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dc.contributor.author이훈-
dc.date.accessioned2022-11-23T05:53:07Z-
dc.date.available2022-11-23T05:53:07Z-
dc.date.issued2022-05-
dc.identifier.citation관광연구논총, v. 34, NO. 2, Page. 197-221en_US
dc.identifier.issn1226-8054;2671-745Xen_US
dc.identifier.urihttps://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE11068052&language=ko_KR&hasTopBanner=trueen_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/177247-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 전통적인 투어가이드의 활동 방식을 넘어서 새로운 형태의 공연 예술, 놀이 이벤트, 그리고 엔터테인먼트의 요소가 결합된 ‘RED PANTS Tour’의 효과적인 시나리오 전략에 대해서 논의를 수행하는 것이다. 대부분의 관광객들은 ‘빨간바지투어’에 대한 후기 댓글에서 긍정적인 태도와 함께 만족감을 드러내고 있다. 이것은 ‘빨간바지투어’가 다양한 엔터테인먼트 요소들과 이벤트를 통해서 관광객들의 문화유희 욕구를 충족시켜주고 있음을 의미한다. 이러한 다양한 이벤트는 관광객들에게 재미를 제공하는 것만 아니라, 몰입도를 높여주면서 관광지에 대한 만족감이 확장될 수 있다. ‘RED PANTS Tour’ 관광객들이 갖는 소비 특성은 첫째, 개성, 적극성, 그리고 다양성을 지향한다. 둘째, ‘빨간바지투어’ 관광객들은 투어를 통한 삶의 즐거움과 재미 획득에 소비 가치를 둔다. 셋째, ‘빨간바지투어’ 관광객들은 다양한 오락적 요소를 통해서 투어가이드 자체를 하나의 공연문화 상품으로 인식한다. 다시 말해서, ‘빨간바지투어’ 가이드가 관광객을 사로잡을 수 있는 비결은 가이드 과정 자체를 공연 현장과 같은 분위기 전환이나 관광객과의 친밀감이 조화를 이루면서 상호간의 공감이 이루어지기 때문이다. 본 연구의 시사점은 투어가이드의 대중적 재미와 쌍방향 소통 방식이 관광객들에게 긍정적으로 작용하는 방식을 분석하고 있다는 점이다. 반면에 본 연구의 한계점은 ‘RED PANTS Tour’에 한정하여 새로운 방식의 투어가이드 진행에 대한 논의를 전개한다는 점이다.;The purpose of this study is to discuss the effective scenario strategy of the ‘Red Pants Tour’, which combines elements of a new type of performing arts, play events, and entertainment beyond the traditional tour guide’s activity method. Most of the tourists expressing satisfaction with a positive attitude in the review comments on the ‘RED PANTS Tour.’ This means that the ‘RED PANTS Tour’ satisfies tourists’ needs for cultural entertainment through various entertainment elements and events. These various events not only provide fun to tourists, but can also increase immersion and expand satisfaction with tourist destinations. The consumption characteristics of ‘RED PANTS Tour’ tourists are, first, oriented toward individuality, activeness, and diversity. Second, ‘Red Pants Tour’ tourists place consumption value on the enjoyment and fun of life through the tour. Third, ‘Red Pants Tour’ tourists perceive the tour guide itself as a performance culture product through various entertainment elements. In other words, the secret that the ‘RED PANTS Tour’ guide can captivate tourists is that mutual sympathy is achieved by changing the guide process itself to the same atmosphere as the performance site or by harmonizing intimacy with tourists. The implication of this study is that it analyzes the way tour guides’ popular fun and interactive communication methods have a positive effect on tourists. On the other hand, the limitation of this study is that it is limited to the ‘Red Pants Tour’ and discusses a new type of tour guide.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 2019년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2019S1A5C2A02082896)en_US
dc.languagekoen_US
dc.publisher한양대학교 관광연구소en_US
dc.subjectRed Pants Touren_US
dc.subjectPlay eventsen_US
dc.subjectScenario strategyen_US
dc.subjectIndividualityen_US
dc.subjectDiversityen_US
dc.subject빨간바지투어en_US
dc.subject시나리오 전략en_US
dc.subject개성en_US
dc.subject다양성en_US
dc.subject놀이 이벤트en_US
dc.title관광가이드 해설시나리오의 엔터테인먼트 효과 고찰 - ‘빨간바지투어’ 가이드 사례를 중심으로-en_US
dc.title.alternativeA Study on the Entertainment Effect of a Tourist Guide Commentary Scenario : Focusing on the Case of the ‘Red Pants Tour’ Guideen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no2-
dc.relation.volume34-
dc.identifier.doi10.21581/jts.2022.5.34.2.197en_US
dc.relation.page197-221-
dc.relation.journal관광연구논총-
dc.contributor.googleauthor강준수-
dc.contributor.googleauthor송영민-
dc.contributor.googleauthor이훈-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak사회과학대학-
dc.sector.department관광학부-
dc.identifier.pidhoon2-
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COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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