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dc.contributor.author김남조-
dc.date.accessioned2022-11-23T05:26:46Z-
dc.date.available2022-11-23T05:26:46Z-
dc.date.issued2021-07-
dc.identifier.citation관광학연구, v. 45, NO. 5, Page. 57-76en_US
dc.identifier.issn1226-0533;2713-6388en_US
dc.identifier.urihttps://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3894470en_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/177234-
dc.description.abstract관광산업은 팬데믹을 겪으면서 전환점에 마주하였다. 이에 이 연구는 근거이론을 기반으로 팬데믹시대 잠재관광자의 관광행동 변화 경험에 대하여 논의하고자 하였다. 심층인터뷰는 2020년 해외여행을 계획하였으나 취소되어 향후 여행을 계획하는 내국인 관광자를 대상으로 진행하였으며, 14명의 연구참여자로부터 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 NVivo 12를 활용해 관리・분석하였다. 분석 결과, 143개의 개념과 31개의 하위범주 그리고 9개의 상위범주가 도출되었다. 인과적 조건은 ‘팬데믹 발생’으로 나타났으며, 맥락적 조건으로는 ‘사회적 거리 두기’와 ‘여행경보’가 도출되었다. 중심현상은 ‘제한된 관광활동’으로 밝혀졌다. 중재적 조건으로는 ‘관광 노스탤지어’, ‘관광 욕구’ 그리고 ‘위험지각’이 도출되었다. 이에 따른 작용/상호작용 전략은 ‘관광 대처행동’으로 나타났으며, 결과는 ‘관광행태 변화’로 나타났다. 선택코딩에서 핵심범주는 ‘팬데믹에서 관광자의 대처행동에 따른 관광행태 변화’로 나타났다. 이는 팬데믹 상황에서 잠재관광자의 심리적 기제와 행동을 이해할 수 있는 이론적 틀을 마련하고 관련한 개념을 도출하였다고 볼 수 있다. 또한, 팬데믹에서 잠재관광자의 관광행동 변화와 관련한 새로운 요인을 도출하였으며, 이러한 상황에서는 질병 자체보다 관광자의 심리적 기제가 행동변화에 많은 영향을 미친다는 점을 확인하였다. 이 연구의 결과는 미비하게 이루어진 팬데믹시대 잠재관광자의 인지, 행동과 반응 등을 심층적으로 논의하였다는 점에서 연구범위 확장에 기여할 수 있다. 또한, 행동의 동인으로 작용하는 개인의 욕구를 파악하고, 구체적인 관광행태를 도출하였다는 점에서 팬데믹시대의 성공적인 관광전략 수립에 기여할 수 있으리라 기대된다. The tourism industry faced a turning point due to the COVID-19 pandemic. This study examined potential tourists' behavior change during the pandemic. In-depth interviews with 14 potential tourists who planned to travel abroad in 2020 but delayed their plans were conducted. The collected data was analyzed using NVivo 12. Coding of the interview data resulted in 143 concepts and 31 sub-categories divided into nine categories. To be specific, the causal condition was the “outbreak of the pandemic.” The contextual conditions included “social distancing” and “travel alert.” The phenomenon was “limited tourist activity.” The intervening conditions were “tourism nostalgia”, “need for tourism”, and “perceived risk.” The actions/interactions included “tourism response behavior in the pandemic.” The consequence was “changes in tourism behavior.” In the selective coding stage, the core category was found to be “change in tourism behavior according to tourist responses in the pandemic.” The results provide a theoretical framework for understanding the psychological mechanisms and behaviors of potential tourists in the pandemic. Moreover, new factors related to changes in the tourism behavior of potential tourists. The study confirms recent research findings that the psychological mechanisms of tourists are an even greater influence than the pandemic itself. This study contributes in-depth understanding of the perceptions, attitudes, behaviors, and reactions of potential tourists in the pandemic situation, which was previously insufficiently explored.en_US
dc.languagekoen_US
dc.publisher한국관광학회en_US
dc.subjectCOVID-19en_US
dc.subjectPandemicen_US
dc.subjectTourism behavior changeen_US
dc.subjectTourism crisisen_US
dc.subjectGrounded theoryen_US
dc.subject코로나en_US
dc.subject팬데믹en_US
dc.subject관광행동 변화en_US
dc.subject관광위기en_US
dc.subject근거이론en_US
dc.title근거이론에 기반한 팬데믹시대 잠재관광자의 관광행동 변화 경험 연구en_US
dc.title.alternativeExperiences of potential tourists’ tourism behavior change during the COVID-19 pandemic: A grounded theory approachen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no5-
dc.relation.volume45-
dc.identifier.doi10.17086/JTS.2021.45.5.57.76en_US
dc.relation.page57-76-
dc.relation.journal관광학연구-
dc.contributor.googleauthor이진희-
dc.contributor.googleauthor김남조-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak사회과학대학-
dc.sector.department관광학부-
dc.identifier.pidnjkim-


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