247 0

현대춤 작품에 내재된 멀티미디어 미적 연구

Title
현대춤 작품에 내재된 멀티미디어 미적 연구
Other Titles
A Study on the Multimedia Aesthetics of Contemporary Dance Works :Focusing on the works of Adrien M&Claire B of France and Dumb Type of Japan
Author
양결
Alternative Author(s)
YANGJIE
Advisor(s)
손관중
Issue Date
2023. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
With multimedia technology applied to human daily life, human society has entered a new multimedia era. The difference between the new multimedia era and the traditional multimedia era is that people enter the era of virtual multimedia, which can be called the digital multimedia era. It can be understood that the traditional multimedia era consists of human relationships, and the new multimedia era consists of virtualized digital spaces. Until now, all fields were in this era, and technology and innovation have been used to provide further development in human society. This era has great significance for the development of human society. Based on the above, this study analyzes a new modern dance art expression method due to the emergence of multimedia and considers the convergence of dance and multimedia as a conscious dimension according to five dimensions: connection, immersion, interaction, transition, and emergence. Dance expression by multimedia technology in the digital era broke through the limitations between the dancer's body and mind, explored consciousness through interaction and conversion, and a new aesthetic idea of dance was born in it. It is not limited to formal dance beauty and dance theory, but the aesthetic of dance penetrates deeply into the mind and affects consciousness. The researcher selected multimedia dancers and art organizations from Europe, the United States, and China, Korea, and Japan to study the convergence status of multimedia and art and multimedia dance works in terms of technology application, art expression, creative ideology, and aesthetic consideration. Since the history, culture, and art development process of China, Korea, and Japan are all different from Europe, the United States, it is possible to grasp the development status of multimedia art by analyzing the development process, creative pattern, and technical means of multimedia art. In the analysis of modern dance works, the application of multimedia technologies such as virtual reality technology, augmented reality technology, and projection mapping technology is analyzed in the form of case assistance. Two works by French artists Adrien Mondot and Claire Bardainne, Pixel, and Dumb Type, a Japanese multimedia art organization, dealt with the specific convergence of multimedia technology and modern dance, and studied aesthetic considerations, artistic characteristics, and technical characteristics. The aesthetic value of multimedia in modern dance was considered, and the relationship between dance and technology should be balanced in the actual creative process and reasonably fused according to the needs of actual creation. Modern dance is constantly changed and adjusted according to the development of society, and the emergence of various creative models can improve the cognitive ability of dance at some level. The use of related technologies in the creative process of modern dance embodies unique artistic and aesthetic values, and in particular, modern multimedia art plays a great role and influence in specific art practice. The application value of multimedia technology showing various scene compositions and artistic effects was analyzed, the method of convergence with multimedia in actual modern dance works was studied, the creative pattern, aesthetic value, and the relationship between them were analyzed, and the multimedia technology use model suitable for modern dance creation was studied. With the development of multimedia art, the application of multimedia technology in modern dance has also become extensive and diverse. The convergence of multimedia and modern dance is a groundbreaking means of innovation in the entire dance art field, bringing new opportunities and challenges to art creation.|멀티미디어 기술이 인간의 일상생활에 적용되면서 인간 사회는 새로운 멀티미디어 시대로 접어들었다. 새로운 멀티미디어 시대와 전통적인 멀티미디어 시대의 차이점은 사람들이 디지털 멀티미디어 시대라고 할 수 있는, 가상 멀티미디어 시대로 진입한다는 것이다. 전통적인 멀티미디어 시대는 인간관계로 구성되고, 새로운 멀티미디어 시대는 가상화된 디지털 공간으로 구성된다는 것을 이해할 수 있다. 지금까지, 모든 분야가 이 시대에 있었고, 기술과 혁신은 인간 사회에 더 많은 발전을 제공하기 위해 사용되어 왔다. 이 시대는 인류 사회의 발전에 의미를 가지고 있다. 위의 내용을 바탕으로 본 연구는 멀티미디어의 출현으로 인한 새로운 현대춤 예술 표현방식을 분석하여 춤과 멀티미디어의 연결, 몰입, 상호작용성, 전환, 출현이라는 다섯 가지 차원에 따라 춤과 멀티미디어의 융합을 의식적 차원으로 고찰한다. 디지털 시대 멀티미디어 기술에 의한 춤 표현은 무용수의 몸과 마음 사이의 한계를 돌파하고 상호작용과 전환을 통해 의식을 탐구하며 그 속에서 새로운 춤의 미적 사상이 생겨났다. 형식적인 춤 미와 무용 이론에 한정되지 않고, 춤의 미적으로 마음속에 깊이 파고들어 의식에 영향을 미친다. 연구자는 유럽, 미국 및 중⸱한⸱일의 멀티미디어 무용가와 예술단체를 선정하여 기술응용, 예술표현, 창작이념, 미적 고찰 등의 측면에서 멀티미디어와 예술의 융합 현황과 멀티미디어 무용작품을 연구하였다. 유럽, 미국과 중⸱한⸱일의 역사, 문화 및 예술의 발전 과정이 모두 다르기 때문에 예술가와 예술단체별로 분석을 통해 멀티미디어 예술의 발전 과정, 창작패턴 및 기술적 수단을 파악함으로써 멀티미디어 예술 분야의 발전 현황을 전방위로 파악할 수 있다. 현대춤 작품분석에서 가상현실 기술, 증강현실기술, 프로젝션 매핑 기술 등의 멀티미디어 기술에 대한 응용을 사례보조 형태로 분석한다. 프랑스 예술가 아드리앵 몬도(Adrien Mondot)과 클레어 바르다인느(Claire Bardainne)의 작품 <픽셀(Pixel)>과 일본 멀티미디어 예술단체 덤 타입(Dumb Type)의 작품 <2020> 두 작품에서 멀티미디어 기술과 현대춤의 구체적인 융합을 다루며 작품 중 미적 고찰, 예술적 특징, 기술적 특성에 대해 연구한 적이 있다. 현대춤에서 멀티미디어의 미적 가치를 고찰하였으며, 실제 창작과정에서 무용과 기술의 관계를 균형 있게 유지하고 실제 창작의 요구에 따라 합리적으로 융합하여야 한다. 현대춤은 사회의 발전에 따라 끊임없이 변화하고 조정되며 다양한 창작모델의 출현은 어느 정도 수준에서 춤의 인지력을 향상시킬 수 있다. 현대춤의 창작과정에서 관련 기술의 활용은 독특한 예술적 미적 가치를 구현하며, 특히 현대 멀티미디어 예술은 특정 예술 실습에서 큰 역할과 영향력을 발휘한다. 멀티미디어 기술이 다양한 장면구성과 예술적 효과 등을 보여주는 응용 가치를 분석하고 이론과 작품분석을 통해 실제 현대춤 작품에서 멀티미디어와 더 잘 융합되는 방법을 연구하고 멀티미디어 현대춤의 창작패턴, 심미적 가치 및 둘 사이의 관계를 분석하고 현대춤 창작에 적합한 멀티미디어 기술 활용 모델을 연구하였다. 멀티미디어 예술의 발전과 함께 현대춤에서 멀티미디어 기술의 적용도 광범위하고 다양해졌다. 멀티미디어와 현대춤의 융합은 전체 무용 예술 분야에서 획기적인 혁신 수단이며 예술 창작에 새로운 기회와 도전을 가져왔다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000651385https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/179998
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DANCE(무용학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE