245 0

『내성지(奈城誌)』의 춘추대의론과 포폄 의식 연구

Title
『내성지(奈城誌)』의 춘추대의론과 포폄 의식 연구
Other Titles
A Study on The Reasoning Theory & Rewarded Consciousness of 「Naesungji」
Author
동수현
Alternative Author(s)
TONG SHUXIAN
Advisor(s)
정민
Issue Date
2023. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
This thesis aims to investigate the appreciation and derogation consciousness of Kim Su-min's Chinese Korean novel: a Monggyunjesuk , 'Naeseongji' especially on Kim Su-min’s integrated appreciation and derogation consciousness into the composition of the characters, the creation and criticism of Chinese poem, and the reorganization of spatial meaning, etc. based on the theory of the Confucian Thought of Righteousness and historical consciousness. Kim Su-min devoted his life to rural culture, worshiped Song Si-Yeol, and insisted on the Confucian Thought of Righteousness and he Plan for a Northern Expedition in Hyojong's Reign. In the 18th century Joseon Dynasty where he lived, the royal retainers concerning DanJong and the Participant of restore DanJong was on the march. 'Naeseongji' was also created in 1757 under this background. The Danjong's reinstatement and the and honoring of loyal vassals had ended in the King Sukjong of the Joseon Dynasty, but the reinstatement of other related figures continued until the 18th century. The arson incident at Donghaksa, Donghak Temple at that time and the Baesikdan made up the specific background for the creation of 'Naeseongji'. Through 'Naeseongji', the author tried his best to let all the relevant personnel who had not been correctly evaluated before appearing on the stage, and gave appreciation and derogation. In the novel, Kim Su-min summoned a large number of figures like Jianwen Emperor of the Ming Dynasty and his ministers, DanJong and hundreds of ministers of DanJong, holding a false poetry banquet. In particular, through the process of reciting countless Chinese poems and the comments from the emperor or king, it is remarkable that the achievements and significance of each character are naturally re-evaluated. In addition, the author transcends space and resets the geographical Hua-yi Theory, and regards 'Naeseong' in Joseon Dynasty (now called 'Yeongwol') as the space preserved by the "Chinese character cultures", which is very special. 'Naeseongji' is a novel composed of three stages: before the dream, during the dream, and after the dream. In the first half of the novel, elements such as introduction of characters, self-sigh of the protagonist, environment and atmosphere creation, interact with each other to build the foundation of the work. The characters on the stage are the people the writer usually admires, and they express their sustenance in the process of narration. In the stage of waking up from the dream, Jianwen Emperor and DanJong all disappeared, showing the reality of life. After being usurped by his uncle for a hundred years, Jianwen Emperor of the Ming Dynasty had no ‘Chinese character cultures’ any more, so he could only confide his regret to DanJong. The last thing to explore is the meaning of 'Naeseongji'. The successive deaths of the characters and the anguish of the dead ghosts evoked tragic beauty. The dramatic treatment three-dimensionally shows the events and situations at that time, and also achieves the catharsis effect brought about by emotional tension and relaxation. Based on these, this thesis observes 'Naeseongji' as a work that combines the achievements of Mongyurok in the Late Period of Joseon Dynasty, and at the same time deeply reorganizes the historical facts of the Ming Dynasty and Joseon Dynasty. It is a Korean enlightenment novel Monggyunjesuk that tells a large-scale narrative. |본고는 김수민의 몽유록계 한문소설 「내성지」의 포폄의식을 고찰하는 것을 목적으로 한다. 특히 김수민이 춘추대의론과 역사의식에 바탕을 둔 자신의 포폄의식을 이 작품의 인물 구성, 한시 창작과 비평 이용, 공간 의미 재구성 등의 요소에 오롯이 담아냈다는 점을 규명하였다. 김수민은 평생 향촌에서 학문에 전념했으며 우암 송시열을 숭상하여 춘추대의와 이를 기반으로 한 북벌론을 고수했다. 그가 살았던 18세기 조선에서는 단종과 관련된 충신과 양란 이후의 충신열사를 현창하는 작업이 한창이었다. 「내성지」 역시 이러한 맥락 속에서 1757년에 창작되었다. 단종과 사육신에 대한 추복과 복위는 이미 숙종 대에 끝났으나 관련 인물의 追復이 18세기 내내 계속되었다. 당대의 동학사 숙모전의 방화사건과 배식단 문제 등이 「내성지」의 구체적인 창작배경이다. 「내성지」를 통해 작가는 그동안 제대로 평가받지 못한 관련자를 가능한 한 모두 등장시켜 포폄을 가했다. 김수민은 명나라 건문제와 그의 신하, 단종과 단종의 신하 수백 명을 대규모로 소환해서 가상의 회합을 마련했다. 특히 수많은 한시를 읊고 황제나 임금에게 평을 받는 과정을 통해 각 인물의 업적과 그 의의를 자연스럽게 재평가하고 있는 점이 눈길을 끈다. 또한 공간을 뛰어넘어 지리적인 화이관을 다시 설정해 조선의 내성을 中華가 보존된 공간으로 간주한 점이 특이하다. 「내성지」는 夢前, 夢中事, 覺夢으로 구성된 夢遊錄 소설이다. 「내성지」의 夢前 부분은 인물소개, 주인공의 자탄, 환경과 분위기 조성 등의 요소가 서로 영향을 주고받으며 작품의 토대를 구축하고 있다. 「내성지」의 등장인물은 작가가 평소에 흠모하던 사람들로, 서술의 과정에서 자신의 희망을 표출하였다. 覺夢에서는 단종과 건문제가 사라진 다음 꿈에서 깨어난 현실을 묘사하였다. 燕王의 왕위 찬탈을 겪은 지 수백 년이 지난 明나라 건문제가 돌아갈 ‘중원’이 없으며, 한을 해소할 수 없는 단종의 심정에 슬퍼하는 심회를 토로했다. 끝으로 「내성지」의 문학적 의미를 탐구했다. 연이어 등장하는 인물의 죽음과 죽은 원혼들의 고뇌는 비장미를 유발한다. 극적인 처리로 당시의 사건과 상황을 입체적으로 보여주었고 감정의 긴장과 이완으로부터 오는 카타르시스의 효과도 거두었다. 이를 종합해 본고는 「내성지」가 이전 夢遊錄의 성과를 집대성하면서도 명나라와 조선의 역사적 사실을 깊이 있게 재구성해 스케일이 큰 서사를 풀어낸 수준 높은 夢遊錄 작품이라고 평가한다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000657713https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/180481
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > KOREAN LANGUAGE & LITERATURE(국어국문학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE