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뉴스프레임 유형과 정부 신뢰도가 금연정책 지지도와 금연의도에 미치는 영향

Title
뉴스프레임 유형과 정부 신뢰도가 금연정책 지지도와 금연의도에 미치는 영향
Other Titles
Effects of News Frames and Trust in Government on Support for Tobacco Tax Policy. Implications for Media Advocacy
Author
백혜진
Keywords
미디어 프레이밍; 미디어 옹호; 뉴스 프레임; 정부 신뢰도; 금연정책; 담배가격 인상정책; media advocacy; media framing; news frames; trust in government; antismoking policy; tobacco tax
Issue Date
2015-02
Publisher
한국PR학회
Citation
홍보학연구, v. 19.0, NO. 1, Page. 1-29
Abstract
미디어 옹호는 매스 미디어를 사용하여 특정 건강 증진 정책을 입안하고 이행하는 데 효과적으로 알려진 접근방법이다. 본 연구는 이러한 미디어 옹호 전략을 도출하는 데 있어 중요한 이론적 기반이 되는 미디어 프레이밍을 담배가격인상 정책이라는 이슈에 적용함으로써, 흡연자의 담배가격인상 정책에 대한 지지도와 금연 의도에 더 효과적인 뉴스 프레임의 유형을 찾고자 하였다. 또한, 정책 지지를 위한 중요한 선행 변인으로써 정부 신뢰도의 조절 효과를 살펴보았다. 온라인 준 실험(Quasi-experiment)을 통해 전국 성인흡연자 434명을 인간흥미 프레임, 경제결과 프레임, 건강결과 프레임 중 한 가지 프레임을 사용한 뉴스 기사에 무작위 할당하였다. 공분산분석과 위계적 다중회귀분석 결과, 경제결과 프레임 기사를 본 참여자들은 인간흥미 프레임과 건강결과 프레임 기사를 각각 본 참여자들보다 담배가격인상 정책의 지지도가 유의미하게 낮았다. 정부 신뢰도 또한 담배가격 인상 정책의 지지도에 긍정적으로 유의미한 연관성이 있었다. 정부 신뢰도가 정책 지지도와 금연의도에 미치는 조절 효과도 발견되었다.;This study takes a media advocacy perspective to understand what types of news frames more effective on tobacco high-tax policy and quitting intention. In addition, it examines the main and moderating effects of trust in government on the public’s support for the policy and quitting intention. Data were collected online among 434 adult smokers nationwide with three news frame conditions (human interest, economy consequences, health consequences). Results indicate that the study participants who read news about the cigarette price increase with an economy frame had a significantly lower level of support for the policy. In addition, trust in government also had a significantly positive main effect on public support in that those who have a higher level of trust in government tended to support the policy more. Some moderating effects of trust in government were found on both policy support and quitting intention if the policy were enacted.
URI
https://www.earticle.net/Article/A240235https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/179328
ISSN
1229-2869
DOI
10.15814/jpr.2015.19.1.1
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COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS(광고홍보학과) > Articles
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