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dc.contributor.author이수기-
dc.date.accessioned2022-11-22T05:28:38Z-
dc.date.available2022-11-22T05:28:38Z-
dc.date.issued2021-08-
dc.identifier.citation국토계획, v. 56, NO. 5, Page. 165-181en_US
dc.identifier.issn1226-7147;2383-9171en_US
dc.identifier.urihttp://kpaj.or.kr/_common/do.php?a=full&bidx=2742&aidx=30997en_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/177175-
dc.description.abstractCOVID-19 확산으로 인한 사회경제적 충격과 시민 생활의 변화에 따라 감염병 확산 속 지속가능한 도시의 필요성이 제기되고 있다(Sharifi and Khavarian-Garmsir, 2020). 기존 도시 구조의 변화에 대한 요구는 주로 기후 변화, 인간 소외, 공중 보건에초점을 맞춘 것으로서, Transit Oriented Development(TOD), 압축 도시 등의 전략이 제시된 바 있다. 이들의 바탕이 되는 뉴어바니즘(new urbanism) 운동은 압축 개발, 혼합용도, 보행 친화성으로 요약이 되는데, 이들의 연장선상에서 최근 15분 도시가COVID-19 시기에 세계 여러 도시로부터 주목받고 있다(Pozoukidou and Chatziyiannaki, 2021). 15분 도시가 주목받고 있는 이유 중하나는 감염병 확산에 따른 대중교통의 이용량 감소로 대중교통중심적 수단 설계의 재고가 필요해진 것으로 볼 수 있다(Megahed and Ghoneim, 2020; Vickerman, 2021). 이에 따라 15분 도시는 보행, 자전거를 기본적 교통수단으로 삼으며 근린지역 수준의 생활편의시설 인접성을 강조하고 있다. 감염병의 확산은 전무후무한 위기가 아니며, COVID-19 이후에도 새로운 유행병인 질병 X(Disease X)의 등장 가능성이 제기되었다(송영구, 2005; Simpson et al., 2020). 하지만 현재까지 감염병 확산하에서 지속가능한 도시를 실증적으로 살펴본 연구는매우 부족한 실정이다(Sharifi and Khavarian-Garmsir, 2020; Moreno et al., 2021). 이에 본 연구는 감염병의 확산에 따른 경제적 취약 지역과 회복탄력성을 근린지역 수준에서 도출하여 감염병에 대해 경제적으로 지속가능한 공간 구조를 살펴보았다. 그리고 근린지역의 상업 매출의 감소와 회복탄력성에 영향을 미치는사회경제적 영향 요인을 분석하여 팬데믹 상황에서 지속가능한도시를 위한 정책적 시사점을 도출하고자 하였다.;The COVID-19 pandemic has critically affected global and local economic activities, increasing non-face-to-face interactions and changing citizens’ lifestyles drastically. Furthermore, local economies, which are dependent on face-to-face businesses, are facing serious challenges. Although many studies have analyzed the resilience of regional economies, very few studies have focused on neighborhood-level commercial resilience during the pandemic. The purpose of this study is to determine the relationship between commercial resilience and neighborhood-level characteristics during the pandemic. This study uses credit card transaction data to analyze drops in commercial sales and resilience in the census unit of Gypgaegu in Seoul. The analysis results indicate that proximity to a park is the main factor to both alleviate commercial sales decline and enhance commercial sales resilience at the neighborhood level. In addition, this study shows that residential areas are resistant to the pandemic as well as business diversity and accessibility to vehicles, which translate to transport with low infection risk, as important factors of commercial resilience. Moreover, the results indicate that the government’s emergency relief fund was useful in coping with the economic shock due to COVID-19. In contrast, neighborhoods relying on people in the age group between 20 and 24, which mostly include university students, as well as 25 and 54, which include workers, had low commercial resilience, thus implying that influx of preexisting de facto population before COVID-19 is required for reviving neighborhood economies. This study therefore suggests that considering economically sustainable urban forms is necessary in terms of establishing the new normal for urbanism.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 한양대학교 교내연구지원사업(HY-2020)으로 연구되었음.en_US
dc.languagekoen_US
dc.publisher대한국토·도시계획학회en_US
dc.subjectCOVID-19en_US
dc.subjectCommercial Salesen_US
dc.subjectResilienceen_US
dc.subjectSustainabilityen_US
dc.subject상업 매출en_US
dc.subject회복탄력성en_US
dc.subject지속가능성en_US
dc.title서울시 근린지역 상업 매출 감소와 회복탄력성 영향 요인 분석 : COVID-19 영향을 중심으로en_US
dc.title.alternativeAnalysis of Neighborhood Factors Influencing Commercial Sales Drop and Resilience in Seoul, Korea : Focusing on the Impacts of COVID-19en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no5-
dc.relation.volume56-
dc.identifier.doi10.17208/jkpa.2021.10.56.5.165en_US
dc.relation.page165-181-
dc.relation.journal국토계획-
dc.contributor.googleauthor하정원-
dc.contributor.googleauthor이수기-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak공과대학-
dc.sector.department도시공학과-
dc.identifier.pidsugielee-
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