257 0

경기지역 서원의 풍수 환경 연구

Title
경기지역 서원의 풍수 환경 연구
Other Titles
A Study on the Feng Shui Environment of Seowon Confucian Academy in Gyeonggi Province
Author
최덕수
Alternative Author(s)
Choi Duk Soo
Advisor(s)
박정해
Issue Date
2023. 2
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
조선시대 서원은 성리학을 바탕으로 한 유교문화의 건축물이며, 유네스코 세계유산에 등재 된 문화재이다. 성리학은 이기론과 심성론으로 격물치지를 중시하는 도덕의 실천과 학문을 성취하고 인격을 완성하여 자연과 인간이 하나가 되는 천인합일(天人合一)의 정신을 요체로 한다. 따라서 조선시대의 서원에는 성리학적 즉, “하늘로부터 받은 본성이 리(理)”라는 천인합일의 유교정신이 살아 있다. 서원의 주요 기능은 선현을 모시는 제향기능, 교육을 하는 강학기능, 심미를 감상하며 휴식하는 유식기능을 갖추고 있다. 사림들은 서원을 설립함에 있어 입지환경은 풍수지리를 적용하였고, 터의 선정에는 친환경적 자연경관을 응용하였으며, 건물의 공간배치는 태극도설과 천지인의 삼합과 천원지방의 사상을 응용했다. 또한, 풍수지리의 기본원리인 배산임수(背山臨水)와 전저후고(前低後高), 전착후관(前窄後寬), 그리고 지리오결(地理五訣)인 용, 혈, 사, 수, 향의 원리를 응용하여 서원에 적극 활용했다. 서원의 건설에 따른 터의 선정과 공간배치, 성리학적 유교사상을 건축물에 응용한 철학 사상과 특성, 그리고 친환경적 자연경관의 활용과 풍수환경의 활용 방법에 따라 아래와 같이 공통점과 차이점이 있다. 공통점으로는, 첫째, 풍수의 길지에 입지했다. 풍수에서 터의 선정은 배산임수, 전저후고, 전착후관, 그리고 전후좌우(前後左右)의 사격의 조화로운 공간의 미학이다. 서원을 건설하던 조선시대의 사람들이나, 현재의 사람들이나, 풍수의 길지를 선택하고자 하는 바람은 같다. 둘째, 혈처에 제향공간을 배치했다. 서원의 중심이 되는 혈처에 배향인물을 모시는 제향공간에 배치한 것이다. 혈처에 제향공간을 배치하여 선현을 모시는 제향과 동시에 위계와 지향점을 제시하는 동시성을 확보하고 있다. 셋째, 자연지형에 순응하는 좌향을 선택했다. 좌향의 선택은 심곡, 우저, 파산은 주산에 순응하는 형태이며, 덕봉은 주산과 안산을 혼합한 형태이다. 용연은 안산을 중시하는 형태의 좌향을 선택했다. 넷째, 입지형태는 평지와 경사지이며, 주변 환경은 마을과 들판을 선택했다. 경기도지역의 지형은 주로 평지가 많아 평지에 입지한 곳이 많으나, 지형에 따라 경사지에 입지한 곳도 있다. 심곡, 덕봉, 용연은 평지에, 우저, 파산은 경사지에 입지하였다. 또한, 심곡, 덕봉, 우저, 용연의 주변 환경은 마을과 들판이 혼합된 형태로 마을과의 관계는 유정하다. 파산은 주변의 환경이 들판이며, 마을과는 떨어져 있어 분리된 형태로 마을과의 관계는 무정하다. 다섯째, 주 배향인물과 인연지역을 선택했다. 심곡은 조광조 선생이 시묘를 하던 터이며, 주변에 선생의 묘지가 있다. 덕봉은 오두인선생의 고향 마을이며, 주변에 선생의 묘지가 있다. 우저는 조헌선생의 집터이며, 선생의 묘지는 임진왜란 때 의병장으로 금산전투에서 순절하여 충북 옥천에 있다. 파산은 성수침선생이 우계에서 죽우당을 짓고 은거하면서 생활하던 곳이다. 선생의 묘지는 서원주변에서 약간 떨어진 곳에 있다. 용연서원은 이덕형선생이 노후에 은거하면서 생활하던 곳이다. 선생의 묘소는 양평에 있다. 여섯째, 천원지방의 원리를 응용한 연못의 조성은 친환경적 수 경관을 만들었다. 또한, 연못은 학생들이 휴식을 할 수 있는 유식 공간과 주변의 아름다움을 감상할 수 있는 공간미학을 제공하였으며, 황천살을 막는 비보의 역할을 동시에 확보하고 있다. 일곱째, 제향의 종교시설, 강학의 교육시설, 휴식의 유식시설은 입지환경과 풍수지리의 활용, 공간배치는 풍수와 구궁도의 응용, 천원지방의 원리, 주역과 태극도설의 사상을 결합하여 자연경관의 공간미학을 창조하여 1석 4조의 효과로 철학적인 종합예술공간으로 탄생했다. 차이점으로는, 첫째, 주산의 형상에 따라 혈이 달라지며, 주산과 안산의 형상에 차이가 있다. 심곡, 덕봉, 우저, 용연은 주산의 형상은 무곡성이며, 와혈을 맺는다. 파산도 거문성으로 와혈을 맺고 있다. 안산의 형상은 심곡, 덕봉은 탐랑성의 문필봉이며, 우저는 거문성, 파산은 무곡성, 용연은 무곡성과 탐랑성의 문필봉을 동시성을 선택한 혼합형이다. 둘째, 물길에 따라 오행의 형상이 차이가 있다. 심곡, 파산, 용연은 금성수이다. 덕봉은 수성수이며, 우저는 토성수이다. 또한, 좌향의 선택에 따라 득수와 수구의 차이가 있으며, 나쁜 기운이 들어오는 황천방향이 달라진다. 셋째, 비보의 방법에 차이가 있다. 심곡은 향나무, 느티나무, 은행나무, 연못, 건축물을 비보로 활용하였으며, 덕봉은 향나무, 소나무, 건축물을 비보로 활용하였다. 우저는 느티나무, 연못, 비각, 건축물을 비보로 활용하였다. 파산은 느티나무, 향나무, 수구의 물길을 비보로 활용하였다. 용연은 은행나무와 건축물을 비보로 활용하였다. 따라서, 황천방향은 느티나무, 향나무, 은행나무, 소나무를 이용하여 친환경의 자연경관을 조성하고, 공간미학의 역할과 나쁜 기운을 차단하는 비보의 역할을 동시에 확보하고 있으며, 또한, 비각이나, 연못, 건축물을 이용하여 비보를 했다. 이와 같이 성리학적 유교의 영향을 받은 서원은 일정한 형식을 따르고 있다. 터의 선정은 주변의 환경을 살펴 땅속에 흐르는 생기를 받아 훌륭한 인물을 배출할 수 있는 풍수의 길지를 선택했다. 또한, 상하 위계를 중시하는 전통적 기본질서를 이루고자 했다. 공간구성은 자연과 조화를 이루고 성리학적 유교 이념, 음양오행설, 풍수지리 사상 등을 종합하고 응용하여 건축했다. 특히, 터의 선정시 건축물의 좌와 향의 방향 그리고 위치를 결정하는 요소에 풍수가 중요한 역할을 담당했다. 자연지형이나 바람의 방향 물길의 흐름과 방향으로 부터 자연환경과 인간의 상관관계를 정확히 파악하여 자연과 인간이 하나가 되는 풍수적 공간구성은 천인합일의 미학 정신의 구현과 다름없다. 이상과 같이 서원의 입지의 환경과 공간의 구성에 투영된 특성은 유교이념을 바탕으로 한 풍수환경의 구현이다. 서원은 유네스코에 등재된 세계유산으로 우리나라 전통문화유산의 유지관리와 보존은 물론 서원에 녹아 있는 성리학적 유교정신과 선비정신을 계승하고 보존해야 한다. 또한, 과거나, 현재나, 편안하고 안락한 삶을 추구하는 것은 같다. 질의 향상에 풍수환경이 지대한 영향을 미치고 있는 것은 소중한 가치이다. |  Seowon Confucian Academy in Joseon Dynasty is a structure of Confucian culture based on Neo-Confucianism, and it is a cultural property registered as a UNESCO World Heritage Site. The Neo-Confucianism set their key point as the spirit of the Unity of Heaven and Man (天人合一), which means that the nature and human being become one by achieving moral practice and learning that emphasizes gaining knowledge by the study of things with Lichi Theory and Theory of Mind, and by completing personality. Therefore, in the Seowon Confucial Academy, the Neo-Confucianism spirit is alive based on the spirit of Confucianism, which is the Unity of Heaven and Man, also called Li (理) that is the nature received from heaven. The Seown includes some major functions including a religious service that holds a memorial service for ancestors, a pursuit of study that conducts education, and an idling life that takes a rest while appreciating aesthetics. Salim(士林) applied Feng Shui for location environment of the Seowon, eco-friendly natural scenery for the selection of its site, and the triad of Taegeuk Doseol and Heaven-Earth-Human and Round Sky and Square Earth for its spatial arrangement. In addition, they applied principles which are fundamental principles of Feng Shui such as mountain in the back and a river in the front (背山臨水), low in front and high in the back (前低後高), and narrow in front and wide in back (前窄後寬), and five divination for geography called Yong, Hyun, Sa, Su, and Hyang. Depending on the selection and spatial arrangement of the site, philosophical ideology and characteristics of Neo-Confucianism applied into the structure, use of eco-friendly natural scenery, and utilization of Feng Shui environments, there are similarities and differences as follows.   In common points, first, they are located in auspicious places of Feng Shui. According to the Feng Shui, the site selection is the spatial aesthetic harmony with four elements, such as mountain in the back and a river in the front (背山臨水), low in front and high in the back (前低後高), narrow in front and wide in back (前窄後寬), and front, back, left, right (前後左右). The people of the Joseon Dynasty who built the Seowon have the same desire to choose the best location for Feng Shui with the people in modern times. Second, the memorial service spot was placed in the geographic spot for Feng Shui called Hyul Cheoe. In the Hyul Cheoe at the center of the Seowon, the memorial service spot was placed for people enshrined. By locating a memorial service spot at the center of Hyul Cheoe, it could be secured to hold a memorial ritual and simultaneously to suggest hierarchy and intention point.   Third, they chose a left direction that adapts to the natural topography. The choice of left direction is that Simgok, Ujeo, and Pasan adapt to Jusan, and Deokbong is a mixture of Jusan and Ansan. Yongyeon chose a left direction that emphasizes Ansan.  Fourth, the location type is flat and sloped, and the surrounding environment is village and field. The topography of the Gyeonggi-do region is mainly flat, so many Seowons are located on the flat, but depending on the topography, there are some Seowons located on slopes. Simgok, Deokbong, and Yongyeon are located on the flat and Pasan is located on the slope. Also, the surrounding environments of Simgok, Deokbong, Ujeo and Yongyeon are a mixture of villages and fields and their relation with villages has affection. Surrounding environments of Pasan are fields, and it is far from a village and it is separated so that its relation with villages does not have affection.  Fifth, the main orientation figures and related regions were selected. Simgok is the site where Jo Gwang-jo did a funeral service, and there is his grave nearby. Deokbong is the hometown of Oh Du-in, and there is his grave nearby. Ujeo is the site of the house of Jo Heon, and his grave is in Okcheon, Chungcheongbuk-do, in which he died at the Geumsan battle as a leader of the righteous armies during the Japanese invasion of Korea. Pasan is the place where Seong Su-chim lived while living in seclusion after building Jukwudang in Ugye. His grave is located some distance from Seowon. Yongyeon Seowon is the place where Lee Deok-hyung lived in seclusion in his old age. His grave is in Yangpyeong.  Sixth, the composition of a pond applying the principles of the Round Sky and Square Earth created an eco-friendly waterscape. In addition, the pond provides a resting place for students and it presents aesthetics of places where people can appreciate the beauty of the surroundings, and it secures the Bibo to prevent death from coming.   Seventh, as a religious facility for memorial ritual, an educational facility for pursuit of study, and a resting facility utilized location environments and Feng Shui, in addition as spatial arrangements combined application of Feng Shui and Gugungdo, principle of the Round Sky and Square Earth, and ideology of Juyeok and Taegeuk Doseol to create a natural landscape, the Seowon was reborn as a philosophical comprehensive art space including four functions into one facility.   In terms of the differences, first, Hyul varies depending on the shape of Jusan, and there is a difference in the shape of Jusan and Ansan. Simgok, Deokbong, Ujeo, and Yongyeon have the shape of Jusan, which is Mugokseong and consists of Wa Hyul. Pasan also consists of Wa Hyul as the Geomunseong. The shape of Ansan is Shimgok. Deokbong is Munpilbong of Tamnangseong. Ujeo is Geomunseong. Pasan is Mugokseong. Yongyeon is a mixture of both the Mugokseong and Munpilbong of Tamnangseong.  Second, there is a shape difference of the Five Elements depending on the waterway. Simgok, Pasan, and Yongyeon are Geumseongsu. Deokbong is Suseongsu, and Ujeo is Toseongsu. In addition, depending on the choice of the left direction, there is a difference between Deugsu and Sugu, and it would change the way of Hwangcheon direction that bad energy comes in.  Thirdly, there is a difference in the method of using Bibo. Simgok used juniper, zelkova, ginkgo, pond, and buildings as Bibo, and Deokbong used juniper, pine, and buildings as Bibo. Ujeo used zelkova, ponds, monuments, and buildings as Bibo. Pasan used zelkova, juniper trees, and Sugu of waterways as Bibo. Yongyeon used ginkgo and buildings as Bibo. Therefore, in the direction of Hwangcheon, an eco-friendly natural landscape is created using zelkova, juniper, ginkgo, and pine, and the role of spatial aesthetics and the role of Bibo to prevent bad energy are secured simultaneously. In addition there are monuments, a pond, and buildings as Bibo.   In this way, Seowon, influenced by Neo-Confucianism follows a certain form. For selecting their site, propitious spots through Feng Shui were chosen in order to produce great people by receiving vigorous flow under the ground. In addition, Seowon was intended to achieve a traditional fundamental order that emphasized hierarchies. The spatial composition is in harmony with nature, and it was built by synthesizing and applying Neo-Confucianism as Confucianism, the theory of Yin-Yang and the Five Elements, and the Fung Shi ideology.   In particular, Feng Shui played a significant role in determining the direction and location of Seowon when its site was selected. Spatial composition based on Feng Shui, in which nature and human beings become one by accurately understanding the correlation between the natural environment and human beings from the natural topography and the direction of the wind to the flow and direction of the waterway, is the same way with the realization of the aesthetic spirit of the unity of nature and man.  Therefore, the characteristics reflected in the environment of the location of the Seowon and the composition of the space are the realization of the Feng Shui environment based on Confucian ideology. Seowon is a World Heritage site listed by UNESCO. It is necessary not only to preserve and maintain traditional cultural heritage but to inherit and preserve the Neo-Confucian spirit and the spirit of a classical scholar. In addition, it is the same to pursue a comfortable life, whether in the past or the present. It is a precious value that the Feng Shui influences improvement of life quality.  Keywords: Feng Shui, Neo-Confucianism, Unity of Heaven and man, Simgok Seowon, Deokbong Seowon, Ujeo Seowon, Pasan Seowon, Yongyeon Seowon
URI
http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000651236https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/179577
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL CONVERGENCE[E](융합산업대학원) > DEPARTMENT OF ORIENTAL CULTURE(동양문화학과) > Theses(Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE