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공항 전면고가 교량의 연도별 상태평가 조사

Title
공항 전면고가 교량의 연도별 상태평가 조사
Other Titles
An Annual Review of Condition Evaluation for Airport Elevated Road Way
Author
장재혁
Advisor(s)
최동호
Issue Date
2023. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
1993년 “시설물 안전에 관한 특별법” 제정 이후 구조물의 체계적인 유지관리를 위해 시설안전기술공단을 설립하고 “시설물의 안전 및 유지관리 실시 등에 관한 지침”과 “시설물의 안전 및 유지관리 실시 세부지침”등을 수립하고 기술자 교육을 실시하는 등 많은 노력을 기울여왔다. 따라서 토목 구조물들의 표준화와 정량화된 평가가 가능해졌고 정기안전점검, 정밀안전점검, 정밀안전진단 등 점검형태가 세분화되어 지속적인 관리가 되고 있다. 이에 따라 대상구조물의 유지관리를 위해 법률과 지침 등에 따라 정기적으로 시행하는 정밀안전점검과 정밀안전진단에서 가장 먼저 선제되는 것은 자료조사이다. 과업 수행 전 시공 관련 자료와 기존 점검 이력을 파악하고 있어야만 금회 안전점검의 중점방향을 선정할 수 있으며 구조물의 중대한 손상 발견시 문제점을 신속 정확하게 파악하고 적절한 보수보강을 취할 수 있다. 하지만 대부분의 안전점검의 보고서에서는 직전 보고서의 종합결과를 구술하는 방식을 택하고 있어 시간적 흐름에 대한 구조물의 변화 추이를 직관적으로 파악하기 힘든 점이 있다. 따라서 본 논문에서는 대상구조물의 과거 안전점검 주요점검결과를 부재별, 손상별 변화를 정량적으로 비교 분석하여 변화추이를 검토하고 적정한 시기에 보수보강을 실시해 건전한 구조물 상태를 유지하고 적정한 상태평가 점수를 유지하는 효율적인 유지관리 방안을 검토해보고자 한다. |  Since “Special Act on the Safety Control of Public Structure” was enacted in 1993, Korean governments have made various efforts such as Korea Infrastructure Safety and Technology Corporation was established for systematic maintenance of structures, “Guidelines for Safety and Maintenance of Facilities” and “Detailed Guidelines for Safety and Maintenance of Facilities”, etc. was established, and technician training was conducted. Therefore, it is possible to conduct standardization and quantified evaluation on civil engineering structure, and to subdivide specifically inspection types into regular safety inspection, precise safety inspection, and precise safety diagnosis, so that continuous management is kept.  According to the Act and Guidelines for maintenance of target structures, it is the first prerequisite that researches data in the stages of precise safety inspection and precise safety diagnosis conducted regularly. Only if construction-related data and prior inspection history are verified before carrying out this task, it is possible to set a main direction of a safety inspection during this period, and when significant damages of the structure is found, it is possible to identify its core and operate reinforcement properly.   However, most of the safety inspection reports adopt a statement method of comprehensive results of the previous report, so that it is difficult to intuitively identify structural changes over time.  Therefore, this study is to review efficient maintenance methods that could manage structures soundly and maintain appropriate condition evaluation scores, as it inspects changing trends and carries out maintenance proper timing by quantitatively comparing and analyzing previous safety inspection results of changes by each member of framework and damage. 
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000655529https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/180250
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > ARCHITECTURAL, CIVIL AND LANDSCAPE ENGINEERING(건축ㆍ토목ㆍ조경공학과) > Theses (Master)
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