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IP(Intellectual Property)의 이모티콘 활용성 연구 -청년하위문화 제품을 중심으로-

Title
IP(Intellectual Property)의 이모티콘 활용성 연구 -청년하위문화 제품을 중심으로-
Other Titles
A Study on the Usability of Emoticons in Intellectual Property: Focused on Youth Subculture Products
Author
장우한
Alternative Author(s)
ZHANG YUHAN
Advisor(s)
김응화
Issue Date
2023. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
Research Purposes: Taking the youth subculture as the cultural background of the research, explore what new communication modes and new lifestyles young people have in the form of gathering in the virtual Internet world under the postmodern society, and further understand the deep symbolic meaning and characteristics of contemporary young people's use of emoticon. Secondly, as a continuation of vitality, the cultural product of emoticons is also constantly updated under the impetus of the development of the times. One of the hot trends is the flexible use of IP image intellectual property (IP, Intellectual Property). Focusing on youth subculture products, This study understand the current status of the cultural IP industry, and then explore the effects and characteristics of the IP development of emoticon, and make suggestions for the IP possibility of future emoticon development. Research Methods: The literature survey method combined with the interdisciplinary research method forms the basis for a more complete, objective and in-depth theoretical basis for the subject research. Case analysis combined with questionnaire method, taking the emoticons in the upper circle of chat software stores and their derived youth subculture products as the research object, and young people in the 18-22 age group as the research object, to conduct an in-depth investigation and analysis on the market status and characteristics of youth subculture products, as well as the characteristics of co-branding with brands. Investigate young people's preference and tendency to use emoticons, objectively analyze the IP effects and characteristics of emoticons in youth subculture products. Research Result: High-quality IP images of emoticons not only have an intuitive and highly recognizable of external design form and internal emotional construction, but also do not stick to a single character image, and give emoticons continuous updates through interactive visual expansion and content expansion vitality. High-quality IP images of emoticons can gain insight into consumer needs and lead the aesthetic trend, and to a certain extent realize the controllability between cultural production and cultural needs. The future development and the subject of IP image will be more diversified and more multi-dimensional, and the relevant industry will be more standardized. Research Conclusion: With the development of the Internet and the upgrading of communication technology, young people's daily work and study, communication methods, and even lifestyles are all affected by the Internet. The gathering of young people because of their hobbies is gradually evolving into a gathering of virtual spaces, and the resulting youth subculture is also characterized by strong autonomy and high mobility, more inclusive and free. At the same time, it has the characteristics of consumerism and entertainmentism under postmodernism. Under the influence of such new communication methods of young people, emoticons are no longer just a tool for conveying personal emotions, but also represent the recognition of a certain culture or position on the digital level. The future development of emoticon is very likely, As a continuation of its vitality, IP brings emoticons back into the real life of young people from the virtual world. The resulting IP effect brings a new dimension of aesthetic enjoyment and emotional experience to the youth group. To a certain extent, this new exploration is also broadens the research scope of design science and related fields.|연구목적: 본 연구는 청년하위문화를 연구과제의 문화적 배경으로 삼아 청년층이 포스트모더니즘 사회 하에서 인터넷의 가상공간에서 모이는 형태로 어떤 의사소통 패턴과 새로운 생활 방식을 가지고 있는지를 탐구하며, 나아가 현대 젊은이들의 이모티콘 사용의 깊은 상징적 의미와 특징을 더욱 이해하기 위함이다. 또 그 맥락의 연장으로 이모티콘이라는 문화제품도 시대의 발전에 따라 끊임없이 업그레이드를 하고 있으며 그 속의 인기 트렌드 중 하나는 IP(IP, Intellectual Property, 일종의 지식재산권)의 활용이다. 본 연구는 청년하위문화 제품을 중심으로 문화 IP 산업의 현황을 파악하여 나아가 이모티콘의 IP적 효과와 특성을 탐구하고 미래 발전 가능성을 제안하였다. 연구방법: 문헌조사법은 학제적 통합 연구 방법과 결합하여 연구과제에 기초를 제공하였고, 보다 보완적이고 객관적이며 깊이 있는 이론적 배경을 형성하였다. 사례 분석과 설문조사 방법을 결합하여 소셜네트워크서비스 스토어 상위권의 이모티콘과 그 파생된 청년하위문화 제품을 중심으로 18~22세 연령대의 청년층을 조사 대상으로 하였다. 청년하위문화 제품의 시장 현황 및 특성, 브랜드와 콜라보레이션한 특징을 심층적으로 조사 및 분석하였다. 젊은이들의 이모티콘 선호도와 사용 취향을 조사하여 청년하위문화 제품에서 이모티콘의 IP적 효과와 특성을 객관적으로 분석하여 결론을 내렸다. 연구결과: 개발 가치가 있는 이모티콘 IP는 외적인 직관적이고 인지도가 높은 시각 디자인 형태 및 내적인 감정을 형상화하게 구현하는 두 가지 핵심 특징을 가지고 있다. 이 외에 단일적 캐릭터 이미지에 얽매이지 않고, 인터랙티브한 시각적 확장과 콘텐츠 확장으로 IP에게 지속적인 업데이트하는 생명력을 부여한다. 양질의 이모티콘 IP 이미지는 소비자의 요구를 통찰하고 미적 흐름이 시대를 앞서가는 주도할 수 있으며 문화 생산과 문화 수요 사이의 제어성을 어느 정도 실현할 수 있다. 미래의 이모티콘의 IP적 활용은 더욱 다차원화되고 IP 이미지의 콘텐츠도 더욱 다원화되며 관련 산업 규범도 더욱 표준화될 것이다. 연구결론: 인터넷의 발전과 통신 기술의 세대교체에 따라 청년층의 일, 학습, 라이프스타일, 의사소통 수단, 나아가 가치관의 형성은 인터넷의 영향을 깊게 받고 있다. 게다가 최근 코로나의 영향과 함께 젊은이들 간의 커뮤니케이션은 물리적 공간의 모임보다는 일종의 가상공간에 모이는 경향이다. 이로 인해 형성된 현대의 청년하위문화도 높은 자치성과 유동성의 특성으로 더 포용적이고 자유로울 뿐 아니라 포스트모더니즘적 소비주의와 오락주의의 특징을 갖고 있다. 이런 젊은이들의 새로운 의사소통 방식의 영향 아래, 이모티콘은 더 이상 개인적인 감정의 단순한 전달만이 아니라 디지털 차원에서 어떤 문명이나 입장을 나타내는 것으로, 우리는 이 사용행태에서 더 많은 포용성을 볼 수 있다. 이모티콘의 미래는 무한한 가능성으로 가득 차 있다. 그의 생명력의 일종 연장으로서 IP는 이모티콘을 가상 세계에서 청년들의 실제 생활로 다시 가져온다. 이렇게 형성된 IP적 효과는 청년층에게 참신한 심미적 향수(Aesthetic enjoyment)와 정서적 체험을 가져다 준다. 이러한 새로운 탐구는 디자인학과 분야의 연구범위를 어느 정도 넓혀줄 수 있다.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000651381https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/179974
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DESIGN(디자인학부) > Theses (Master)
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