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에어비앤비의 정보시스템 품질과 이용의도 간 구조적 관계: 신뢰와 이용자 만족의 매개효과 분석

Title
에어비앤비의 정보시스템 품질과 이용의도 간 구조적 관계: 신뢰와 이용자 만족의 매개효과 분석
Other Titles
Structural Relationships between Information System Quality of Airbnb and Intention to Use: Analysis of Mediating Effect of User Satisfaction and Trust
Author
김남조
Keywords
에어비앤비; 정보시스템 품질; 신뢰; 이용자 만족; 이용의도; 공유경제; Airbnb; Information System Quality; Trust; User Satisfaction; Intention to Use; Sharing Economy
Issue Date
2021-02
Publisher
대한관광경영학회
Citation
관광연구, v. 36, NO 1, Page. 69-88
Abstract
공유경제가 새로운 패러다임으로 대두되면서 에어비앤비에 대한 다양한 문제가 제기되었다. 특히, 에어비앤비 이용에서 신뢰가 문제되고 있지만, 이와 관련한 연구는 초기 단계에 머물러 있다. 이에 본 연구에서는 에어비앤비의 정보시스템 품질과 이용의도 간 구조적 관계를 규명하고 신뢰와 이용자 만족의 매개효과에 대하여 분석하고자 하였다. 연구목적 달성을 위하여 설문조사는 최근 6개월 내 에어비앤비를 이용한 경험이 있는 내국인을 대상으로 진행되었으며, 353부의 유효 표본이 확보되었다. 분석결과, 시각적 품질, 텍스트 품질 그리고 시스템 품질은 에어비앤비에 대한 신뢰와 호스트에 대한 신뢰에 유의한 영향을 미쳤으며, 이 중 시각적 품질이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 에어비앤비 이용자가 시각적 요소를 가장 중시한다는 것을 의미한다. 에어비앤비에 대한 신뢰와 호스트에 대한 신뢰는 이용자 만족 및 이용의도에 유의한 영향을 미쳤으며, 이용자 만족은 이용의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 신뢰와 이용자 만족은 변수 간 관계에서 매개역할을 하는 것으로 확인되었다. 이러한 연구 결과는 불확실성을 수반하는 에어비앤비 이용에서 에어비앤비에 대한 신뢰와 호스트에 대한 신뢰가 모두 중요하게 다루어진다는 점을 의미한다. 본 연구는 상대적으로 미비하게 논의된 에어비앤비 관련 연구 범위의 확장에 기여할 수 있으리라 사료된다. 또한, 에어비앤비의 마케팅 수립에 기초자료로 활용될 수 있으리라 기대된다. 이를 바탕으로 시사점을 제시하였다. Various issues have been raised about Airbnb, As the sharing economy emerges as a new paradigm. Trust is an issue in Airbnb, but it has not been studied. Therefore, this study discussed the structural relationship between the information system quality of Airbnb and intention to use and to analyze the mediating effect of trust and user satisfaction. To this end, the survey was conducted among Korean tourists who had used Airbnb within the last six months based on 353 valid questionnaires. As a result, visual quality, text quality and system quality impact the trust in Airbnb and the trust of a host. Among them, visual quality has been the most significant impact. This means that the user places the most importance on the visual elements of Airbnb use. Trust in Airbnb and trust of the host had a significant effect on user satisfaction and intention to use. User satisfaction impacts the intention to use. It was confirmed that trust and user satisfaction have a mediating effect in the relationship between variables. These findings mean that trust in Airbnb and trust of the host were essential in Airbnb with uncertainty. This study contributes to the extension of the scope of relatively scarce Airbnb research. Moreover, It is expected that it can be used as primary data for marketing establishment. Based on this, we suggested implications.
URI
https://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3864729https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/175665
ISSN
1226-2501
DOI
10.21719/IJTMS.36.1.4
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COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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