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자폐증이 있는 개인의 데일리 루틴 지원을 위한 모바일 게임 디자인 연구

Title
자폐증이 있는 개인의 데일리 루틴 지원을 위한 모바일 게임 디자인 연구
Other Titles
A Study on Mobile Game Design to Support Daily Routines of Individuals with Autism
Author
한경식
Keywords
Autism; Daily routine management; Mobile game; User study
Issue Date
2022-06
Publisher
한국에이치씨아이학회
Citation
한국HCI학회 논문지, v. 17, NO. 2, Page. 61-71
Abstract
COVID-19의 세계적 대유행으로 우리는 일상생활에 대한 다양한 변화에 직면하였으며 이는 많은 혼란과 불안을 야기하였다. 일상생활을 구조화하는 것은 사람들이 건강, 생산성, 그리고 사회적, 정서적 안녕을 유지하는 데 중추적인 역할을 한다. 이에 변화와 새로운 규범에 적응하는 것에 상대적으로 더욱 취약한 자폐증이 있는 개인은 여러방면에서 소외와 격차를 경험하고 있다. 본 연구는 COVID-19로 인해 상대적으로 더 취약한 상황에 놓여있는 자폐증이 있는 개인의 흐트러진 루틴과 전반적인 삶의 질 증진을 지원할 수 있는 모바일 게임을 디자인 및 개발하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해, 우리는 자폐증이 있는 성인을 대상으로 그들이 당면하는 어려움을 형성적 연구(formative study)를 통해 파악하였으며, 네 가지 항목(신체 활동, 식사, 심리방역, 수면)에 대한 주요 디자인 요구사항을 도출하였다. 우리는 주요 요구사항을 단계별로 세분화하고, 게임화 기반으로 각 요구사항을 수행할 수 있도록 스마트폰 앱인 루틴에이드(RoutinAid)를 개발하였다. 2주간의 필드 스터디(field study) 수행 결과, 우리는 자폐증이 있는 개인이 루틴에이드를 통해 루틴에 대한 세부적인 계획을 세우고, 자가 보고를 통해 퀘스트를 수행하며, 성과달성 시각화 결과를 통해 자신의 루틴을 적극적으로 관리하였음을 확인하였다. 우리는 자폐가 있는 개인을 위한일상 관리 앱의 향후 개발을 위한 디자인 고려사항을 논의한다.;Enormous disruption to our normal lives has become the biggest challenge for ordinary, healthy citizens in the time of the global pandemic. Implementing structure into our daily lives is critical to maintain health, productivity, and social and emotional well-being. Individuals with autism may find it particularly challenging to adapt to a new norm, as during the current pandemic. The purpose of this study is to design and develop a mobile game that can support the disrupted daily routines and overall life quality of individuals with autism. To help them establish and maintain healthy routines, through a formative study, we investigate the difficulties they are confronting and identify four key design requirements (e.g., physical activity, diet, mind control, sleep). We then develop RoutinAid, a gamified smartphone app designed to break the identified key requirements down into smaller steps and celebrate each accomplishment. Our two-week field study reveals that individuals with autism make micro plans for daily routines through RoutinAid, perform in-game quests with self-reports, and actively manage their routines with celebratory interactions. We discuss salient design considerations for future development of daily routine management apps for individuals with autism.
URI
https://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE11080975&language=ko_KR&hasTopBanner=falsehttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/177149
ISSN
1976-0671;2671-7611
DOI
10.17210/jhsk.2022.06.17.2.61
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COLLEGE OF ENGINEERING[S](공과대학) > INTELLIGENCE COMPUTING(데이터사이언스전공) > Articles
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