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패키지 디자인의 암시적 모션 시각 표현 효용성에 관한 연구 - 우유 브랜드를 중심으로 -

Title
패키지 디자인의 암시적 모션 시각 표현 효용성에 관한 연구 - 우유 브랜드를 중심으로 -
Author
정의태
Keywords
Implied motion; Package Design; Visual Expression; 암시적 모션; 패키지디자인; 시각적 표현
Issue Date
2022-06
Publisher
사단법인 한국브랜드디자인학회
Citation
브랜드디자인학연구, v. 20, NO. 2, Page. 261-272
Abstract
한국과 일본의 저온우유 점유율이 80%에 달하는데 비해 중국의 저온 신선우유의 점유율은 35%에 못 미친다. 중국의 저온 신선우유의 성장을 예상하며, 우유 패키지디자인에서 신선함을 강조하는 암시적 모션의 시각적 표현을 연구하고자 한다. 한편 패키지디자인의 시각요소는 매장에서 소비자 행동에 중요한 영향을 미친다. 음료의 판매 현장에서 암시적 움직임의 사용이나 이의 영향력이 큰 것에 비해 이에 대한 연구는 미흡하다. 본 연구는 한중일 지역에서 우유 패키지디자인에 대한 상호 비교 분석으로 우유 패키지디자인 방향성을 제안하기 위함이다. 본 연구에서는 동아시아 국가별 여섯 가지 우유 패키지디자인을 선택하여 암시적 움직임의 시각적 표현 특성을 분석하여 특징을 범주화시키고 설문조사를 통하여 이를 분석하였다. 문헌조사와 암시적 이미지가 반영된 우유 브랜드의 패키지디자인 현황파악을 실시하였고, 연구대상 패키지에 대하여 213명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 암시적 모션이 없는 패키지보다 있는 패키지 디자인이 소비자들에게 더 매력적으로 보인 것으로 분석되었다. 구체적으로 메이지 우유는 가장 신선하게 느껴질 수 있는 패키지디자인으로 나타났다. 이는 암시적 모션 이미지가 긍정적 효과가 있었음을 보인 것으로 보여준다. 패키지에 암시적 모션을 차용하는 것이 판매에 긍정적일 수 있음을 본 연구는 보여준다. 암시적 모션 이미지가 소비자의 구매 욕구 자극에 긍정적 효과가 있음을 설문조사를 통하여 밝힌 것으로서 향후 우유제품 및 기타 패키지디자인에서도 이러한 효과를 극대화시키는 것이 전략적으로 나쁘지 않은 선택임을 시사한다.;While the South Korean and Japanese market share of low-temperature milk reaches about 80%, China's low-temperature fresh milk accounts for less than 35%. Anticipating the growth of low-temperature fresh milk in China, This study intends to analyze the visual expression of implicit motion emphasizing freshness in milk package design. On the other hand, the visual element of package design has an important influence on consumer behavior in the store. Although the using and influence of implicit movement in the sales field of drinks is large, studies on it are insufficient. This study is to suggest the direction of milk package design through a comparative analysis of milk package design in South Korea, China and Japan. In this study, six milk package designs for three East Asian countries were selected and the visual expression characteristics of the implicit movements were analyzed to categorize the characteristics and analyzed them through a survey research. A literature survey and the current status of package design of milk brands that reflected implicit images were conducted, and a survey was conducted with 213 respondents regarding the package to be studied. It was analyzed that package design with implicit motion seemed more attractive to consumers than package without implicit motion in market. Specifically, Meiji Milk, which uses an implied image appeared as a package design that could feel the freshest. This shows that the implicit motion image have a positive effect. This study reveals that showing implicit motion on a package can be positive for sales. It is shown through a survey that implicit motion images have a positive effect on stimulating consumers' desire to purchase. It suggests that using these effects in future milk product and other package designs is a strategic choice.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART002850580https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/178579
ISSN
1738-0863
DOI
10.18852/bdak.2022.20.2.261
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > COMMUNICATION DESIGN(커뮤니케이션디자인학과) > Articles
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