287 0

상담전공 대학원생의 계획된 우연기술이 고용가능성에 미치는 영향 : 진로결정자기효능감과 진로적응성의 매개효과

Title
상담전공 대학원생의 계획된 우연기술이 고용가능성에 미치는 영향 : 진로결정자기효능감과 진로적응성의 매개효과
Other Titles
The Effect of Counseling Major Graduate Students' Planned Happenstance Skills on Employability : The Mediating Effect of Career Decision-Making Self-Efficacy and Career Adaptability
Author
이소영
Alternative Author(s)
Lee, So Young
Advisor(s)
조한익
Issue Date
2020. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 상담을 전공으로 하는 대학원생의 계획된 우연기술이 고용가능성에 미치는 영향을 파악하고, 진로결정자기효능감과 진로적응성이 계획된 우연기술과 고용가능성 간의 관계를 매개하는지 살펴보았다. 본 연구를 위해 1) 상담 관련 대학원에 재학 중이거나 수료 및 졸업한 자, 2) 구직 준비 중이거나 3년 이내 취업한 자로서 조건을 모두 충족한 417명 중, 불성실하게 응답했다고 판단되는 18부를 제외하고 총 399부를 분석 자료로 사용하였다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 상담전공 대학원생의 계획된 우연기술, 진로결정자기효능감, 진로적응성, 고용가능성 간의 관계는 어떠한지를 규명하였다. 둘째, 상담전공 대학원생의 계획된 우연기술과 고용가능성 간의 관계에서 진로결정자기효능감과 진로적응성이 갖는 매개효과가 유의한지를 구조 모형을 통해 검증하였다. 자료분석은 SPSS 21.0판을 사용하여 빈도 분석과 각 척도의 신뢰도 분석을 실시하였다. 변인 간의 관계를 살펴보기 위해 Pearson 상관계수를 산출하였으며, 확인적 요인분석을 실시하여 모형의 타당도를 평가하였다. R 프로그램을 이용하여 구조방정식 모형을 분석하였으며, Bootstrap 방식을 통해 매개효과의 유의성 여부를 검증하였다. 본 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 주요 변인들의 상관을 살펴보면, 계획된 우연기술과 고용가능성, 진로결정자기효능감, 진로적응성 모두 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 상담전공 대학원생들의 계획된 우연기술이 진로결정자기효능감, 진로적응성을 순차적으로 매개하여 고용가능성에 영향을 미치는 매개효과가 나타났다. 셋째, 상담전공 대학원생들의 계획된 우연기술과 고용가능성 간의 관계에서 진로결정자기효능감과 진로적응성의 매개효과를 검증하였다. 즉, 진로결정자기효능감은 계획된 우연기술과 고용가능성 간의 관계에서 진로적응성을 다시 매개하는 이중매개 효과를 보였으며, 진로적응성은 계획된 우연기술과 고용가능성 간의 관계를 완전 매개하는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구 결과를 바탕으로 연구의 의의와 시사점 그리고 제한점 및 후속 연구를 위한 제언을 논의하였다.|This study is aimed to identify the effect of counseling major graduate students' planned happenstance skills on employability and to investigate a mediating effect of career decision-making self-efficacy and career adaptability between planned happenstance skills and employability. For the purpose of the study, the total 417 respondents who met by the criteria of 1) respondents attending or finished and graduated from counseling-related graduate school, 2) respondents preparing employment or being employed within 3 years were collected. The total of 399 responses were analyzed, excluding 18 responses which seemed to be incomplete or undependable. The research questions for this purpose are as follows. First, what are the relations among counseling major graduate students' planned happenstance skills, career decision-making self-efficacy, career adaptability and employability. Second, the significance of a mediating effect of career decision-making self-efficacy and career adaptability between counseling major graduate students' planned happenstance skills and employability was verified by structural equation modelling. Frequency analysis and reliability analysis of all measures were executed by SPSS 21.0. Pearson correlation analysis was calculated to examine association among variables, and validity of model fit was assessed with confirmatory factor analysis. Structural equation modelling was run with R program, and significance of mediating effect was examined with Bootstrapping confidence interval. The findings of this study show as follows. First, the result of correlation analysis indicated that the relations among counseling major graduate students' planned happenstance skills, career decision-making self-efficacy, career adaptability and employability have significant and positive correlations. Second, planned happenstance skills of counseling major graduate students mediated career decision-making self-efficacy and career adaptability sequentially, thereby influencing employability. Third, the mediating effect of career decision-making self-efficacy and career adaptability on relationship between counseling major graduate students' planned happenstance skills and employability was confirmed. That is, career decision-making self-efficacy mediated by career adaptability had the double mediating effect on relationship between planned happenstance skills and employability, and career adaptability had the full mediating effect on relationship between planned happenstance skills and employability. Based on these findings, the significance and implications of the study, as well as its limitations and suggestions for further study, were discussed.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000437431https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/182533
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE