390 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor이해준-
dc.contributor.author정지훈-
dc.date.accessioned2023-05-11T11:46:50Z-
dc.date.available2023-05-11T11:46:50Z-
dc.date.issued2023. 2-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000652020en_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/179571-
dc.description.abstract본 연구는 크럼프 댄스의 국내수용 및 발전과정을 고찰하여 국내 크럼프 댄스의 기초자료 제공과 크럼프 댄스 전공자들의 발전에 기여하는 것에 연구 목적이 있다. 연구 방법은 질적 연구 방법 중 심층 면담 기법을 채택하였으며, 10년 이상의 활동경력이 있는 크럼프 댄스 전문가 11명을 구성하여 심층 면담을 진행하였다. 면담 내용을 토대로 크럼프 댄스의 국내수용 및 발전과정을 분석하여 연구 결과를 서술하였다. 구체적인 결론은 다음과 같다. 첫째, 크럼프 댄스의 국내 유입 계기와 시기의 분석 결과를 살펴보았다. 간접적 유입 시기의 크럼프를 접하게 된 계기는 영상매체이며 시기는 2000년도 중후반으로 분석되었다. 직접적 유입 시기의 크럼프를 접하게 된 계기는 해외 마스터 댄서들의 첫 내한 워크샵이며 시기는 2014년도로 분석되었다. 둘째, 크럼프 댄스의 국내 전개 양상의 분석 결과를 살펴보았다. 간접적 유입에서 직접적 유입 직전 시기까지의 전개 양상은 크럼프 세션이 시작된 2000년대 중후반을 시점으로 간접유입의 문화가 형성되었으며 스트릿 댄스 영역 안에서 그 문화를 전개하는 과정으로 분석된다. 직접적 유입 시기 이후의 전개 양상은 2015년도 프라임킹즈 팀이 창설된 이후 지속적인 해외 댄서와의 교류 및 해외 행사 참여, 방송 매체가 직접유입 시기의 영향에 미치며 전개 된 것으로 분석되었다. 셋째, 크럼프 댄스의 국내 수용 양상의 분석 결과를 살펴보았다. 간접유입 시기의 수용 양상은 비 체계, 짧은 안무형태, 특정 인물의 스타일의 특징과 원초적, 우팸 춤 스타일로 분석되었다. 직접유입 이후 시기의 수용 양상은 크럼프 댄스가 해외 댄서를 통해 직접 교류됨으로써 국내 크럼프 댄스의 문화적 이해도가 높아지고 춤의 체계화가 본격적으로 시작된 것으로 분석할 수 있다. 이러한 연구 결과를 통해 크럼프 댄스의 국내수용 및 발전과정에 관한 내용을 살펴볼 수 있었다. 크럼프 댄스가 국내로 수용되고 전개되는 양상에 대한 연구자료가 스트릿 댄스 장르의 역사적 배경의 토대를 마련하고 기초 자료로써 많은 도움이 될 것으로 보인다. |  This study has a purpose to provide fundamental data on domestic Krump dancing and contribute to development of Krump dancers, by analyzing processes of domestic inflow and development.   This study used in-depth interviews as a research method. It interviewed eleven domestic Krump dancing experts in-depth, who had careers over 10 years. Based on the interview, this study described research analysis by analyzing processes of domestic inflow and development for the Krump dancing. Specific conclusions are as follows.   First, it researched analysis results of domestic inflow opportunities and period of Krump dancing.  In the indirect inflow period, the domestic inflow opportunity was the video media and its period was analyzed around mid-to-late 2000s.   In the direct inflow period, the domestic inflow opportunity was a domestic workshop that foreign master dancers held in Korea and it was analyzed in 2014.   Second, this study analyzed the results of domestic development of Krump dancing.   From the indirect inflow to the right before direct inflow, its development pattern was composed of developing indirect inflow culture from the mid-to-late 2000s when the Krump session began, and this period is considered as a culture development process in the street dance field.  During the direct inflow period, after the Prime-Kings team was established in 2015, Krump dancing development pattern was influenced by continuous exchanges with overseas dancers, participation in overseas events, and broadcasting media.   Third, This study researched analysis results of domestic inflow of Krump dancing.   It analyzed the domestic inflow pattern into non-systematic form, short choreographic form, characteristic of style of a specific person, primitive form, and Woo  FAM dancing style.   After the direct inflow period, the development pattern is analyzed as the fact that dancers understood highly the cultural understanding of Krump dancing in Korea through direct exchange with foreign dancers and the systematization of the dancing began in earnest.   Through these results, this study could examine domestic inflow and development process of Krump. It could be expected that this research on domestic inflow and development process would be helpful as historical foundation and fundamental data for the genre of street dance. -
dc.publisher한양대학교-
dc.title크럼프댄스 국내수용 및 발전과정 분석-
dc.title.alternativeAnalysis of the domestic inflow and development process of Krump.-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor정지훈-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehak융합산업대학원-
dc.sector.department공연예술기획학과-
dc.description.degreeMaster-


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE