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군 상용차량의 전기차량 전환에 관한 연구

Title
군 상용차량의 전기차량 전환에 관한 연구
Other Titles
A study on the replacement of Korea military commercial vehicle to electric vehicle
Author
김동현
Advisor(s)
김태원
Issue Date
2023. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국 문 요 지 저탄소·친환경을 위한 세계적인 합의로 각 국 정부들은 내연기관 차량에 대한 판매금지 계획과 친환경 차량에 대한 장려 혜택을 정부 주도하에 발표하고 있다. 소형·중형·대형 등 모든 차종과 체급에서 굴지의 자동차 제조사들은 앞 다투어 전기 차를 개발하고, 상용화 전략을 경쟁적으로 발표하고 있지만, 아직 우리 군에선 전기 차의 도입이 요원한 실정이다. 실제 배치되어있는 내연기관 차량의 임무수행에 문제가 없으며, 운용 소요대비 배치가 충분히 되었기에 추가 예산을 편성하여 신규 차량을 상용 전기 차료 교체하지 않는 것은 당연한 현상이나, ’25년 연간 신차 판매의 50%, ’30년 80%를 전기를 동력원으로 하는 차량으로 전환하는 현 정부의 정책 기본계획을 고려할 때 현 내연기관 차량의 전기를 동력원으로 하는 차량 전환은 필수적 과제로 생각된다. 특히, 국가 위기사항을 대비한 행정안전부의 비상대비자원관리법이나, 국방부의 국방동원업무 규정에는 민간인력 및 물자를 징발하도록 명문화 되어있고, 이에 따라 상용 SUV, 트럭, 특장차들에 대해 매 해 현황을 최신화하고 소집통지서를 발부하고 있다. 신차에 대한 소집통지를 우선순위로 하는 상기 법령과, 정부 정책기조, 세계적 추세를 고려할 때 관련 설비 및 정비요원 교육의 인프라 구축과 더불어 군 상용 차량의 전기 차량 전환이 이루어져야 할 시기이다. 본 논문에선 현재 국군의 상용차 중 가장 많이 보급되어 있고, 자료획득이 용이하며, 군 운영과 밀접하게 연관된 화물차량에 대한 운용현황 및 유지비용을 연등가 비교법을 통해 계산함으로써 군에서 운용중인 내연기관을 동력원으로 하는 차량의 잔여 경제수명 및 재 구매 시기를 확인하고, 경제수명 도래 차량에 대한 전기 차로의 전환 시 예상 절감비용 분석 및 국내·외 동향분석을 통해 군 내 전기 화물차량 운용을 위한 발전적 제안을 도출하였다. 도출된 제안을 군 상용 차량의 전기 차 전환 시 적용하게 되면 작전지역의 물자 이동시 연료비용을 대폭 절감하며, 단순한 정비 구조는 최초 고장 발생 가능성이 내연 기관 차량에 비해 현저히 적은 한편 고장 시 조치항목이 전문 정비인력의 입고정비·출장 정비 수준에서 실제 운용자가 가능한 부대정비 수준까지 하향됨으로써, 이에 따른 인력과 물자 차액을 접적지역에 보강함으로써 예산절감은 물론 다가오는 인구 절벽에 대비할 수 있을 것으로 생각된다. ABSTRACT A study on the replacement of Korea military commercial vehicle to electric vehicle Kim, Dong Hyeon Dept. of Convergence Defense Graduate School of Hanyang Univerity As a global agreement for low-carbon and eco-friendly, each country government is announcing a plan to ban sales of internal combustion engine vehicles and incentives for eco-friendly vehicles in all models and weight classes, such as small, medium, and large. Leading car manufacturers in the market are competing to develop electric vehicles and competitively announcing commercialization strategies. However, in our army, the operation of electric vehicles is still a long way off. There are no problems in performing the mission of the internal combustion engine vehicles while deployment of combustion engine vehicle was sufficient for the operational requirements. Therefore there is no reason to replace commercial vehicles with new electric ones. But considering the current government's basic policy plan to convert 50% of annual new car sales in '25 and 80% of new car sales in '30 to vehicles powered by electricity, conversion of vehicles using electricity as a power source for current internal combustion engine vehicles are considered to be an inevitable task. Especially, the Emergency Preparedness Resource Management Act of the Ministry of Public Administration and Mobilization Regulations of the Ministry of National Defense has proposed requisition of civilian manpower and supplies. In this regard, the current status of the convocation notice has been updated every year. When considering the above laws, government policy and global trends of giving priority to the notification of convocation for new cars, it’s time to convert military commercial vehicles to electric vehicles along with the establishment of infrastructure for training related facilities and maintenance personnel. In this paper, the current operational status and maintenance cost of commercial vehicles, especially cargo vehicles, of the ROK army by calculating through the year-equivalence comparison method check the remaining economic life and repurchase time of vehicles powered by internal combustion engines operated by the military. Developmental proposals for the operation of electric freight vehicles in the military were derived through analysis of expected cost savings and domestic and foreign trends in the transition to electric vehicles for vehicles with economic life expectancy. If the proposal applied to the conversion of military freight vehicles to electric, the fuel expenses in the operation area will have decreased significantly. The simple maintenance structure is significantly less likely to cause a breakdown. Also the measures to be taken in the event of a breakdown are lowered from the car body shop maintenance and on site trip maintenance level of professional maintenance personnel to the level of incidental maintenance that can be operated by actual operators. Accordingly, by reinforcing the difference in manpower and materials in the border area, it is thought that it will be possible to reduce the budget and to prepare for the upcoming population decline.
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000651923https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/179642
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