318 0

디자인의 확장된 개념과 영역을 반영한 중학교 미술과 수업지도안 개발 및 적용효과

Title
디자인의 확장된 개념과 영역을 반영한 중학교 미술과 수업지도안 개발 및 적용효과
Other Titles
The Development of a Teaching Plan for Middle School Art Subject by Reflecting the extended Concept and Areas of Design and Its Effects
Author
현은령
Keywords
디자인교육; 중학교 미술과; 미술교육; 수업지도안; design education; Middle School Art Subject; art education; teaching plan
Issue Date
2021-02
Publisher
학습자중심교과교육학회
Citation
학습자중심교과교육연구, v. 21, NO 4, Page. 775-795
Abstract
본 연구에서는 미래사회 대비 미술교육의 변화 모색을 위해 디자인의 확장된 개념과 영역을 반영한 중학교 미술과 수업지도안을 개발하고 그 효과성을 검증하였다. 인지적 신장을 위하여 2015개정 미술과 교육과정에서 추구하고 있는 공동체 의식과 민주시민으로의 의사소통 역량과 디자인사고모델을 연계하여 학습자가 문제해결능력에 적극적으로 협력하며 참여할 수 있도록 구성하였다. 2019년 10월 총 4회에 걸쳐 경기도 B중학교 3학년 75명을 대상으로 시범 적용한 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들은 디자인의 확장된 범주인 서비스 및 경험디자인을 이해하고 미술이 심미성 이상의 의미가 있다는 것에 공감하였다. 둘째, 학생들은 제시된 도전 과제에 대하여 생활 속에서 비교적 쉽게 접할 수 있는 상황을 토론할 때 아이디어 구상에 대한 자신감을 보였다. 셋째, 교사는 수업과정에서 적극적으로 개입하기보다는 활동마무리 단계에서 학생들의 의견을 수렴하고 종합하는 최소한의 역할로 조력할 때 학생들의 의견개진이 더욱더 활발함을 확인 할 수 있었다. 마지막으로 수업지도안 개발한 함께한 미술 및 타 교과 교사들은 디자인을 통해 여러 가지 교과내용이 유기적으로 연결될 수 있음을 발견하고 표현수단만이 아니라 사고수단으로서의 미술교과의 가능성을 확인하였다. 결과적으로 본 연구는 디자인의 확장된 개념과 영역을 반영한 문제해결 과정 중심의 학습지도안 설계를 통해 미래사회에서 당면하게 되는 문제를 공동체의 다양한 관점을 존중하며 해결하는 창의적 민주시민을 육성하는데 그 목적이 있다. In this study, a teaching plan for middle school art subject was developed by reflecting the extended concept and areas of design, and its effects were verified to make a change in art education in preparation for future society. A design thinking model that aimed at stepping up cognitive growth was constructed to encourage the active cooperation and participation of learners in problem solving in light of community spirit and communicative competency as a democratic citizen that the revised 2015 art curriculum pursued. A demonstration was implemented by teaching 75 third-year students in a middle school in Gyeonggi Province in four sessions in October, 2019. The findings of the study were as follows: First, the students understood service and experience design that were the extended categories of design, and they emphasized that art was more than aestheticity. Second, while they solved a challenging task that was presented as a problem, they became confident about coming up with ideas very dynamically when a situation to which they could relatively easily be exposed in daily life was presented during their discussions. Third, in the design classes, the students voiced their opinions much more actively when the teachers just played a minimum role by gathering and piecing together their opinions in the wrap-up stage instead of actively assisting them. Finally, the teachers in charge of art and other subjects who joined in mapping out the teaching plan discovered that different subjects could be linked with one another in an organic way, and they confirmed the possibility of art subject as a vehicle for thinking, not as a vehicle for expression. In conclusion, this thesis aims to design a teaching plan centering around problem-solving process by reflecting the extended concept and areas of design in order to nurture creative democratic citizens who could solve problems they would confront in future society, respecting the diverse perspectives of their community.
URI
https://scholar.kyobobook.co.kr/article/detail/4010028134124https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/175682
ISSN
1598-2106; 2671-776X
DOI
10.22251/jlcci.2021.21.4.775
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > APPLIED ART EDUCATION(응용미술교육과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE