368 0

공익법인 운영 활성화를 위한 제도 개선방안

Title
공익법인 운영 활성화를 위한 제도 개선방안
Other Titles
A Study on the Improvement of the System to Promote the Operation of Public Interest Corporations
Author
전상현
Alternative Author(s)
Sang-Hyun, Jun
Advisor(s)
권대우
Issue Date
2023. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
공익법인은 영리를 추구하지 않고, 공익성을 담보로 특정인이 아닌 사회일반의 이익을 위하여 설립된다. 하지만 최근 끊이지 않는 공익법인의 부실한 관리·감독으로 인한 사건들은 공익법인을 바라보는 대중의 시선을 차갑게 하고 있다. 공익법인은 공익활동을 하기 때문에 세법상 여러 세제혜택을 받고 있지만, 조세회피와 탈세 등의 부작용을 막기 위한 여러 의무사항도 이행한다. 따라서 공익법인의 ‘투명성 확보’와 ‘운영 활성화’라는 두 축 사이에서 균형을 유지하기 위한 논쟁은 불가피하므로, 이와 관련 연구와 논의는 꼭 필요하다. 이 연구에서는 공익법인 운영 활성화를 위한 제도 개선방안을 다음과 같이 제시하였다. 첫째, 공익법인의 운영상 관리·감독을 총괄하는 독립적인 기구가 필요하다. 공익법인은 설립단계부터 공익활동의 성격·내용에 따라 주무관청이 달라지므로 통일된 기준과 지침이 부재하다. 이에 2021년 7월, 공익법인의 설립·운영에 관한 법률 전부 개정안에 포함되어 있는 시민공익위원회 신설을 주 내용으로 전국 공익법인협의체 구성의 필요성을 함께 언급하였다. 둘째, 민법상 공익법인 설립요건에서의 허가주의를 인가주의로 전환하는 것을 고려해야 한다. 최근 법무부는 기존 허가주의의 문제점과 민법 개정의 필요성을 인지하고 인가주의 도입을 검토 중에 있다. 민법 외에 개별법상 혼재되어 있는 공익법인 관련 복잡한 법 제도와 중복규제 개선도 필요하다. 셋째, 공익법인의 차등적 세제지원이 마련되어야 한다. 이를 위해선 공익법인이 수행하고 있는 사업의 공익성 유무와 의무이행의 성실도 등을 평가할 수 있는 공익성 인정기준이 정립되어야 한다. 넷째, 기업집단 소속 공익법인에 대한 규제 개선이 필요하다. 특히 정부차원의 주식 관련 세제 개선 논의가 필요하고, 기업집단 소속 공익법인의 투명성을 제고하고 공익활동이라는 본래 의무에 충실하도록 여건을 마련해야 한다. 이러한 측면에서 기업을 소유하기는 어려워도 재단을 통해 지배는 할 수 있다는 모범사례를 보여준 독일의 기업재단과 스웨덴의 발렌베리 가문은 공익활동의 실현과 기업승계의 관점에서 우리에게 많은 시사점을 준다. 공익법인 활성화를 논하기 위해서는 ‘투명성 확보’와 ‘운영 활성화’ 라는 두 숙명과제를 균형있게 해결하는 것이 관건이다. 그러므로 공익법인을 통합·관리·감독할 수 있는 관련 법제도 개선을 위하여 정부, 학계, 공익법인 상호간 활발한 의견수렴과 후속연구가 지속적으로 이루어져야 한다. | Public interest corporations do not pursue profit, but are established for the benefit of society in general, not specific people, with the public interest as a guarantee. However, recent incidents caused by the poor management and supervision of public interest corporations are making the public's view of public interest corporations cold. Although public interest corporations receive various tax benefits under the tax law because they engage in public interest activities, they also fulfill various obligations to prevent side effects such as tax evasion. Therefore, a debate to maintain a balance between the two axes of ‘Securing Transparency’ and ‘activation of operation’ of public interest corporations is inevitable. In this study, the system improvement plan for revitalizing the operation of public interest corporations was presented as follows. First, an independent organization that oversees the management and supervision of the operation of a public interest corporation is needed. There is no unified standard and guidelines for public interest corporations because the competent authority varies according to the nature and content of public interest activities from the stage of establishment. Accordingly, in July 2021, the necessity of forming a national association of public interest corporations was also mentioned with the main content of the establishment of the Citizens' Public Interest Committee, which is included in the amendments to the entire Act on the Establishment and Operation of Public Interest Corporations. Second, it is necessary to consider the conversion of permission for establishment of public interest corporations to accreditation under the civil law. Recently, the Ministry of Justice, recognizing the problems of the existing permit system and the need to revise the civil law, is considering the introduction of the accreditation system. In addition to the civil law, it is also necessary to improve the complex legal system and overlapping regulations related to public interest corporations, which are mixed in individual laws. Third, differential tax support for public interest corporations should be provided. for this end, public interest recognition standards should be established to evaluate the public interest of the public interest corporation and the integrity of its obligations. Fourth, it is necessary to improve regulations on public interest corporations belonging to corporate groups. In particular, it is necessary to discuss the improvement of stock-related taxation at the government level, and to improve the transparency of public interest corporations belonging to corporate groups and to prepare conditions to be faithful to their original obligations of public interest activities. In this respect, the German corporate foundation and the Swedish Wallenberg family, which showed a good example that even if it is difficult to ‘own' a company, can be ‘controlled' through the foundation, give us many implications in terms of realization of public interest activities and corporate succession. In order to discuss revitalization of public interest corporations, the key is to balance the two fatal tasks of ‘Securing Transparency' and ‘activation of operation'. Therefore, in order to improve the relevant legal system that can integrate, manage, and supervise public interest corporations, active opinion gathering and follow-up research between the government, academia, and public interest corporations should be continuously conducted.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000650942https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/180216
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF PUBLIC POLICY[S](공공정책대학원) > LEGAL AFFAIRS(법무학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE