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사용자 특성과 수용의도의 연관성 분석을 통한 금융 마이데이터 활성화 방안 연구

Title
사용자 특성과 수용의도의 연관성 분석을 통한 금융 마이데이터 활성화 방안 연구
Other Titles
A study on analysis of relationship between user characteristics and usage intention for the financial MyData service development
Author
정찬영
Alternative Author(s)
Jung, Chan Young
Advisor(s)
정경영
Issue Date
2023. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
2022년 1월부터 마이데이터 서비스는 금융 분야를 중심으로 본격 시작되었다. 사용자는 마이데이터 서비스를 통해 각 금융기관, 통신사 등에 수집된 개인정보를 다른 기업이나 기관 등으로 이동할 수 있게 되고, 이를 통해 각종 기관에 흩어져 있던 정보를 한 곳에서 확인할 수 있게 되었다. 마이데이터 사업의 허가를 받은 금융 회사, 빅테크, 핀테크 기업은 특화된 서비스를 바탕으로 시장 선점을 위해 본격적인 경쟁을 시작하고 있다. 마이데이터 산업은 데이터 경제로의 전환에 있어 선도적인 역할을 할 것으로 기대된다. 하지만 이러한 상황에도 불구하고 현재 마이데이터 서비스 관련 연구는 법적 제도 측면에 집중되어 있어, 사용자에 초점을 맞추어 마이데이터 서비스 수용 의도에 영향을 미치는 요인에 관한 관련 연구가 부족하다. 이 논문에서는 마이데이터라는 새로운 서비스에 대한 사용자의 특성이 태도에 미치는 영향을 밝히고자 한다. 또한 계획된 행동이론의 세 요인이 수용 의도에 미치는 영향을 밝히고자 한다. 이를 위해 연구 가설을 설정하고 연구 모형을 개발한 후 SPSS 28, AMOS 28 프로그램을 활용하여 가설에 따른 연관성을 분석한다. 정보 주체인 사용자 관점에서 마이데이터 서비스 수용 의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구를 통해 금융 분야 마이데이터 서비스 사업자에게 효과적인 마케팅 전략 수립을 위한 통찰을 제시하고 소비자 접근 방식 제공을 통해 경쟁력 확보에 도움이 되기를 기대한다. |MyData service began in 2022 centering on the financial sector. Users can move personal information collected by financial institutions and telecommunication companies to other companies or institutions through MyData service, which allows them to check information scattered in various institutions in one platform. Financial companies, big tech, and fintech companies are starting to compete in earnest to preoccupy the market based on specialized services. MyData industry is expected to play a leading role in the transition to the data economy. However, since MyData service research is focused on the aspect of the legal system, related studies on the factors that affect the intention to accept MyData services by focusing on users are insufficient. This thesis analyzes the effect of user characteristics on attitudes toward a new service called MyData. In addition, We would like to clarify the effect of the three variables of the planning behavior theory on usage intention. For this purpose, We develop a research model to measure the association between MyData service user characteristics and usage intention and establish research hypotheses. Next, collected data for testing research hypotheses are analyzed with the SPSS 28 and AMOS 28 program. Through research on the factors influencing the intention to accept MyData services from the perspective of users who are the data subjects, Provide financial MyData service providers with insights into effective marketing strategies and provide a consumer approach We hope it will help secure competitiveness.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000650845https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/180276
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GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > ELECTRICAL ENGINEERING AND COMPUTER SCIENCE(전기ㆍ전자ㆍ컴퓨터공학과) > Theses (Master)
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