222 0

존 패티투치(John Patitucci)의 연주법 분석 연구

Title
존 패티투치(John Patitucci)의 연주법 분석 연구
Other Titles
A Study on John Patitucci's Performance Analsis : -Focusing on Stanly Clark, Christian McBride, and Bunny Brunel-
Author
김현규
Alternative Author(s)
Kim Hyun Kyu
Advisor(s)
김지석
Issue Date
2023. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
This study is an analysis of John Patitucci's performance method. In order to analyze John Patitucci's unique playing method, three musicians, mainly Stanley Clarke, who plays both electric and double bass, Christian McBride, and bass guitar player Bunny Brunel, were analyzed. There is a need and purpose of the study to find a way to search for and popularize John Patitucci's unique performance method through transcription and content analysis of the performance piece, and to use it as basic data and performance data for music. In order to solve the research problem, the conclusions derived from the research results based on the research target songs are as follows. First, when John Patitucci's electric bass and double bass were compared and analyzed as “Spain” various rhythmic motives (syncopation, grouping, long phrasing using a pentatonic scale) and it was found that it showed rhythmic and various tones and three-dimensional soloing by utilizing upper structure triad. Second, it can be seen that John Patitucci's playing method in “Spain” also appears in “Growing” a song from the “John Patitucci” album released in 1987, and “On the corner”, a song from the album released in 1989. could Lines using pentatonic scale, UST (Upper Structure Triad) technique, phrases of the same rhythm were repeatedly used to lead to the development of motives, grouping using rhythmic motives, and syncopation were used to create rhythmic rhythms identical to “Spain” I was able to find a play. In other words, through the analysis of "Spain", "Growing", and "On the corner" solo performance, it was possible to naturally play the various tensions corresponding to each chord and the rich and colorful sound through the UST (Upper Structure Triad) technique. The effect of creating tension by emphasizing the line was also seen in the performances of Stanly Clark, Christian McBride and Bunny Brunel, but it was played and used more by John Patitucci. It was confirmed, and it was concluded that there is a need and purpose of the study to standardize John Patitucci's characteristic playing method and to present it so that other bass players or musicians can use it as basic and performance data. Third, it can be confirmed that John Patitucci played with a long breath through an original phrasing technique. Especially in John Patitucci's electric bass and double bass solos, 13 to 16 bars. Forming a rhythmic phrase using syncopation (syncopation) in bars 35 to 39, patterning and playing a pentatonic line, and using grouping to show a continuous line that arouses interest with rhythmic elements, The point of showing a performance that doesn't let go of tension. Compared to Stanly Clark, Christian McBride, and Bunny Brunel, John Patitucci's use of lines is more diverse and uses continuous phrases to create a single motif. It developed into a different rhythm composition and gave interest to the performance. The development of these motifs can also be said to be an important factor in bringing about a new line to follow. In addition, by showing soloing using syncopation, using syncopation to accentuate specific rhythms by using rhythms from weak beats to obsessive beats, and bringing about an expressive effect, Stanly Clark and Christian McBride Mcbride) and Bunny Brunel, John Patitucci's solos showed more frequent use of long-breath syncopation. In the future, through the results of this study, it is hoped that more diverse performers' song interpretation, performance analysis, and comparative analysis will be made, and that it will be used as basic data for music.|본 연구는 존 패티투치(John Patitucci)의 연주법 분석 연구이다. 존 패티투치(John Patitucci)만의 연주법을 분석하기 위해 일렉트릭 베이스와 더블 베이스 모두 연주하는 스탠리 클락(Stanley Clarke), 크리스찬 맥브라이드(Christian McBride), 베이스기타 연주자인 버니 브루넬(Bunny Brunel) 중심으로 세 연주자들의 연주곡을 트렌스크립션(Transcription) 및 내용분석을 통해 존 패티투치(John Patitucci)만의 연주법을 모색 및 대중화 할 수 있는 방안을 찾아 음악의 기초자료 및 연주 자료로 활용 제시하는데 연구의 필요성 및 목적이 있다. 연구 문제를 해결하기 위해 연구 대상 곡을 바탕으로 연구결과를 도출한 결론은 다음과 같다. 첫째, 존 패티투치 (John Patitucci) 의 일렉트릭 베이스와 더블베이스를 “Spain”으로 비교분석 했을 때, 일렉트릭 베이스와 더블베이스 솔로 유사점으로 다양한 리드믹 모티브(싱코페이션, 그룹핑, 펜타토닉 스케일을 사용한 긴 프레이징)와, UST(Upper Structure Triad)을 활용해 리드미컬하고 다양한 음색과 입체적인 솔로잉을 보여주고 있음을 알 수 있었다. 둘째, “Spain”에서 나타난 존 패티투치(John Patitucci)의 연주법은 1987년도에 발매한 “John Patitucci” 앨범 수록곡인 “Growing”과 1989년도에 발매한 앨범 수록곡인 “On the corner”에서도 나타남을 알 수 있었다. 펜타토닉스케일을 활용한 라인과, UST(Upper Structure Triad)기법, 같은 리듬의 프레이즈를 반복적으로 사용해 모티브의 발전을 이끌어 내었던 점, 리드믹 모티브를 활용한 그룹핑, 싱코페이션을 사용해 “Spain” 과 동일하게 리드미컬한 연주를 발견 할 수 있었다. 즉, "Spain", “Growing”, “On the corner” 솔로 연주분석을 통해 UST(Upper Structure Triad) 기법을 통해 풍요롭고 다채로운 사운드를 만들어 내는 연주와 각 코드에 해당하는 다양한 텐션을 자연스럽게 연주할 수 있었다. 라인을 강조하면서 긴장감을 생기게 하는 효과는 스탠리 클락(Stanly Clark), 크리스찬 맥브라이드(Christian Mcbride)와 버니 브루넬 (Bunny Brunel)의 연주에서도 볼 수 있었으나 존 패티투치(John Patitucci)가 더 많이 연주하고 사용한 것으로 확인되며, 존 패티투치(John Patitucci)의 특징적인 연주법을 정형화하고 이를 통해 다른 베이스 연주자 또는 음악인들이 기초자료 및 연주 자료로 활용할 수 있도록 제시하는데 연구의 필요성 및 목적이 있다는 결론을 도출할 수 있었다. 셋째, 존 패티투치 (John Patitucci)는 독창적인 프레이징 기법을 통해 긴 호흡으로 연주했음을 확인할 수 있다. 특히 존 패티투치(John Patitucci)의 일렉트릭베이스와 더블베이스 솔로에서 13~16마디. 35~39마디에서 싱코페이션(당김음)을 활용한 리드미컬한 프레이즈를 형성하고, 펜타토닉 라인을 패턴화하여 연주하는 부분과, 그룹핑을 사용하여 리듬적인 요소로 흥미를 불어 일으키면서 지속되는 라인을 보여주며, 긴장감을 놓지 않는 연주를 보여준 점은. 스탠리 클락(Stanly Clark)과 크리스찬 맥브라이드(Christian Mcbride), 버니 브루넬 (Bunny Brunel)과 비교했을 때, 존 패티투치의 (John Patitucci)의 라인 활용이 더 다양하고 연속적인 프레이즈를 사용하여 하나의 모티브를 다른 리듬구성으로 발전시켜 연주에 흥미를 주었다. 이러한 모티브의 발전은 그 뒤를 이을 새로운 라인을 불러일으키는 중요한 요소라고도 말할 수 있다. 또한, 싱코페이션을 활용한 솔로잉을 보여주어 싱코페이션의 활용을 통해 약박에서 강박의 리듬을 사용하여 특정한 리듬을 두드러지게 강조하고, 표현하는 효과를 불러일으킨 점은 스탠리 클락(Stanly Clark)과 크리스찬 맥브라이드(Christian Mcbride), 버니 브루넬 (Bunny Brunel)보다 존 패티투치의 (John Patitucci)의 솔로에서 긴 호흡의 싱코페이션 활용이 더 빈번하게 나타났음을 알 수 있었다. 향후, 본 연구결과를 통해 보다 더 다양한 연주자들의 곡 해석, 연주법 분석 및 비교분석이 이루어지길 바라며, 음악의 기초자료로 활용될 수 있길 기대한다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000653617https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/180205
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > APPLIED MUSIC(실용음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE