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웰니스관광에서 실존적 진정성과 여행행복의 통합모형: 기억가능성의 매개효과

Title
웰니스관광에서 실존적 진정성과 여행행복의 통합모형: 기억가능성의 매개효과
Other Titles
The Integrated Model of Existential Authenticity and Travel Happiness in Wellness Tourism: Focusing on Memorability
Author
호흥회
Alternative Author(s)
Hu, Xinghui
Advisor(s)
이훈
Issue Date
2023. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
사회와 기술의 끊임없는 발전과 변화는 사람들의 불안, 정체성 위기, 스트레스를 유발하였다. 사람들은 일상생활에서 벗어나 진정성과 실존적 본성을 찾기 위해 여행을 하게 된다. 여행을 통해 인간의 행복수준에 영향을 주는 지에 대한 연구들이 지속적으로 진행되어 왔다. 여행 중 내적지각으로서 실존적 진정성은 개인의 웰빙과 불가분의 관계가 있다. 그러나 실존적 진정성에 대한 기존 연구는 주로 문화유산관광이나 축제를 대상으로 진행되어 왔으며, 관광자의 실존적 진정성과 관광만족, 충성도, 재방문의도 등의 구조적 관계를 입증하는 단계에 머물러 있다. 이에 따라 실존적 진정성은 다양한 관광 개념적 관점으로 적용되어 여행행복과의 구조적 관계를 살펴볼 필요성이 있다. 본 연구의 목적은 실존적 진정성 구성개념을 다학제적으로 고찰하고, 관광자의 실존적 진정성과 여행행복의 통합모형을 제시하는 것이다. 이를 위해 철학적, 심리학적, 사회학적, 관광학적 접근으로 진정성의 개념을 살펴보았다. 여행 후 단계에서는 기억가능성을 통해 관광자가 해당 관광경험에 대한 행복감을 높일 수 있고, 관광경험에 대한 기억가능성은 사람들의 전반적 행복에도 긍정적인 영향을 미칠 수 있다. 본 연구는 웰니스관광에서 실존적 진정성과 기억가능성, 여행행복, 주관적 웰빙 간의 구조관계를 실증적으로 분석하였다. 선행연구를 바탕으로 각 구성 개념에 대해 조작적으로 정의를 진행하였으며, 초기 측정척도를 구성하였다. 유관 전문가의 의견조사를 실시하여 조사도구의 내용타당성을 검증한 후 최종 설문문항을 도출하였다. 온천관광은 웰니스관광에서 인기가 많은 유형 중 하나이며, 본 연구에서는 한 달 이내 온천관광 경험이 있는 중국 성인을 대상으로 설문조사를 실시하여 최종적으로 487부의 유효표본을 분석에 적용하였다. 가설검증을 위하여 구조방정식 모형분석을 하였으며. 최종 모델의 적합 지수는 모든 적합도 수용 범위의 기준을 충족하는 것으로 나타났다. 분석 결과를 살펴보면 H1: ‘실존적 진정성은 기억가능성에 유의한 영향을 미친다’는 경로계수 내재적 진정성(.357), 대인적 진정성(.416)으로 나타나 모든 가설이 채택되었다. H2: ‘기억가능성은 여행행복에 유의한 영향을 미친다’를 검증한 결과, 경로계수 .535로 통계적으로 유의하며 가설이 채택되었다. H3: ‘실존적 진정성은 여행행복에 유의한 영향을 미친다’는 하위 가설 모두 통계적으로 유의하지 않는 것으로 나타나 가설이 기각되었다. H4: ‘기억가능성은 주관적 웰빙에 유의한 영향을 미친다’를 검증한 결과, 경로계수 .581로 유의하며 높은 영향 관계로 가설이 채택되었다. H5: ‘실존적 진정성은 주관적 웰빙에 유의한 영향을 미친다’는 경로계수 내재적 진정성(.322), 대인적 진정성(.364)로 나타나 모든 가설이 채택되었다. 마지막으로 실존적 진정성과 여행행복 간 기억가능성의 완전매개효과, 그리고 실존적 진정성과 주관적 웰빙 사이에서 기억가능성의 부분매개효과를 분석하였다. 추가적으로 일원배치분산분석을 실시하여 동반자 유형과 숙박상황에 따라 내재적 진정성과 대인적 진정성에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것을 확인하였다. 관광자의 실존적 진정성 경험이 기억가능성, 여행행복, 주관적 웰빙에 미치는 영향에 대한 실증분석 결과를 기반으로 이론적 시사점, 실무적 시사점, 연구의 한계 및 향후 연구과제를 제시하며, 향후 연구과제로서 대상적 영역을 다양한 관광유형으로의 확대와 실존적 진정성의 역동적 특성에 따른 여행단계별 비교연구 수행의 학문적 접근을 제시하였다.| The constant technological development and social change have caused anxiety, identity crisis, and stress in people. People travel away from their daily life in search of authenticity and existential nature. Research on whether travel affects the level of happiness has been continuously conducted. Existential authenticity as an inner perception during a journey is inextricably linked with personal well-being. However, existing studies on existential authenticity have been mainly focused on cultural heritage tourism or a festival, remaining in the stage of proving the structural relationship between tourists’ existential authenticity, tourist satisfaction, loyalty, and revisit intention. Accordingly, existential authenticity needs to be applied from various tourism conceptual perspectives to examine the structural relationship with travel happiness. The purpose of this study is to examine the constructive concept of existential authenticity from a multidisciplinary perspective and to present an integrated model of existential authenticity and the travel happiness of tourists. To this end, the concept of authenticity was discussed from philosophical, psychological, sociological, and tourism approaches. In addition, in the post-trip stage, memorability makes it possible for tourists to increase their happiness with the tourism experience, and can also have a positive effect on tourists' overall happiness. In this study, the structural relationship between existential authenticity and memorability, travel happiness, and subjective well-being in wellness tourism was empirically analyzed. Based on previous studies, each constituent concept was defined operatively, and the initial measurement items were constructed. The final questionnaire was determined, after verifying the survey item validation by referring to the opinion of experts in relevant fields. Since hot spring tourism is one of the most popular types of wellness tourism, this study conducted an online survey of Chinese adults who had experience in hot spring tourism within the last 1 month, and 487 valid samples were used for the analysis. To verify the hypothesis, structural equation modeling analysis was conducted and the fit index of the final model was found to satisfy all criteria of the fit acceptance range. The results can be summarized as follows. First, for H1: “Existential authenticity has a significant effect on memorability” was supported (path coefficient intra-personal authenticity (.357), inter-personal authenticity (.416)). Second, H2: “Memorability has a significant influence on travel happiness” turned out to be statistically significant with a path coefficient of .535, and the hypothesis was adopted. Third, as H3: sub-hypotheses that “Existential authenticity has a significant effect on travel happiness” were found to be statistically insignificant, thus the hypothesis was rejected. Fourth, as a result of testing “Memorability has a significant effect on subjective well-being”, the hypothesis was accepted as a statistically significant and high-impact relationship with a path coefficient of .581. Fifth, “Existential authenticity has a significant effect on subjective well-being” is accepted with path coefficients intra-personal authenticity (.322) and inter-personal authenticity (.364). Finally, the complete mediating effect of memorability between existential authenticity and travel happiness, and the partial mediating effect of memorability between existential authenticity and subjective well-being were verified. In addition, by performing a One-way ANOVA, it was found that there was a statistically significant difference in intra-personal and inter-personal authenticity depending on the companion type and accommodation situation. Lastly, based on the results of empirical analysis on the effects of tourists’ existential authenticity experience on memorability, travel happiness, and subjective well-being, theoretical and practical implications, limitations of research, and future research directions are presented. For future research, it may expand the target to various types of wellness tourism, and conduct comparative research by travel stage according to the dynamic characteristics of existential authenticity.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000653351https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/180446
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > TOURISM (관광학과) > Theses (Ph.D.)
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