278 0

중국 소수민족 이족(彝族) 남성 복식 특성을 활용한 남성복 디자인

Title
중국 소수민족 이족(彝族) 남성 복식 특성을 활용한 남성복 디자인
Other Titles
Development of Men's Fashion Design Applying the Characteristics of Chinese Yi Minority Men's Costume
Author
장수희
Alternative Author(s)
ZHANG GOUXI
Advisor(s)
이연희
Issue Date
2023. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
중국은 한족과 다른 55개 소수민족으로 구성된 다민족국가로 2020년 전국 인구센서스에 따르면 전국 인구 14억 1177만 명 중 소수민족은 1억 2,547만 명을 차지하고 있다. 이 중 이족(彝族)의 인구는 소수민족 인구의 7.8%를 차지해 중국 6대 소수민족 중 하나다. 서로 다른 지역에 거주하는 이족은 역사 발전 과정에서 다른 복식 풍습을 형성하고 발전시켜왔으며, 이에 이족 복식은 뚜렷한 지역적 차이를 가지게 되었다. 이족의 복식 양식은 300종에 달해 중국 소수민족 복식 종류 순위 1위에 올라있다. 본 연구의 목적은 중국 소수민족 이족의 역사, 문화, 종교를 고찰하고 그 영향으로 형성된 이족 전통 복식 및 남성복의 디자인 특성에 대한 분석을 바탕으로 현대적인 감각의 패션 디자인을 제안하는 것이다. 디자인의 전개는 이족 남성복 복식 특성을 활용하여 중고 의류와 결합하여 리사이클 디자인으로 현대적 느낌을 지닌 남성복 디자인을 제작하였다. 이족은 오랜 이주 과정에서 여러 지역과 지파로 분산된 형태를 형성했으면, 이러한 구성 형태는 이족 복식 지역과 지파의 다른 복식 형태, 색채, 문양, 장신구 등에서 독특한 특성을 가지고 있다. 이족 남성 복식의 디자인 특성을 크게 량산형, 초웅형, 전동남형으로 분류하였으며 조사 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 량산형 이족 남성 복식의 형태는 좌금 상의와 대배지, 중바지, 소바지를 입고 영웅결과 피잔이나 찰이와를 착용한다. 색채는 흑색, 짙은 남색, 백색 기본색 위주로 홍색, 황색, 녹색등 다양한 색으로 구성한다. 복식 문양은 식물 문양, 동물 문양, 기하 문양으로 나타나는데 문양을 사용할 때 다양한 문양이 혼합되어 사용되며 종 선열 배열로 조합된다. 둘째, 초웅형 이족 남성 복식의 형태는 대금상의나 조끼와 긴 바지를 입고, 양 가족 코트를 착용한다. 색채는 흑색, 남색, 백색 등 명도가 낮은 색조를 기조로 하여 홍색, 분홍색 등 장식 색으로 사용한다. 복식 문양은 동물 문양과 식물 문양을 사용하는 것을 좋아하고 각각의 문양 유형은 독립적으로 나타났다. 셋째, 전동남형 이족 남성 복식 형태는 관두의나 대금상의와 반바지, 긴 바지를 착용하고 모자를 착용한다. 색채는 흑색, 백색, 남색 등 기조 색채로 사용하여 갈색, 녹색, 홍색, 분홍색 등 배색으로 사용한다. 문양은 식물 문양과 기학 문양을 애용하고 다양한 문양 들이 납염의 형태로 복식에 고르게 분포되어 있다. 넷째, 이족 남성 복식 장신구는 장식 부위에 따라 머리 장신구, 몸판 장신구, 허리 장신구, 발 장신구 등이 있다. 이족 남성 복식 소재는 주로 천연 양모, 마, 화초잎 등 천연 섬유로 이용하여 만든 천을 사용한다. 이러한 문헌조사와 분석을 바탕으로 이족 남성 복식에 나타난 디자인 특성을 번영한 현대적 느낌을 지닌 3벌 남성복 디자인을 전개하였다. 디자인 제작은 재활용 중고 의류와 핸드 니트와 결합하여 진행하였다. 작품 제작 결과는 다음과 같다. 첫째, 중국 소수 민족 이족 남성복 디자인 특성을 활용한 현대적 니트 남성복 디자인을 구현할 수 있다. 이족 남성 복식의 형태, 색채, 문양 등 특징의 니트 디자인을 통해 이족 복식을 새로운 시도를 제시하였다. 둘째, 중고 의류를 활용하여 리사이클 작업으로 니트를 활용한 디자인 전개로 이족 복식의 문양과 색채 요소로 결합하여 새로운 디자인의 결과물을 창출 할 수 있었으며 소수민족 복식의 창의적 디자인과 지속가능 패션이 공존하는 적절한 실천으로 나타났다. 본 연구의 결과는 중국 소수민족 이족의 복식문화의 이해를 돕는 자료로 활용될 것이며, 이족에 내재된 문화, 역사, 심미관과 수공 기예를 함께 반영하고 있다는 점에서 다방면의 가치가 있고 이족 복식문화의 전승과 발전을 위한 방향성 제안에 의의가 있다. 이와 같이 이족 남성 전통 복식의 디자인 요소를 활용한 현대 남성 패션디자인의 전개는 이족 문화의 대중적 보급의 기회를 마련할 수 있을 것이며, 이족 복식을 현대 패션과 접목함으로써 현대 패션디자인에 새로운 시각 방향이 제시되길 기대한다.|The Yi people, as one of the six major ethnic minorities in China. The Yi people, who live in different regions, have formed and developed different dress customs during their historical development. This study aims to the design characteristics of traditional Yi men's clothing combined with the recycling of clothing to design Yi men's clothing with a modern fashion sense. In this study, the results of the investigation and analysis of the Yi male clothing divided into Liangshan style, Chuxiong style and Southeast Yunnan style are as follows. Firstly, the Liang Shan style of Yi men's clothing wears a left top and pants with three different trouser legs: broad, medium and narrow, draped with charwa or felt capes, and wearing a hero's knot on the head. The colors are black, dark navy and white as the basic colors, and red, yellow and green as the matching colors. The pattern consists of plant patterns, animal patterns, geometric patterns, a mixture of patterns, often in a combination of line arrangement. Second, the Chuxiong-type Yi male form of clothing, the upper body wears a lapel top, vest, pants, outside the sheepskin coat. The colors are based on low brightness tones such as black, navy and white, with red and pink as embroidery decoration colors. The patterns prefer to use animal and plant patterns, and each pattern appears independently. Thirdly, in the form of men's clothing in southeastern Yunnan, the upper part of the jacket is covered with head or lapel, and the lower part of the pants is covered with shorts or pants, and the head is covered with a hat. The colors are black, white and navy blue as the basic colors, and brown, green, red and pink as the decorative colors. The patterns love to use plant patterns and geometric patterns, and are expressed in the form of batik. Fourth, men's clothing is divided into head, body, waist and foot ornaments according to the decorative parts. The fabrics mainly use natural materials such as natural wool, hemp and fireweed leaves. Based on the design characteristics of Yi men's clothing, we combined the recycling clothes and hand-knitting to design four modern men's clothing designs with the characteristics of Yi clothing. The results are as follows. First, it is possible to use the design characteristics of Yi men's clothing to realize modern hand knitted men's clothing designs. Secondly, design development through recycling clothing and knitting to create new designs by combining the basic patterns of second-hand clothing with the color and pattern elements of Yi clothing is an appropriate practice for creative design and sustainable fashion for ethnic minority clothing. The significance of this study is to help understand the costume culture of the Yi ethnic minority in China. The design elements of traditional Yi menswear are used to develop modern menswear design, and the combination of traditional Yi clothing and modern fashion presents a new perspective direction in contemporary fashion.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000656409https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/179769
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > CLOTHING & TEXTILES(의류학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE