641 278

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author박철성-
dc.date.accessioned2022-11-10T07:16:19Z-
dc.date.available2022-11-10T07:16:19Z-
dc.date.issued2022-02-
dc.identifier.citation교양교육연구, v. 16, NO. 1, Page. 51-59en_US
dc.identifier.issn1976-3212;2714-1101en_US
dc.identifier.urihttps://j-kagedu.or.kr/journal/view.php?doi=10.46392/kjge.2022.16.1.51en_US
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/176621-
dc.description.abstract이 논문은 한국에서 근로자의 비인지적 능력이 노동시장의 성과에 미치는 영향을 분석하였다. 한국노 동패널자료를 이용하여 비인지적 능력을 자존감과 통제소재(인생을 자신이 통제한다고 믿는 정도) 점수로 측정하였다. 주요한 발견은 다음과 같다. 첫째, 교육의 수익률, 즉 교육이 임금을 올리는 정도는 비인지적 능력을 통제하면 통제하지 않았을 때보다 다소 감소하지만, 여전히 매우 높음을 확인하였다. 4년제 대학을 1년 다닐 때마다 시간당 임금은 작게는 약 3%, 많게는 약 10% 오르는 것으로 추정된다. 둘째, 교육 수준이 높은 사람이 자존감과 통제소재 점수도 높다. 셋째, 비인지적 능력은 성별, 나이, 학력, 근속연수, 종사하는 일자리의 규모, 직종, 업종과 같은 요소를 통제하고도 근로자의 임금에 유의하 게 영향을 준다. 자존감 점수 1 표준편차 증가의 효과는 대학교육 1.5년, 통제소재 점수 1 표준편차 증가의 효과는 대학교육 0.5년이 임금에 주는 효과와 유사하다. 마지막으로 비인지적 능력을 향상하기 위해서는 충실한 교양교육이 중요하며, 향후 이를 위한 구체적인 교육 내용과 교육 방법을 고민할 필요가 있을 것이다.;In this paper, we estimate the impact of non-cognitive ability on the labor market performance in Korea using Korean Labor and Income Panel Study (KLIPS) data. Non-cognitive ability is measured by ‘self-esteem’ and ‘locus of control’ scores. Our findings are as follows. First, the rate of return to education is still estimated to be substantial, but somewhat smaller, when non-cognitive ability is controlled for in the estimation. Specifically, one additional year of college education is estimated to raise wages by three to ten percent. Second, the higher one’s education, the higher one’s self-esteem and the more strongly one believes that he or she is in control of their own life. Third, non-cognitive ability has a significant impact on wages even after controlling for sex, age, education level, tenure, size of the establishment, occupation and industry. The estimated impact of one standard deviation increase on the ‘self-esteem’ score and on the ‘locus of control’ score are comparable to that of 1.5 years and 0.5 years of college education, respectively. Accordingly, the contents as well as the methodologies of general education need to be reconsidered to foster the non-cognitive abilities of the students.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 2019년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2019S1A5C2A04083293).en_US
dc.languagekoen_US
dc.publisher한국교양교육학회en_US
dc.source85280_박철성.pdf-
dc.subject교육투자 수익률en_US
dc.subject비인지적 능력en_US
dc.subject노동시장 성과en_US
dc.subject교양교육en_US
dc.subjectNon-Cognitive Abilityen_US
dc.subjectCognitive Abilityen_US
dc.subjectLabor Market Performanceen_US
dc.subjectGeneral Educationen_US
dc.title비인지적 능력이 노동시장 성과에 미치는 영향en_US
dc.title.alternativeThe Impact of Non-Cognitive Ability on the Performance of the Labor Marketen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no1-
dc.relation.volume16-
dc.identifier.doi10.46392/kjge.2022.16.1.51en_US
dc.relation.page51-59-
dc.relation.journal교양교육연구-
dc.contributor.googleauthor박철성-
dc.contributor.googleauthor최강식-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak경제금융대학-
dc.sector.department경제금융학부-
dc.identifier.pidcheolsung-


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE