generated by individual vehicles traveling within video surveillance area. The proposed methodology derived three indices including real-time safety index(RSI) based on the concept of safe stopping distance, time-to-collision(TTC), and the collision energy based on the conservation of momentum. It is believed that outcomes would be greatly utilized in developing a new generation of video images processing(VIP) based traffic detection systems capable of producing safety performance measurements. Relevant technical challenges for such detection systems are also discussed. | - |
dc.language | ko | - |
dc.publisher | 대한교통학회 | - |
dc.subject | Traffic Safety | - |
dc.subject | Vehicle Trajectory | - |
dc.subject | Vehicle Image Tracking | - |
dc.subject | Safety Evaluation | - |
dc.subject | Car Following and Lane Changing | - |
dc.subject | 교통안전 | - |
dc.subject | 주행궤적 | - |
dc.subject | 차량이미지추적 | - |
dc.subject | 안전도평가 | - |
dc.subject | 차량추종 및 차로변경 | - |
dc.title | 개별차량 주행패턴 분석을 통한 교통사고 위험도 분석 기법 | - |
dc.title.alternative | Methodology for Evaluating Collision Risks Using Vehicle Trajectory Data | - |
dc.type | Article | - |
dc.relation.no | 5 | - |
dc.relation.volume | 26 | - |
dc.relation.page | 51-62 | - |
dc.relation.journal | 대한교통학회지 | - |
dc.contributor.googleauthor | 김준형 | - |
dc.contributor.googleauthor | 송태진 | - |
dc.contributor.googleauthor | 오철 | - |
dc.contributor.googleauthor | 성낙문 | - |
dc.sector.campus | E | - |
dc.sector.daehak | 공학대학 | - |
dc.sector.department | 교통·물류공학과 | - |
dc.identifier.pid | cheolo | - |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.