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dc.contributor.advisor박기수-
dc.contributor.author이다은-
dc.date.accessioned2023-05-11T12:01:03Z-
dc.date.available2023-05-11T12:01:03Z-
dc.date.issued2023. 2-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000653021en_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/180024-
dc.description.abstractA “Fandom Platform” based on fans has emerged as a new business model for the Korean Entertainment industry. The Fandom Platform provides various contents experience from their favourite artists without restriction to time and space. This Study focuses on the connectivity of the most representative Fandom Platform “Weverse”. The Connectivity mentioned in this study is a method to create a new experience by correlating each independent content to expand the range of the fan’s experiences. The aspect of BTS is Weverse’s original content that has appeared through two connectivities analyses based on Weverse. This is a combination of Weverse Original contents <Connectivity 1>, and a connection of Weverse content and the Fandom market <Connectivity 2>, a <Connectivity 1>, which emphasized the internal Connectivity of Weverse. This was viewed as a major activation factor and intensively analyzed. Through the analysis of the <Connectivity 1>, Weverse confirmed that it provides immediate artist related content according to consumers’ purchase intention. This study formed that it provides an environment that forms the hierarchization of fans own content experiences. However, it does difficult on how to induce the continuous inflow and consumption of Idol fandom with high activity only by expanding Fandom Platform’s connectivity. Therefore, this study emphasizes the expansion of two connectivities centered on Weverse as an activation factor.| 코로나 이후 팬덤 기반 팬 플랫폼은 엔터테인먼트 산업의 새로운 비즈니스 모델로 급부상했다. 팬 플랫폼은 팬덤을 기반으로 시공간의 제약 없이 향유자의 다양한 팬 경험을 창출하고 그것을 상호 연결함으로써 향유를 극대화할 수 있는 향유 공간이다. 본고에서는 가장 대표적인 팬 플랫폼인 위버스(Weverse)의 향유 활성화 요소로서 콘텐츠의 연결성에 주목한다. 본고에서 말하는 연결성이란 팬덤으로 상관 가능한 독립적인 콘텐츠를 상호 연계하여 새로운 체험을 창출함으로써 향유를 활성화는 전략을 말한다. 본고에서는 위버스에서 제공하는 BTS 오리지널 콘텐츠를 1) 위버스 내부 콘텐츠 간 연결성(연결성Ⅰ), 2) 위버스 콘텐츠와 향유자 간 연결성(연결성Ⅱ)으로 나누어 향유 연결 양상을 탐구했다. 특히 본고에서는 위버스 내부의 연결성을 강조한 ‘연결성Ⅰ’에 중점을 두어 분석했다. 위버스는 팬 콘텐츠 간의 상관을 집중 부각시키고, 그 활성화 정도에 따라 ‘체험의 위계화’를 창출함으로 향유자의 팬 콘텐츠 구매를 자연스럽게 유도한다. 이는 기존 팬덤의 양상과는 다른 수평적 구조를 보이며 아이돌 팬덤의 참여적 활동을 불러일으킨다. 따라서 향유자의 지속적인 유입과 새로운 체험을 창출하기 위해서 팬덤의 참여를 기반으로 한 연결성 강화 방안이 마련되어야 팬 플랫폼의 지속 가능한 발전을 기대할 수 있을 것이다.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title연결성을 활용한 팬 플랫폼 활성화 연구-
dc.title.alternativeA Study on Fandom Platform Activation through Connectivity : Focused on Weverse-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor이다은-
dc.contributor.alternativeauthorDaeun Lee-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak대학원-
dc.sector.department문화콘텐츠학과-
dc.description.degreeMaster-
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > CULTURE CONTENTS(문화콘텐츠학과) > Theses (Master)
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