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dc.contributor.author오철-
dc.date.accessioned2023-07-13T01:46:07Z-
dc.date.available2023-07-13T01:46:07Z-
dc.date.issued2008-10-
dc.identifier.citation대한교통학회지, v. 26, NO. 5, Page. 51-62-
dc.identifier.issn1229-1366-
dc.identifier.urihttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE07500849en_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/183434-
dc.description.abstract최근 각종 센서 및 통신기술의 발달은 다양한 교통류의 정보를 실시간으로 수집하고 관리, 제공 할 수 있는 환경을 제공하게 되었다. 본 연구에서는 이러한 실시간 모니터링 환경에서 차량추종 및 차로변경 이벤트 발생 시 안전도를 평가할 수 있는 방법론을 개발하였다. 이를 위해 이미지 트랙킹을 통해 추출된 개별차량 주행 정보와 기존 교통상충분석기법을 응용하였다. 차량 간 안전거리 개념을 반영한 RSI(Real-time Safety Index)와 첨단안전차량의 효과 및 성능평가 등에 주로 사용되는 TTC(Time-to-Collision), 모멘텀 보존의 법칙을 이용한 충돌에너지 개념을 추출된 개별차량의 주행정보에 적용하여 교통사고 위험도를 분석하였다. 본 연구에서 제시된 방법론은 향후 교통사고 분석 및 실시간 안전평가를 위한 자료수집이 가능한 검지시스템의 개발과 평가 등에 효과적으로 활용될 것으로 기대된다.;An innovative feature of this study is to propose a methodology for evaluating safety performance in real time based on vehicle trajectory data extracted from video images. The essence of evaluating safety performance is to capture unsafe car-following and lane-changing events generated by individual vehicles traveling within video surveillance area. The proposed methodology derived three indices including real-time safety index(RSI) based on the concept of safe stopping distance, time-to-collision(TTC), and the collision energy based on the conservation of momentum. It is believed that outcomes would be greatly utilized in developing a new generation of video images processing(VIP) based traffic detection systems capable of producing safety performance measurements. Relevant technical challenges for such detection systems are also discussed.-
dc.languageko-
dc.publisher대한교통학회-
dc.subjectTraffic Safety-
dc.subjectVehicle Trajectory-
dc.subjectVehicle Image Tracking-
dc.subjectSafety Evaluation-
dc.subjectCar Following and Lane Changing-
dc.subject교통안전-
dc.subject주행궤적-
dc.subject차량이미지추적-
dc.subject안전도평가-
dc.subject차량추종 및 차로변경-
dc.title개별차량 주행패턴 분석을 통한 교통사고 위험도 분석 기법-
dc.title.alternativeMethodology for Evaluating Collision Risks Using Vehicle Trajectory Data-
dc.typeArticle-
dc.relation.no5-
dc.relation.volume26-
dc.relation.page51-62-
dc.relation.journal대한교통학회지-
dc.contributor.googleauthor김준형-
dc.contributor.googleauthor송태진-
dc.contributor.googleauthor오철-
dc.contributor.googleauthor성낙문-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehak공학대학-
dc.sector.department교통·물류공학과-
dc.identifier.pidcheolo-
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COLLEGE OF ENGINEERING SCIENCES[E](공학대학) > TRANSPORTATION AND LOGISTICS ENGINEERING(교통·물류공학과) > Articles
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