211 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author송유진-
dc.date.accessioned2023-06-28T02:01:13Z-
dc.date.available2023-06-28T02:01:13Z-
dc.date.issued2019-06-
dc.identifier.citation상품학연구, v. 37, NO. 3, Page. 95-102-
dc.identifier.issn1226-6132-
dc.identifier.urihttps://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002488962en_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/182440-
dc.description.abstract본 연구는 모바일 헬스케어서비스의 이용 의사에 영향을 미치는 요인으로서 이용 동기의 효과와 사용자가 인식하는 서비스 유형의 조절 효과를 분석하고 있다. 신기술 서비스의 경우 사용자의 이용 동기는 사용자의 잠재적 이용 동기를 결정하는 중요한 요인 것으로 알려져 있다. 따라서 본 연구에서는 모바일 헬스케어서비스에 대한 사용자들의 이용 동기를 경제적 동기와 유희적 동기로 분류하고 모바일 헬스 케어 서비스의 이용 의사에 대한 영향을 분석하였다. 또한 모바일 헬스 케어 서비스는 사용자 입장에서 실용재 또는 쾌락재로 인식할 수 있으며 사용자의 인식에 따라서 이용 의사에 영향을 미치는 이용 동기 요인이 달라질 수 있다는 조절 효과를 가정하고 실증 분석하였다. 변수 간의 인과 관계를 고려한 구조 방정식 모형을 구축하고 확인적 요인 분석과 경로 분석을 실시하였다. 전체 모형에서 경제적 동기, 유희적 동기, 지각된 위험이 이용의사에 미치는 영향을 분석한 결과 유희적 동기만 이용의사에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났고 경제적 동기와 지각된 위험은 전체 모형에서는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 또한 서비스 유형의 인식에 따른 조절 효과를 분석한 결과 헬스케어서비스를 실용재로 인식하는 그룹에서는 이용의사에 대해서 경제적 동기만 정의 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 따라서 모바일 헬스케어서비스를 실용재로 인식하는 그룹에서는 사용자의 경제적 동기가 이용의사를 결정하는 가장 핵심적인 요인으로 밝혀져서 이용의사에 대해서 서비스 유형의 조절 효과가 유의한 것으로 나타났다. 쾌락재로 인식하는 그룹에서는 유희적 동기만 이용의사에 영향을 미치는 것으로 나타나 모바일 헬스케어서비스에 있어서 사용자가 인식하는 서비스 유형은 이용 의사에 대해서 조절 효과가 존재하는 것으로 밝혀졌다.;This study analyzes the effect of use motive and the moderating effect of service type that users perceive as a factor affecting the usage intention of mobile healthcare service. In case of new technology service, user 's usage motive determines user' s potential use motive It is known to be an important factor. Therefore, in this study, users' motivation for mobile health service is classified as economic motive and delinquent motive, and the effect of mobile healthcare service on willingness to use is analyzed. In addition, the mobile healthcare service can be perceived as a practical or pleasure material for the users, and it is assumed that the use motive factors affecting the intention to use are changed according to the user 's perception. Constructive equation model considering causality between variables was constructed and confirmatory factor analysis and path analysis were conducted. As a result of analyzing the effects of economic motivation, delinquent motivation, and perceived risk on the intention to use, motivational motivation and perceived risk were not significant in the whole model . As a result of analyzing the adjustment effect according to the recognition of the service type, it was found that only the economic motive affects the willingness to use the service in the group that recognizes the health care service as the practical item. Therefore, in the group that recognizes the mobile health care service as a practical item, the economic motivation of the user is found to be the most important factor to decide the usage intention, so that the control effect of the service type is significant for the usage intention. In the group of perceived pleasure, only the delinquent motive influenced the intention to use the service. Therefore, it was found that the service type perceived by the user in the mobile healthcare service has a moderating effect on the intention to use.-
dc.languageko-
dc.publisher한국상품학회-
dc.subject헬스 케어-
dc.subject모바일 헬스케어-
dc.subject헬스케어 보험 서비스-
dc.subject이용 동기-
dc.subject경제적 동기-
dc.subject유희적 동기-
dc.subject실용재-
dc.subject쾌락재-
dc.subject서비스 유형-
dc.subject조절 효과-
dc.subject이용의사-
dc.subjecthealth care-
dc.subjectmobile health care-
dc.subjecthealth care insurance services-
dc.subjectmotivation for use-
dc.subjecteconomic motivation-
dc.subjectamusing motive-
dc.subjectpractical material-
dc.subjectpleasure goods-
dc.subjectservice type-
dc.title모바일 헬스케어서비스의 이용의사에 대한 이용 동기의 영향과 서비스 유형의 조절 효과-
dc.title.alternativeInfluence of Usage Motivation and Moderating Effect of Service Type on Use of Mobile Healthcare Service-
dc.typeArticle-
dc.relation.no3-
dc.relation.volume37-
dc.identifier.doi10.36345/kacst.2019.37.3.011-
dc.relation.page95-102-
dc.relation.journal상품학연구-
dc.contributor.googleauthor김종필-
dc.contributor.googleauthor송유진-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehak경상대학-
dc.sector.department경영학부-
dc.identifier.pidsongeugene-
Appears in Collections:
COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS[E](경상대학) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학부) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE